۵۵۰ هزار معلم از طرقی غیر از تربیت معلم وارد آموزش و پرورش شده‌اند

محمودزاده تصریح کرد: روز معلم که به جهت بزرگی تفکر علمی و اخلاقی استاد مطهری به این‌ نام شهره شده بسیار حائز اهمیت است. نه تنها برای قدردانی از جایگاه معلم بلکه در راستای اجر گذاشتن به معلم، علم‌آموزی، مکتب و مدرسه که زیربنای جامعه ما در طول تاریخ است.

وی افزود: موضوعاتی هستند که امروز ما در جریان معلمی بسیار کم داریم که البته بخشی به دلایل ساختاری اتفاق نمی‌افتد. همیشه ما در آموزش و پرورش منتظر مصوباتی هستیم که از کانال‌هایی به دلایل سیاسی نیروی انسانی را به ما تحمیل می‌کنند.

محمودزاده بیان کرد: اگر آموزش و پرورش را مقصر این موضوع می‌دانیم کمی بی‌انصافی است. ساختار و عناصر اصلی شامل مباحث آموزشی و درسی و نیز نیروی انسانی که در حوزه تعلیم و تربیت موثر است خیلی در چارچوب صلاحیتی خود وارد آموزش و پرورش نمی‌شود.

محمودزاده مرحوم حیدری را معلمی انقلابی، مبارز و ولایتمدار معرفی کرد و گفت: مهمترین دغدغه وی تربیت نسلی انقلابی برای ساختن آینده کشور بود و همه معلمان را به این امر تشویق می‌کرد.

وی در توصیف مرحوم حیدری بیان کرد: وی با وجود مسئولیت‌های زیادی که در آموزش و پرورش داشتند و در استان‌های مختلف به این حوزه خدمت می‌کردند موفق شدند با ارائه شیوه‌های آموزشی متنوع علمی و فرهنگی به جمع ستارگان و معلمان ماندگار در عرصه تعلیم و تربیت بپیوندند.

وی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از دغدغه‌های این استاد فرهیخته، فعالیت تربیت معلم بود و اعتقاد داشت معلم باید از این مسیر وارد عرصه آموزش و پرورش شود و تخصص‌های لازم برای ورود به مدرسه و تربیت دانش‌آموز در مسیر انقلاب را در این مکتب بیاموزد.

به گزارش ایسنا، مرحوم استاد غلامحسین حیدری در سال ۱۳۲۲ در شهر مشهد متولد شد. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته زبان و ادبیات انگلیسی تحصیل کرد و با درجه ممتاز فارغ‌التحصیل شد و سپس در دانشگاه تهران، دوره کارشناسی ارشد را گذراند. او همچنین در محضر علما و روحانیونی همچون درافشان، شوشتری، مولوی، حکیمی و شهید هاشمی‌نژاد با معارف و فرهنگ اسلامی آشنا شد.

ایسنا/خراسان رضوی معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: طی چند سال اخیر که خیلی هم دور نیست از تعداد ۹۴۰ هزار معلم ورودی به آموزش و پرورش ۵۵۰ هزار نفر از طرق دیگری به‌جز تربیت معلم وارد این حوزه شدند و به آموختن بحث و روش حضور در کلاس درس ورود نکرده‌اند.

وی مطرح کرد: بی‌تردید در ایران معلمان در انتقال و ماندگاری میراث علمی، فرهنگی، رشد و تعالی و تربیت نسل‌های آینده سهم بسزایی دارند. معلمان توانسته‌اند افق دید خود را از انتقال داده‌های علمی به صورت تدریس معمولی، فراتر برده و آموزه‌هایشان را در ذهن دانش‌آموزان ماندگار کنند. همچنین با شاگردپروری و برجا گذاشتن وارثان بزرگ در علم و دانش، سرمایه‌های عظیمی را به یادگار خواهند گذاشت.

وی اخلاق و تخصص را رمز ماندگاری و تأثیرگذاری معلمان دانست و اعلام کرد: معلمی که از وجهه علمی و اخلاقی خوبی برخوردار نباشد صلاحیت حضور در کلاس درس را ندارد. مهمترین وجهه یک معلم اثرگذار، تخصص داشتن در همان حوزه علمی مربوط به تدریسش است.

معاون وزیر آموزش و پرورش معلمان را تنها نماینده حاکمیت در برخی مناطق معرفی کرد و گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری، معلمان، سربازان گمنام نظام هستند که در نقاط مختلف کشور حتی در محروم‌ترین نقاط به عنوان نماینده حکومت پرچم جمهوری اسلامی را به اهتزاز در آورده‌اند.

مرحوم حیدری همچنین به عنوان مدیر امور فرهنگی و روابط بین‌الملل آستان قدس رضوی و خادم افتخاری حرم مطهر رضوی بود و در سال ۱۳۹۲ نیز به عنوان «معلم ماندگار» در سطح کشور انتخاب و معرفی شد. وی در سال ۹۸ بر اثر سکته قلبی درگذشت.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: متاسفانه در سایر عرصه‌ها نخبگان در کشور کنار گذاشته می‌شوند. مرحوم حیدری نیز در آموزش و پرورش مورد کم لطفی مسؤلان قرار گرفت و از شایستگی‌هایش آنچنان که باید، استفاده نشد اما وی از این کم لطفی‌ها نرنجید و در تعلیم و تربیت کوتاهی نکرد و برای تربیت نسل آینده که شایسته نظام باشد، تلاش کرد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402022113698/%DB%B5%DB%B5%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%BA%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF

احمد محمودزاده در نکوداشت استاد مرحوم غلامحسین حیدری، معلم ماندگار که امروز ۲۱ اردیبهشت ماه در دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: طبق آماری که طی هفته گذشته در وزارت آموزش و پرورش بررسی شده، طی چند سال اخیر که خیلی هم دور نیست از تعداد ۹۴۰ هزار معلم ورودی به آموزش و پرورش ۵۵۰ هزار نفر از طرق دیگری به‌ جز تربیت معلم وارد این حوزه شدند و به آموختن بحث و روش حضور در کلاس درس ورود نکرده‌اند.

وی اظهار کرد: از آنجا که دین اسلام با تعلیم آغاز شده و این امر نشان‌دهنده جایگاه رفیع تعلیم و تربیت در انسان‌سازی است، تکریم معلمان اقدامی بسیار ارزشمند محسوب می‌شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با توجه به‌ اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب، تربیت نیرو بزرگترین سرمایه کشور مطرح شده است. آینده کشور و نظام در کلاس‌های درس طراحی می‌شود، پس نیاز است آموزش و پرورش با قدرت بیشتری در این مسیر گام بردارد و از معلمانی استفاده کند که در این حوزه تخصص کافی را دارند.