بهبود عملکرد مدارس در دستور کار آموزش و پرورش

وی با تأکید بر اینکه شوراهای آموزش و پرورش برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید در چند حوزه تغییر اساسی پیدا کنند، افزود: در حوزه‌های تخصصی همچون مسائل مربوط به برنامه درسی، آموزشی، تقویم درسی و رویکردهای فرهنگی و تربیتی، ورود عالمانه باید داشته باشند. البته به خاطر ویژگی‌های ذاتی این نهاد مثل توان دخالت در عناصر بومی و منطقه‌ای باید به شورا وسعت اختیارات بیشتری داده شود و با الگوی بومی، زمینه ورود کنشگران مردمی عرصه تعلیم و تربیت به بدنه شورا فراهم شود تا بتوان برای رشد و پرورش دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی اساسی کرد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402022616711/%D8%A8%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب، آموزش و پرورش را خلق دنیای آینده و گذرگاه اصلی تمدن‌سازی نوین اسلامی دانسته‌اند و در دیدار اخیر خود با فرهنگیان، تأکید کرده‌اند که عبور از گردنه‌های دشوار پیشرفت همه جانبه کشور بدون کمک و ایفای نقش آموزش و پرورش، غیر ممکن است.

احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در این گردهمایی، اظهار کرد: آموزش و پرورش گسترده‌ترین فصل مشترک مردم و حاکمیت و مهم‌ترین رکن تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب به شمار می‌رود؛ همه مردم و بخش‌های حاکمیتی در اداره، پیشبرد و اعتلای جایگاه آن نقش و سهم اساسی دارند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت که بهبود عملکرد مدارس و ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی در مدارس در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.

وی به شاخص‌های انتخاب شوراهای برتر اشاره کرد و افزود: اولویت قرار گرفتن مصوبات آموزشی، پرورشی و رویکردهای فرهنگی و حوزه‌های پژوهشی، میزان شمول مصوبه در کل استان، میزان صرفه‌جویی در منابع و امکانات آموزش و پرورش، عدم اتکای مصوبه و اجرای آن به اعتبارات آموزش و پرورش، تعامل و همکاری‌های لازم بین دستگاه‌ها، نهادها و ارگان‌هایی ذی‌ربط و تلاش در جذب مشارکت آنها، توجه به مناطق محروم استان‌ها و جنبه‌های عملیاتی و کاربردی بودن مصوبات، از جمله شاخص‌های انتخاب شوراهای برتر است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمودزاده افزود: جلسات شوراهای آموزش و پرورش ۲۵ هزار و ۲۶ مصوبه داشته است که ۸۷ درصد اجرایی شده است و بیشتر آنها هم هم مربوط به موضوعات آموزشی و پرورشی و تربیت‌بدنی، نوسازی و پژوهی است.

محمودزاده اضافه کرد: به منظور بازنگری در قانون شوراهای آموزش و پرورش و بازنگری در مدل‌های مشترک و تدوین الگوی بومی با نگاهی به توان درون‌زا در آموزش و پرورش، تبیین نظام جامع مشارکت در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه مردم حق دارند به مدرسه با کیفیت، ایمن، سالم در محله خودشان دسترسی داشته باشند، ادامه داد: مدرسه اصلی‌ترین واحد تحول و نوآوری است و تحول باید از کلاس درس و مدرسه شروع شود و همه‌ چیز باید در خدمت هویت‌بخشی و تعالی کیفیت مدرسه قرار گیرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اضافه کرد: باید تقویت رویکرد مردمی‌سازی و مشارکت‌پذیری آموزش و پرورش با تأکید بر کاهش تمرکز و همچنین افزایش مدرسه محوری و توانمندی و اختیارات ارکان مدرسه، تقویت تأثیرگذاری و نقش آفرینی شوراهای آموزش و پرورش شهر و استان‌ها و مسؤولیت‌پذیری ویژه فرمانداران و استانداران در سازماندهی دستگاه‌ها و جلب مشارکت همگان برای اجرایی سازی سند تحول بنیادین، اهتمام جدی برای استقرار تعلیم و تربیت تمام ساحتی و رشد متوازن و متعادل شایستگی‌های پایه در آموزش و پرورش در دستور کار شوراهای آموزش و پرورش در سطح کشور قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، از شوراهای برتر آموزش و پرورش با حضور رضامراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش و احمد وحیدی وزیر کشور، استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش سراسرکشور در سالن همایش‌های پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور تقدیر به عمل آمد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۳۲ شورای آموزش و پرورش استان با ۴۸۴ نفر عضو فعالیت می‌کند، ادامه داد: ۶۵۲ شورای آموزش و پرورش شهر و مناطق داریم که ۸۹۲۲ نفر در این شوراها حضور دارند و در مجموع در کشور نزدیک به ۱۰ هزار نفر در شوراهای آموزش و پرورش عضو هستند.

وی با بیان اینکه ۵۰۱۸ جلسه شورای آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری تشکیل شده است، گفت: میانگین حضور استانداران در جلسات ۸۹ درصد، میانگین حضور اعضای اصلی در جلسات استان‌ها ۸۳ درصد و میانگین حضور اعضای اصلی در جلسات، شهر و مناطق ۸۸درصد است.

محمودزاده با بیان اینکه در آموزش و پرورش هم مدرسه، مرکز ثقل برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌هاست، افزود: بهبود عملکرد مدارس و ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی در مدارس در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.