افتتاح همزمان 7 نیروگاه خورشیدی مدرسه در 6 فرمانداری

افتتاح همزمان 7 نیروگاه خورشیدی مدرسه در 6 فرمانداری

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: پروژه ساخت 16 نیروگاه خورشیدی در پشت بام مدارس کشور در 16 مدرسه از جمله 7 نیروگاه در استان های اصفهان، قم، گلستان، آذربایجان شرقی، کهکیلویه در حال بهره برداری است. بویر احمد و خراسان جنوبی امروز.

به گزارش ایسنا و به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ حمیدرضا خان محمدی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس این سازمان در مراسم بهره برداری همزمان از 7 نیروگاه انرژی خورشیدی در پشت بام مدارس 6 استان کشور که با افتتاح دبیرستان خیرساز زارک برگزار شد، گفت: وی با بیان اینکه مدرسه ای در پردیس قم مجهز به این فناوری است، گفت: ساخت این نیروگاه علاوه بر ایجاد اقتصاد پایدار، درآمدزایی و صرفه جویی در هزینه های مدارس، خودآگاهی و آموزش اقتصادی دانش آموزان را افزایش می دهد. استفاده از انرژی های پاک برای کشور و حفظ محیط زیست با جلوگیری از استفاده از سوخت های فسیلی در مدارس.

معاون وزیر آموزش و پرورش اذعان داشت: از آنجایی که سرانه اعتبارات مدارس کم است و در فصول فعال مجبور به استفاده از سوخت های فسیلی هستند، استفاده از نیروگاه های خورشیدی با صرفه جویی در هزینه های جاری باعث کاهش انتشار آلاینده ها می شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مدارس از نظر سرانه دانش آموزی مشکل داشتند، تصریح کرد: خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه کشور اختیار کسب درآمد مشخص از مسیرهایی مانند تولید انرژی پاک با انرژی خورشیدی به همه مدارس اختصاص یافت. سلول ها، یا نصب فضای کسب و کار برای هر مدرسه که می تواند اقتصاد خود را تقویت کند.

این مسئول با اشاره به اینکه 2500 طرح برای اجرای نیروگاه های خورشیدی در نظر گرفته شده است، گفت: 20 هزار مدرسه در برنامه ای کوتاه مدت با همکاری متولیان به سلول های خورشیدی مجهز می شوند. در حال حاضر 16 نیروگاه خورشیدی راه اندازی شده و 56 پروژه در کشور در حال اجراست.

وی تصریح کرد: تاکنون نیروگاه خورشیدی 11 مدرسه در استانداری قم به ظرفیت 220 کیلووات به مرحله اجرا رسیده و 5 نیروگاه خصوصی تولید برق مدارس به ظرفیت 100 کیلووات به برق متصل شده است. شبکه برق سراسری .

رئیس اداره احیا، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: برای تولید انرژی از سلول های خورشیدی و بهره برداری از فضای مدارس در این زمینه با خیرین و سازمان مدیریت و برنامه ریزی وارد مذاکره شده ایم تا این موضوع به خواست خدا تمام می شود در تمامی مدارس نوساز اجرا خواهد شد.

خان محمدی در پایان خاطرنشان کرد: با تولید 560 گرم در کیلووات ساعت از نیروگاه خورشیدی از انتشار دی اکسید کربن جلوگیری شده و 0.27 متر مکعب گاز طبیعی و 0.22 لیتر آب صرفه جویی می شود.

محمود کمانی معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی نیز در این مراسم با اشاره به تفاهم نامه مشترک این وزارتخانه با آموزش و پرورش و نوسازی مدارس برای تجهیز مدارس خیریه به نیروگاه های خورشیدی گفت: استانداری قم به 11 مدرسه سلول خورشیدی پیشگام در این زمینه مجهز شده است.

وی افزود: سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا) برق تولیدی این مراکز را با قیمت مناسب خریداری می کند که علاوه بر فرهنگ سازی برای نسل آینده در صرفه جویی در هزینه های جاری و حفظ و نگهداری مدارس موثر است.

لازم به ذکر است، همزمان با بهره برداری از این نیروگاه، مراسم افتتاحیه مدرسه خیریه حاج غلامرضا زیرک در پردیسان قم برگزار شد. این مدرسه خیریه به همت حاج حبیب الله زیرک و به یاد پدر مرحومش حاج غلامرضا زیرک با مشارکت اداره کل نوسازی مدارس استانداری و اعتبارات ملی و منطقه ای و شهید سلیمانی تأسیس شد. RA) پروژه.

مدرسه زیرک در زمینی به مساحت 523 متر مربع با زیربنای 3159 متر مربع در سه طبقه و طبق آخرین استانداردهای امروزی 280 متر مربع ساخته شده است. در کنار این مدرسه سالن ورزشی به مساحت 615 متر مربع نیز برای خدمت رسانی به دانش آموزان در خارج از ساعت مدرسه احداث شد.

مدرسه حاج غلامرضا زیرک نیز بر اساس قابلیت های موجود به سه سامانه تولید برق از انرژی پاک خورشیدی با ظرفیت 20 کیلووات مجهز شد که بر اساس نرخ مصوب سال 1402 هجری قمری، این سامانه ها توانستند درآمدی معادل 270 را داشته باشند. میلیون ریال برای این مدرسه بزرگ در ماه.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1403020705111/%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D8%AD-%D9%87%D9%85%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%DB%B7-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%DB%B6-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86