چرا باید آموزش را متحول کنیم؟ / 70 درصد کودکان 10 ساله جهان نمی توانند درک کنند

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402011003818/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85-%DB%B7%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86%DB%B1%DB%B0-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%A7%D8%AF%D8%B1

او گفت که یک قرارداد اجتماعی جدید برای آموزش باید ما را حول تلاش های جمعی متحد کند و دانش و نوآوری مورد نیاز برای شکل دادن به دنیایی بهتر بر اساس عدالت اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی را ارائه دهد. کلیدهای تغییر چیست؟ جواب داد و گفت: اول وجود مدارس فراگیر، عادلانه، ایمن و سالم شرق آموزش و پرورش در بحران است. نرخ بالای فقر، محرومیت و نابرابری جنسیتی همچنان مانع از یادگیری میلیون ها نفر در سراسر جهان می شود. علاوه بر این، کووید-19 نابرابری ها را در دسترسی و کیفیت آموزش بیشتر آشکار کرده است.

وی افزود: آموزش و پرورش امروز به وعده خود برای کمک به ایجاد جوامع صلح آمیز، عادلانه و با ثبات عمل نمی کند. به همین دلیل زمان تغییر و تحول آموزش فرا رسیده است و باید راه های یادگیری، آموخته ها و نحوه یادگیری را بازسازی کرد.

این کارشناس آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه شرایط کنونی جهان مستلزم تحول اساسی در آموزش و پرورش برای جبران بی عدالتی های گذشته و افزایش ظرفیت اقدام مشترک برای آینده ای پایدارتر و عادلانه است، گفت: حق یادگیری مادام العمر باید با ارائه دانش همسو شود. و مهارت هایی که همه یادگیرندگان – در هر سنی و در همه زمینه ها – به آن نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنند که کودکان و جوانان امروزی به پتانسیل کامل خود دست می یابند و با عزت زندگی می کنند.

علی اکبری منطقه چهارم کلیدی یادگیری و تحول دیجیتال وی دانست و گفت: بحران کرونا باعث ایجاد نوآوری های بی سابقه ای در آموزش از راه دور با استفاده از فناوری های دیجیتال شده است. در عین حال، شکاف دیجیتالی بسیاری از افراد را از یادگیری باز داشته است، به طوری که تقریبا یک سوم از کودکان در سن مدرسه در سراسر جهان (463 میلیون) به آموزش از راه دور دسترسی ندارند. این نابرابری ها در دسترسی به این معنا بود که گروه های خاصی مانند زنان و دختران از فرصت های یادگیری حذف شدند.

علی اکبری ادامه می دهد: دومین حوزه کلیدی، یادگیری و مهارت برای زندگی، کار و توسعه جامعه شرق در یادگیری پایه، مهارت های سواد و حساب در بین زبان آموزان بحران وجود دارد. از زمان همه‌گیری ویروس کرونا، فقر یادگیری در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​یک سوم افزایش یافته است، به طوری که حدود 70 درصد از کودکان 10 ساله قادر به درک متن نوشتاری ساده نیستند. کودکان دارای معلولیت 42 درصد کمتر از همسالان خود مهارت خواندن و ریاضی کمتری دارند. علاوه بر این، بیش از 771 میلیون نفر هنوز فاقد مهارت های اولیه سواد خواندن هستند که دو سوم آنها را زنان تشکیل می دهند.

این کارشناس آموزش و پرورش پنجمین حوزه کلیدی را عنوان کرد بودجه آموزش و پرورش استه گفت در حالی که هزینه‌های جهانی برای آموزش به طور کلی افزایش یافته است، رشد جمعیت بالا، هزینه‌های سرسام‌آور مدیریت آموزش در طول همه‌گیری کووید-19 و انحراف کمک‌ها به سایر شرایط اضطراری، شکاف مالی زیادی در آموزش جهانی ایجاد کرده است.

علی اکبری افزود: در این زمینه اولین گام در جهت تحول، تشویق سرمایه گذاران برای هدایت منابع به سمت آموزش و پرورش برای پرکردن خلأ بودجه است. دوم، کشورها باید منابع مالی قابل توجه و پایداری برای دستیابی به توسعه فراگیر داشته باشند و این منابع باید به طور عادلانه و مؤثر تخصیص و نظارت شوند. رفع شکاف های موجود در تامین مالی آموزش و پرورش مستلزم اقدامات سیاستی در سه حوزه کلیدی تخصیص منابع بیشتر (به ویژه داخلی)، افزایش کارایی و برابری تخصیص ها و هزینه ها، و بهبود داده های مالی آموزش و پرورش است.

علی اکبری ادامه می دهد: دیگر نمی توان تحصیلات را به یک دوره از زندگی انسان محدود کرد. همه، از محروم ترین و محروم ترین افراد در جوامع تا ممتازترین افراد، باید فرصت های یادگیری مادام العمر برای بهبود زندگی شخصی و اجتماعی خود داشته باشند.

این کارشناس آموزش و پرورش افزود: سومین حوزه کلیدی، حرفه معلمی و معلمی شرق با این حال، معلمان و کارکنان آموزش و پرورش با چهار چالش عمده روبرو هستند: کمبود معلم، فقدان فرصت های توسعه حرفه ای. شرایط کاری دشوار و کمبود ظرفیت برای توسعه رهبری معلمان، استقلال و نوآوری. دگرگونی آموزش مستلزم وجود معلمان با انگیزه کافی برای پاسخگویی به نیازهای فراگیران است. این تنها زمانی ممکن است که آموزش و پرورش بودجه و سیاست های کافی برای شناسایی و حمایت از حرفه معلمی برای بهبود وضعیت و شرایط کاری آن داشته باشد.

یک کارشناس آموزش و پرورش به تشریح مطالبات و زمینه های تحول در حوزه آموزش همگانی پرداخت و پنج حوزه کلیدی را که باید تغییر کند برشمرد و خاطرنشان کرد: از زمان شیوع کرونا، فقر یادگیری در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​به یک سوم افزایش یافته است. تخمین زده می شود که 70 درصد از کودکان 10 ساله نمی توانند متن نوشتاری ساده را درک کنند.

زهرا علی اکبری در گفت وگو با ایسنا. با گفتن اینکه گرم شدن کره زمین، انقلاب تکنولوژیک، نابرابری های فزاینده، از دست دادن تنوع زیستی، اپیدمی های ویرانگر و غیره. تنها تعدادی از چالش هایی است که امروزه در دنیای به هم پیوسته خود با آن روبرو هستیم و مقابله با آنها مستلزم آموزش است. سیستم جهان در مواجهه با این چالش های هشدار دهنده و ارائه یادگیری مادام العمر با کیفیت برای همه شکست خورده است.

وی افزود: تحول دیجیتال مستلزم استفاده از فناوری به عنوان بخشی از تلاش سیستمی گسترده تر برای تغییر آموزش به منظور فراگیرتر، عادلانه تر، کارآمدتر، مرتبط تر و پایدارتر است. سرمایه گذاری و اقدام در یادگیری دیجیتال باید بر اساس سه اصل مهم هدایت شود که شامل تمرکز بر حاشیه نشین ترین افراد، محتوای آموزشی دیجیتال رایگان و با کیفیت و نوآوری و تغییر آموزشی است.

این کارشناس آموزش افزود: آموزش فراگیر و تحول آفرین باید تضمین کند که همه فراگیران دسترسی و مشارکت بدون مانع به آموزش داشته باشند، ایمن و سالم، عاری از خشونت و تبعیض باشند و از خدمات مراقبت جامع مدرسه محور حمایت شوند. این دگرگونی به افزایش چشمگیر سرمایه گذاری در آموزش با کیفیت بستگی دارد که پایه محکمی برای رشد و آموزش در دوران کودکی است و باید با تعهد دولت و برنامه ریزی صحیح حمایت شود.

وی با تاکید بر اینکه تحول آموزش به معنای تجهیز دانش‌آموزان به دانش، مهارت، ارزش‌ها و نگرش‌ها برای انعطاف، سازگاری و آمادگی برای آینده مبهم و در عین حال کمک به سعادت انسانی و سیاره‌ای و توسعه پایدار است، گفت: برای دستیابی به این مهم، تمرکز باید روی یادگیری پایه باشد. آموزشی که شامل آموزش محیط زیست و تغییرات آب و هوا و مهارت های اشتغال و کارآفرینی است.