رشته های مهندسی در چند سال آینده با کمبود دانشجو مواجه خواهند شد

دکتر کتابی با بیان اینکه به نظر می‌رسد رشته‌های مهندسی در آینده کمتر موفق خواهند شد، گفت: می‌توان برای این رشته‌ها برنامه‌ریزی کرد، دوره‌های مهارتی باید تقویت شود تا دانشجویان به آینده حرفه‌ای خود اعتماد کنند. علاوه بر این در برخی از دانشگاه ها طرح پایلوت اجرا شده تا دانشگاه با صنایع ارتباط برقرار کند و دانشجو در بدو ورود به دانشگاه تبدیل به بورس صنعتی شود و شغل تضمینی داشته باشد.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402011908877/%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D9%85%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF

رئیس دانشگاه کاشان حمایت بنیاد ملی نخبگان و نیکوکاران از دانشجویان مستعد را راهکار دیگری برای ایجاد جذابیت دانست و خاطرنشان کرد: خیرین دانشگاه کاشان برای سال تحصیلی جاری اعلام کرده اند که افراد دارای کد رتبه 2 رقمی. در آزمون ورودی پذیرفته خواهند شد. مبلغ ثابتی در ابتدا به آنها پرداخت می شود و سپس ماهیانه 2 تا 5 میلیون تومان به افراد واجد شرایط پرداخت می شود.

وی ادامه داد: گرچه رشته های علوم انسانی در اولویت قرار گرفته اند، اما وزارت علوم و دانشگاه ها به دنبال حرفه ای و میان رشته ای شدن رشته های علوم انسانی هستند. در این زمینه، وزارت علوم برنامه مشترکی با قوه قضائیه در خصوص حوزه حقوقی دارد. در این طرح دانشجوی کارشناسی ارشد با گذراندن واحدهای بیشتری جذب قوه قضائیه می شود. این طرح ها در طرح تحول آموزش عالی اجرا می شود.

رئیس دانشگاه کاشان با بیان اینکه البته دانشجویانی که در رشته های ریاضی و فیزیک تحصیل می کنند در رشته های علوم پایه و فنی مهندسی تحصیل می کنند، تاکید کرد: نباید تصور کرد که فقط مبانی علوم در معرض خطر است، بلکه گرایش های مهندسی در رشته های مهندسی نیز در معرض خطر است. سال های آینده چند سالی است و با کمبود دانشجو مواجه هستند.

دکتر عباس کتابی در گفت وگو با ایسنا. وی درباره وضعیت رشته های علوم انسانی بیان کرد: تعداد داوطلبان کنکور گروه آزمایشی علوم انسانی و دانشجویان در حال تحصیل در این رشته نشان می دهد که این رشته مورد اقبال قرار گرفته است. اگرچه گرایش به تحصیل در علوم انسانی رو به افزایش است، اما تعداد دانش آموزانی که در دبیرستان در رشته های ریاضی و فیزیک تحصیل می کنند در حال کاهش است.

وی ادامه داد: زبان‌های خارجی و برخی از رشته‌های دانشگاهی در نظر گرفته شده در رشته‌های انسانی موفق هستند. بررسی آمار شرکت کنندگان و کنکور و وضعیت آماری دانش آموزان در مقاطع آمادگی تحصیلی گواه بر این مدعا است که رشته های علوم انسانی مطلوب است.

دکتر کتابی با بیان اینکه می توان با بهره مندی از طرح های مختلف برای رشته های علوم پایه و مهندسی جذابیت ایجاد کرد، تصریح کرد: پیشنهاداتی در خصوص علوم پایه ارائه شد، ابتدا دانشجویان مستعد از زمان ورود مستقیم به دوره دکتری. تحصیل در مقطع کارشناسی علاوه بر این، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با دانشگاه فرهنگیان تفاهم نامه منعقد کرده است که دانشجویان دارای شرایط خاص و تحصیل در دانشگاه های برتر می توانند به صورت مشترک بین دانشگاه های وزارت علوم و دانشگاه فرهنگیان و از دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند. لحظه ای که وارد دانشگاه می شوند، حقوق می گیرند و ضمانت شغلی دارند.