30 درصد اعضای هیأت علمی دانشگاه را زنان و 50 درصد را دانشجویان زن تشکیل می دهند

صالحی گفت: معتقدیم علم و فناوری نقش مهمی را ایفا می‌کند که هیچ‌کس نمی‌تواند برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار به‌ویژه در همه سطوح و تسریع در روند بازیابی و جبران آلودگی‌ها از آن چشم‌پوشی کند. بنابراین از آنجایی که دستیابی به اهداف توسعه پایدار و جبران اپیدمی ها اولویت همه کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته است، انتقال فناوری باید در سطح بین المللی در دستور کار قرار گیرد تا کشورهای در حال توسعه به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته بتوانند با چالش ها روبرو شوید کشورهای توسعه یافته باید در حوزه انتقال فناوری انعطاف بیشتری از خود نشان دهند.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402011104157/%DB%B3%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%A7%D8%B9%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%B2%D9%86-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DB%B5%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86

دستیار پژوهشی وزیر علوم ادامه داد: ایران نه تنها تجهیزات لازم مانند هواکش، اکسیژن ساز، اسکنر و … را تولید کرده، بلکه به بسیاری از کشورهای دیگر نیز صادر کرده است. علیرغم مشکلات ذکر شده، به لطف زیرساخت های قوی که برای چنین شرایطی برنامه ریزی شده است، ما هرگز فعالیت های تحقیقاتی، فناوری و آموزشی خود را در طول همه گیری همه گیر متوقف نکرده ایم.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: در دوران پسا کرونا بر تبدیل نظام آموزشی سنتی به سیستم ترکیبی تمرکز خواهیم کرد. هدف از ایجاد سیستم یادگیری ترکیبی افزایش کیفیت آموزش و مشارکت فعال دانش آموزان است.

وی افزود: در حال حاضر ایران بیش از 3 میلیون و 200 هزار دانشجو دارد که حدود 50 درصد آنها دختر هستند و بیش از 750 هزار دانشجو در مقاطع عالی فعال هستند. حدود 30 درصد از اساتید ما دانشگاهیان زن هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر پیمان صالحی در نشست آنکتاد درباره نقش علم، فناوری و نوآوری در تسریع بهبود و جبران بیماری همه گیر کرونا در مقر سازمان ملل متحد در ژنو گفت: از تعامل و تبادل علم و فناوری با همه کشورهای ذی‌نفع استقبال می‌کنیم. و دیپلماسی علمی یکی از ابزارهای کلیدی همکاری بین المللی است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگرچه این اپیدمی موانع زیادی برای جامعه ایران ایجاد کرده است، اما به رشد ما در زمینه های مختلف از جمله آموزش الکترونیک کمک کرده است. به نظر می رسد با توجه به اهمیت آموزش از راه دور مبتنی بر بسترهای الکترونیکی وارد مرحله جدیدی از آموزش شده ایم. بنابراین اگرچه اپیدمی این بیماری تقریباً به پایان رسیده است، اما انتظار داریم علاوه بر روش های سنتی به این نوع آموزش ها توجه بیشتری شود. در نتیجه، راهبردهای زیر توسط نظام آموزشی ایران استفاده شده است:

صالحی ادامه داد: اعتقاد راسخ داریم که تولید علم رفاه اجتماعی مردم را تا حد زیادی بهبود می بخشد. بنابراین، دانشمندان نباید محدود به مرزهای جغرافیایی باشند، بلکه باید متعلق به تمام بشریت باشند. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران معتقد است که سربازان و نیروهای نظامی از مرزهای علما و دانشمندان، تجار و گردشگران عبور نخواهند کرد. بنابراین دیپلماسی علمی قطعاً قطعه گمشده دیپلماسی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، صالحی در پایان سخنان خود گفت: بار دیگر تاکید می کنم که علاوه بر چالش های پی در پی از جمله جبران خسارات ناشی از اپیدمی کرونا و تغییرات اقلیمی، تحریم های یکجانبه علیه منشور و قوانین سازمان ملل متحد. بین المللی است و مانع از دستیابی کشورهای تحریم شده به اهداف توسعه پایدار شده است. لذا از کشورها درخواست می شود از اعلام و اعمال تحریم های یکجانبه خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع چالش های باقی مانده فناوری مبتنی بر وبینار، ارتقای آموزش تعاملی و تجهیز کلاس های درس به فناوری های نوین ضروری است. با توجه به تحولات گذشته و درس های آموخته شده، سرمایه گذاری در این زمینه تقویت شده است.

معاون وزیر علوم گفت: با وجود تحریم‌های شدیدی که علیه ما اعمال شد، ایران جزو معدود کشورهایی بود که توانست برای تامین بخشی از نیازهای ملی خود، انواع واکسن‌های کرونا تولید کند. در این مدت چندین پروژه ساخت و تولید واکسن با استفاده از بسترهای تکنولوژیکی مختلف در ایران انجام شده است. این واکسن‌ها بر اساس ویروس‌های غیرفعال، پروتئین‌های نوترکیب، ناقل‌های ویروسی و فناوری‌های mRNA بودند. اگرچه برخی از این واکسن‌های توسعه‌یافته داخلی به طور گسترده در طول همه‌گیری مورد استفاده قرار نگرفته‌اند، اما مطمئناً راه را برای بهره‌برداری از پلتفرم‌ها با کاربردهای دیگر، مانند ایمونوتراپی سرطان و ژن درمانی هموار کرده‌اند.

وی با ارائه گزارشی از وضعیت علم و فناوری در ایران گفت: ایران از قدیم الایام به دلیل سهم بسزایی در علم و فناوری شهرت دارد. با این حال، کشور ما در قرون گذشته یک وقفه نسبتا طولانی را تجربه کرده است. خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی 1357 توجه زیادی به زمینه سازی با سرمایه گذاری سنگین در حوزه های علم، فناوری و نوآوری در ایران شد.

صالحی ادامه داد: دولت ایران طی دو دهه گذشته سیاست ها و برنامه های مختلفی را برای حمایت از نوآوری و ایجاد فضای فناوری طراحی و اجرا کرده است. در حال حاضر بیش از 7000 شرکت دانش بنیان در زمینه فناوری های پیشرفته مانند نانو فناوری، بیوتکنولوژی، علوم شناختی و فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال هستند.

صالحی خاطرنشان کرد: ایران در شیوع اخیر ویروس کرونا کمترین تلفات را داشته و تعداد قربانیان طی روزهای زیادی صفر بوده و کمترین تعداد مبتلایان را نیز به جای گذاشته است.

وی تاکید کرد: تولید و مصرف دانش پشتوانه منافع مشترک و وحدت مردم است. بر این اساس، منافع همه بشریت با تولید علم و فناوری تأمین می‌شود و همه انسان‌ها از دانش بشری بهره‌مند می‌شوند.

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه حدود 50 درصد دانشجویان ما دختر هستند، گفت: از این تعداد بیش از 750 هزار نفر در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنند و تقریبا 30 درصد اساتید ما دانشگاهی هستند.

وی گفت: ایران آمادگی خود را برای ارتقای همکاری های علمی و فناوری از طریق تبادل پژوهشگران و دانشمندان، تامین مالی مشترک و به اشتراک گذاری زیرساخت ها و همچنین برگزاری برنامه های تبادل فناوری بین کشورهای علاقه مند اعلام می کند.

به گفته وی، علاوه بر این 58 پارک علم و فناوری، 240 قطب رشد، 61 صندوق علم و فناوری به اضافه 55 شتاب دهنده تخصصی از دستاوردهای بزرگ کشورمان در حوزه سیاست های علم و فناوری است. کسانی هستند که در این محیط تکنولوژیک رشد و توسعه می یابند.

حمایت از نوآوری و فناوری

وی تاکید کرد: چنین تلاشی مستلزم مشارکت‌های بین‌صنعتی جدیدی است که منجر به ظهور اکوسیستم دارویی جدید از جمله شرکای مالی و همکاری‌های موثر در بخش‌های نظارتی، تحقیق و توسعه و تولید شده است. پس از بلوغ، این اکوسیستم ابزار ارزشمندی برای پیشرفت‌های پزشکی آینده، از جمله واکنش‌های سریع به همه‌گیری‌های احتمالی آینده خواهد بود.

وی افزود: ایران از نظر انتشارات علمی در رتبه بندی جهانی پیشرفت چشمگیری داشته و در غرب آسیا مقام اول و پانزدهم جهان را به خود اختصاص داده است. نقش زنان و دختران تحصیل کرده ما در این رشد انکارناپذیر است.

این استاد دانشگاه گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه توسعه علم و فناوری، توسعه پایدار با نگاه آینده نگر به انسان و محیط زیست است. در این راستا از تعامل و تبادل علم و فناوری با تمامی کشورهای ذینفع استقبال می کنیم و دیپلماسی علمی را یکی از ابزارهای اصلی همکاری های بین المللی می دانیم.

این دانشمند برجسته یک درصدی جهان گفت: معتقدیم سازمان ملل می تواند نقش مهمی در حوزه های انتقال فناوری ایفا کند. در واقع اراده سیاسی کشورها به ویژه کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه کمک می کند تا با چالش های پیش رو به ویژه در اپیدمی احتمالی آینده و دستیابی به اهداف توسعه پایدار دست یابند. این زمانی حاصل می شود که تعاملات با چارچوب مناسب به یک پلتفرم توانا، سازنده و توانا تبدیل شود.