3 رویداد مربوط به آموزش و پرورش در سال 1401


وزارت آموزش و پرورش طی یک سال گذشته فراز و نشیب هایی مانند سایر دستگاه های اجرایی داشته و با مسائلی دست و پنجه نرم کرده است که هفته ها به طول انجامیده است. این در حالی است که نظام آموزشی به بهار 1402 رسیده و سال تحصیلی را سه ماه دیگر به پایان می رساند و باید برای شروعی جدید در مهرماه برنامه ریزی کرد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر 16 میلیون و 30 هزار دانش آموز در 110 هزار مدرسه تحصیل می کنند که از این تعداد 49 درصد دختر و 51 درصد پسر هستند. آموزش و پرورش با جامعه ای متشکل از نزدیک به 800000 معلم در سال گذشته علاوه بر چالش های معمول خود در بهبود کیفیت تدریس در مدارس، کمبود نیروی انسانی و وجود مدارس فرسوده در صدر اخبار قرار گرفته است. اتفاقاتی که همگی خوشایند نبوده و باعث نگرانی جامعه معلمان و والدین شده است.

ارزشیابی معلم و تمام چالش هایی که داشت

قانون نظام رتبه‌بندی معلمان از جمله مطالباتی بود که در 10 سال گذشته مسکوت ماند و در مقاطع مختلف به صورت ناقص و در قالب فوق‌العاده در مصوبات قانونی معلمان اجرا شد، اما مانند وزارت علوم هرگز از حمایت قانونی قوی برخوردار نبوده است. از دو سال گذشته اقداماتی برای تصویب قانون رتبه بندی در دستور کار قرار گرفته است. دولت دوازدهم رتبه بندی را به صورت لایحه در 4 اسفند 1399 تقدیم شورای اسلامی کرد و کلیات آن در 27 خرداد 1400 به تصویب رسید.

3 رویداد مربوط به آموزش و پرورش در سال 1401

همزمان با ایجاد و تصویب گره ردیف اول، با تغییرات قابل توجهی از سوی نمایندگان مجلس مواجه شد و به دلیل کمبود بودجه ماه ها در مجلس معطل ماند و برای شورای نگهبان هم رفت و آمد داشته است. سرانجام پس از تصحیح ایرادات شورای نگهبان، قانون رتبه بندی معلمان در تاریخ 25 اسفند 1400 توسط رئیس مجلس برای اجرا به دولت و در تاریخ 3 اسفند از سوی رئیس جمهور به وزارت آموزش و پرورش، برنامه ریزی و بودجه ابلاغ شد. . و سازمان اداری و استخدامی کشور.

دستورالعمل رتبه بندی کادر در نیمه دوم مرداد ماه سال گذشته ابلاغ شد و نظام رتبه بندی معلمان به طور رسمی از پنجم مرداد ماه 1401 شروع به کار کرد و بر اساس این اقدام، معلمان موظف شدند مدارک و مدارک خود را برای ارزیابی صلاحیت ها بارگذاری کنند. معلم در یک سیستم به گونه ای که در مرحله اول مدیران مدارس و در مرحله بعد ارزیاب های آموزش دیده وضعیت افراد را بررسی می کنند و در نهایت گروه ها در قالب کمیسیون های بازرسی طبقه بندی نهایی.

علیرغم اینکه قرار بود احکام انتخاب شغل حداکثر تا 30 آبان ماه صادر شود، کثرت داوطلبان و پیچیدگی کار، صدور نمرات نهایی را به تاخیر انداخت. البته در همان زمان وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که برای همه دروس، رتبه پایه تدریس معلمی را در نظر گرفته و بر این اساس از شهریور 1400 افزایش حقوق معوقه ناشی از طبقه بندی را پرداخت کرده است.

از جمله چالش های پیش روی وزارت آموزش و پرورش عدم ورود معلمان مهرآفرین به رتبه بندی به دلیل نداشتن کد شناسایی شغلی و سپس اعمال رتبه آنها از مهر 1401 و یک سال دیرتر نسبت به سایر معلمان واجد شرایط بود. در قانون شهریور 1400، بود. این چالش با مصوبه مجلس در ابلاغ آیین نامه ترمیم حقوق کارکنان وزارت آموزش و پرورش ایجاد شد و پس از چند هفته رفع شد.

سرانجام طبقه بندی قطعی معلمان در نیمه دوم اسفند 1401 برای 930000 معلم تحصیل کرده و بازنشسته وزارت آموزش و پرورش منتشر شد. اما باعث اعتراض برخی معلمان به رتبه آنها شده است. در ماه های اخیر اعتراضاتی به نحوه اجرای قانون رتبه بندی صورت گرفته است. البته آموزش و پرورش مهلتی برای اعتراض به احکام صادره تعیین کرده است.

تعطیلی مکرر مدارس به دلیل آلودگی هوا

دومین موضوعی که در سال گذشته باعث حاشیه سازی آموزش و پرورش شد را می توان تعطیلی پیاپی مدارس در نیمه اول سال جاری دانست. اعلام تعطیلی مدارس مصادف با تشدید آلودگی هوای تهران بود که از 18 آذرماه آغاز شد و از 10 بهمن به شدت خود رسید و طی حدود دو ماه مدارس پایتخت برای چند روز تعطیل یا به عبارتی غیبت کردند. آموزش در شبکه شاد ادامه یافت.

3 رویداد مربوط به آموزش و پرورش در سال 1401

با افزایش برودت هوا، بارش برف و یخبندان و مشکلات ناشی از گازرسانی در برخی مناطق، شاهد اعلام تعطیلی در سایر استان های کشور نیز بوده ایم. به همین دلیل است که وزیر آموزش و پرورش تمدید تعطیلی مدارس در سال جاری را «بی سابقه» دانست و در حالی که به نظر می‌رسید تعطیلی مدارس ادامه داشته باشد، روز 12 اسفند ماه در رسانه ملی اعلام کرد که مدرسه دیگری برای این تعطیلی تعطیل است. دلایل فوق

یوسف نوری خواستار تعلیق ضوابط شاخص کیفیت هوا برای تعطیلی مدارس شده و بارها در محافل مختلف خبری اعلام کرده که در کشورهای دیگر مدارس را تعطیل نمی‌کنند، اگر این شاخص کمتر از 300 باشد اما شاخص تعطیلی مدارس را 150 تعیین کرده‌اند. برای ما و تعطیلی ها شبیه به ما بود که وارد دوران کرونا شدیم. در حالی که شاخص های انتشار ما زیر 200 است.

این اظهارات افکار متفاوتی را به همراه داشت و قرار بود در جلسات شورای دولت مطرح شود اما در نهایت به نتیجه نهایی و قطعی در این زمینه نرسید. اگرچه این موضوع موافقان و مخالفانی دارد، اما نمی توان تاثیر تعطیلی مکرر مدارس را بر تحصیل دانش آموزان نادیده گرفت و آموزش مجازی را جایگزین آموزش حضوری کرد.

مسمومیت های سریالی دانش آموزان در برخی مدارس

مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان در مدارس مختلف که از ۱۸ آذر و در مدارس دخترانه قم آغاز شد، حدود چهار ماه آموزش و پرورش و سایر مراکز مرتبط را درگیر کرد. بروز ناراحتی و علائم مشابه مسمومیت مانند ضعف، مشکلات تنفسی، گرفتگی عضلات و غیره. ناشی از استنشاق گازهایی با منشاء نامشخص در استان های مختلف رخ داد و موجی از نگرانی را به همراه داشت.

3 رویداد مربوط به آموزش و پرورش در سال 1401

با تداوم اتفاقات مشابه در استان قم در سایر استان ها و بدون نتیجه مشخص، موضوع ابعاد ملی به خود گرفت و از نمایندگان مجلس گرفته تا اعضای کابینه دولت، دادستانی و فرجا در این خصوص اظهاراتی کردند. و رسیدگی به موضوع را به صورت ویژه اعلام کرد و وزیر بهداشت در هفته آخر بهمن ماه به عنوان نماینده دولت به استان قم سفر کرد و از تشکیل کارگروه ویژه به استان قم خبر داد. منشا و علت مسمومیت های فوق را مشخص کرد و چند روز بعد اعلام کرد که مسمومیت با سم سبک ایجاد شده و عوارض احتمالی در آینده به وجود خواهد آمد. با وخامت اوضاع مدارس در ولایات مختلف، وزارت کشور با دستور رئیس جمهور مسئول رسیدگی به موضوع شد.

مقام معظم رهبری در 24 اسفند 1401 موضوع «مسمومیت دانش آموزی» را مورد اشاره قرار دادند و بر پیگیری جدی مسئولان و دستگاه های اطلاعاتی و انتظامی تاکید کردند و فرمودند: این موضوع جرمی سنگین و نابخشودنی است و اگر کسی در عاملان و عاملان این حادثه باید به اشد مجازات برسند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این معضل را جنایت علیه بی‌گناه‌ترین عناصر جامعه یعنی کودکان و همچنین موجب ناامنی روانی در جامعه و نگرانی خانواده‌ها دانستند و خاطرنشان کردند: همه باید بدانند که اگر کسی به عنوان مجرم شناخته و محکوم شود. از این جنایت، عفو برای آنها وجود نخواهد داشت زیرا باید باشند. به شدت مجازات خواهند شد تا عبرتی برای دیگران شود.

25 اسفند سال گذشته، وزارت کشور سومین بیانیه خود را در مورد مشکلات مدارس صادر کرد و اعلام کرد که تعدادی از دست اندرکاران این حوادث در شش ولایت کشور شناسایی و دستگیر شده اند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی آژه ای، رئیس قوه قضائیه نیز 31 اسفندماه با بیان اینکه اتفاقات اخیر در برخی مدارس متاسفانه برای تعداد زیادی از مردم به ویژه دانش آموزان نگرانی و ترس ایجاد کرده است، گفت: ‘ خانواده ها. وی گفت: از همان روزهای ابتدایی تاکنون تمامی مسئولان و ادارات ذیربط در تلاش برای شناسایی عوامل این معضل بوده اند، گفت: قضات ذیصلاح و متولیان رسیدگی به پرونده عوامل دستگیر شده حادثه فوق با جدیت برخورد می کنند. ، سرعت، صحت و انصاف در پرونده آنها با توجه به محدوده اقدام و بررسی دخالت آنها در این موضوع و اجازه طولانی شدن رسیدگی به این پرونده ها را نمی دهد. ضمناً براساس مجوزی که قانون داده، نوع کار و انگیزه عاملان این حادثه باید برای مردم تشریح شود.

وی افزود: شایعات زیادی در مورد حادثه مذکور وجود دارد که برخی از آنها واقعاً بی اساس است اما بر نگرانی ها می افزاید. بر این اساس باید از شایعه سازان مدارک و مستندات مطالبه شود و از آنجایی که شایعه سازی برای مردم تشویش ایجاد کرده است، برخورد قانونی مناسب با شایعه سازان انجام شود.

پس از آن بود که مسعود ستایشی، سخنگوی دادگستری 2 اسفند در مورد پرونده مسمومیت مدارس گفت: اولاً بهتر است به جای مسمومیت از کلمه شرارت استفاده شود. هشت نفر در استان فارس دستگیر شدند و تحقیقات از افراد مرتبط احتمالی ادامه دارد و نتیجه آن اعلام خواهد شد. قوه قضائیه با سردمداران احتمالی این موضوع هیچ تساملی نخواهد داشت و با متخلفان امنیت روانی مردم و تنظیم کننده اسناد و مدارک مرتبط با این موضوع بر اساس رای دادگاه قاطعانه برخورد و به اشد مجازات خواهد رسید.

وی افزود: مسمومیت چیزی است که باید عوارض آن مشخص شود. آزمایشگاه های تخصصی و سم شناسی تعیین می کنند که آیا مسمومیت وجود دارد یا خیر. تاکنون هیچ گزارش یا یافته علمی در مورد مسمومیت نداشته ایم.

آخرین اظهارنظرها در مورد مسمومیت سریالی مربوط به سخنگوی دولت است. وی در سوم اسفندماه و در آخرین نشست خبری خود در سال 1401 در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت کمیته نظارت بر مسمومیت دانش آموزان گفت: کسانی که شعار زن، زندگی و آزادی را سر دادند با ایجاد تنش سعی در ایجاد التهاب کردند. در مدارس دخترانه نتیجه حاصل نشد و ثبات و آرامش نسبی در مدارس حاکم است. این اتفاقات که تصادفی بود ماهیت برخی از افراد مدعی حمایت از زنان و توسعه آنها را نشان داد که از تعطیلی اجباری مدارس و تحصیل دختران صحبت کردند.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401122417730/%DB%B3-%D8%A7%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%82%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B1-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D8%AF