تکلیف کسانی که تحصیلات دانشگاهی ندارند چیست؟

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، «از آزمون سراسری سال 1402 به بعد، کلیه داوطلبانی که دارای سوابق تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود (اعم از دانشجویان و فارغ التحصیلان نظری، فنی و حرفه ای و کار و … دانش در کلیه نظام های آموزشی و طلاب حوزه های علمیه) باید بر اساس برنامه درسی اعلام شده وزارت آموزش و پرورش نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی اقدام نماید. تلاش برای ایجاد سوابق تحصیلی در دروس عمومی و اختصاصی، نمره خام برای آن درسی که سابقه تحصیلی نداشته باشد صفر در نظر گرفته می شود.

بر اساس بند 2-2 ماده 2 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای هر داوطلب نمره کل سوابق تحصیلی حاصل از میانگین موزون نمرات متوازن دروس عمومی و تخصصی وی با توجه به ضرایب قرائت. مندرج در جداول ضرایب قرائت مدارس نظام 3 دیپلم 3-6 و نظام سال-واحد/ترم-واحد) انجام می شود.

سهم نمره کل کارنامه تحصیلی پایه دوازدهم نظام 3-3-6 در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی در آزمون سراسری 1402 دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی برتر اعلام شد.

به گزارش ایسنا، در آزمون سراسری 1402 دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، سهم نمره کل پایه دوازدهم نظام 3-3-6 در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و انسانی در آزمون سراسری 1402 می باشد. 40 درصد با اثر معین.

برای داوطلبانی که دارای سوابق تحصیلی ناقص هستند یا اصلاً سوابق تحصیلی ندارند، قسمت سوابق تحصیلی از نمره کل قابل جایگزینی با نمره کل آزمون ویژه نیست.

نمره کل آزمون اختصاصی، نمره کل سوابق تحصیلی، نمره کل گروه انشای کاربردی نهایی، رتبه داوطلب در سهمیه و رتبه کشوری داوطلب در گروه انشا داوطلبی که در مردادماه برای پذیرش مشابه اعلام می شود. سال، شامل خواهد شد.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402011808007/%D8%AA%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%81-%DA%A9%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

همچنین سهم نمره کل سوابق تحصیلی پایه 12 نظام 3-3-6 یا دیپلم و پیش دانشگاهی نظام یکساله/ یک ترم در گروه های آزمایشی هنر و زبان های خارجی. آزمون سراسری سال 1402 26 درصد با تأثیر معین و فقط شامل دروس عمومی سوابق تحصیلی است و مابقی به نمره کل آزمون اختصاصی اضافه می شود.

ضمناً نمرات هر درس در سوابق مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام می شود و نمره کل سوابق تحصیلی مربوط به گروه آزمایشی داوطلبان در گزارش مدرسه داوطلب صادر شده توسط سازمان سنجش درج می شود. آموزش و پرورش در کشور

برای قبولی در سال 1402 نمره کل نهایی مربوط به گروه آزمایشی کاربردی داوطلب طبق بندهای 2 و 3 ماده 3 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از مجموع نمره کل بالاتر از آزمون ویژه. در نوبت های آزمون اختصاصی با اعتبار گروه کاربردی و نمره کل سوابق تحصیلی گروه کاربردی (میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس عمومی و تخصصی مطابق بند 2-2 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) ساخته شده است و ملاک علمی پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، نمره کل نهایی مربوط به سال پذیرش دانشجو می باشد. رتبه بندی در سهمیه ها و رتبه بندی کشورها بر اساس امتیاز کل نهایی است.

میزان تأثیر سوابق تحصیلی مقطع یکساله/تک ترم در گروه های آزمایشی هنر و زبان های خارجی آزمون سراسری سال 1402 19.5 درصد با تأثیر قطعی و تأثیر پیش دانشگاهی است. سوابق سیستم یکساله/تک ترم 6.5% (کل) فارغ التحصیل و پیش دانشگاهی (26%) است که تاثیر معینی بر نمره کل سوابق تحصیلی دارد.

برای داوطلبانی که موفق به فارغ التحصیلی در خرداد و فارغ التحصیلی در شهریور ماه می شوند، سوابق تحصیلی و نمرات معدل بر اساس نمرات داوطلب در امتحانات نهایی آموزش و پرورش خرداد همان سال و ضوابط درخواست در گزینش علمی محاسبه می شود.

در هر مرحله از آزمون ویژه، نمرات خام داوطلبان برای هر گروه آزمایشی که داوطلب در آن شرکت کرده است، گزارش می شود.

نمره کل آزمون اختصاصی مربوط به دو نوبت آزمون اختصاصی هر سال در بولتن داوطلبان تکمیل می شود که در مردادماه برای انتخاب رشته همان سال در اختیار آنها قرار می گیرد. در صورتی که گروه آزمایشی آزمون های معتبر برای هر داوطلب یکسان باشد، بالاترین نمره کل آزمون انحصاری در نمره کل نهایی لحاظ شده و در بولتن گزارش می شود.

میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سال-واحد/ترم-واحد در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و انسانی آزمون سراسری سال 1402 30 درصد با تأثیر معین و تأثیر پیش سوابق تحصیلی دانشگاه نظام سال-واحد/ترم – یک واحد 10 درصد (در کل 40 درصد) با تأثیر قطعی بر نمره کل سوابق تحصیلی ذکر شد.