گسترش بیش از حد ظرفیت علوم پایه، علوم ریاضی و مهندسی

کوباگانیان افزود: در حال حاضر امکان اعلام نتیجه نهایی در خصوص تمدید این مصوبه وجود ندارد و بر اساس سرانه و استانداردها در پایان 5 سال اول اعلام می شود. نباید تصور کرد که کمیته راهبری اجرای طرح کلی علمی کشور تنها به دنبال افزایش ظرفیت است. باید نیاز جمعیت و تعداد دانشکده های پزشکی را بسنجیم و بعد تصمیم بگیریم که ظرفیت علوم پزشکی را افزایش دهیم.

معاون و دبیر ستاد اجرایی طرح جامع علمی کشور، دانشگاه ها باید بتوانند معیارهای خاصی را برای تحصیل در رشته های خاص در نظر بگیرند و گفت: بر این اساس دانشگاه ها می توانند اعلام کنند که داوطلبی برای تحصیل در رشته های تحصیلی خاص. رشته مهندسی برق باید در درس ریاضی درصد معینی کسب کند و نمره او در درس شیمی کمتر از مقدار معین نباشد. با توجه به این معیارها، دانشگاه ها می توانند بین رشته های دانشگاهی تفاوت قائل شوند.

افزایش ظرفیت رشته های پزشکی نباید بر کیفیت آموزش تاثیر بگذارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی افزایش ظرفیت رشته های پزشکی در کنکور امسال گفت: سیاست های افزایش ظرفیت تمامی رشته های دانشگاهی طی 40 سال گذشته توسعه ای و محدودکننده بوده است. در این میان باید توجه داشت که افزایش ظرفیت رشته های پزشکی از نظر ارتباط با سلامت افراد جامعه باید به گونه ای انجام شود که تا حد امکان کیفیت را تحت الشعاع قرار ندهد. زیرا متذکر می شویم که متأسفانه افزایش قدرت علوم پایه، علوم انسانی و مهندسی به گونه ای صورت نگرفته است که کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار ندهد و این رشته ها بی رویه گسترش یافته است.

کوباگانیان با بیان اینکه حدود 30 رشته غیرپزشکی تجمیع و در واحدهای دانشگاهی ادغام شده است، خاطرنشان کرد: تجمیع این رشته ها مربوط به مرحله اول اقداماتی است که در دستور کار قرار داده ایم و قصد داریم اقدام دیگری نیز انجام دهیم. فاز عملیاتی در خصوص ادغام برخی رشته ها این سوال باید بر اساس گزارش هایی که از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت می کنیم، پیگیری شود.

منصور کوباگانیان در گفت وگو با ایسنا. وی در پاسخ به این سوال که «بر اساس ماده 5 مصوبه « سنجش و پذیرش» شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها می‌توانند معدل و نمرات کنکور را برای رشته‌های پرطرفدار لحاظ کنند که این مؤلفه‌ها باید به تأیید هیأت سنجش و پذیرش برسد. و حداقل 2 سال قبل از پذیرش دانشجو به اطلاع عموم می رسد که با وجود اینکه چنین ماده قانونی در مصوبه گنجانده شده است، پذیرش 1402 داوطلب در کنکور طبق روال قبلی انجام می شود، دلیل تایید چیست؟ ماده 5 چه اقداماتی در این خصوص انجام شده است؟ وی گفت: زمانی که داوطلبان در محل برگزاری کنکور حاضر می شوند تفاوتی بین رشته های مهندسی وجود ندارد. به عنوان مثال، هیچ تفاوتی بین مهندسی برق و مهندسی شیمی وجود ندارد.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401122518354/%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4-%D8%A8%DB%8C-%D8%B1%D9%88%DB%8C%D9%87-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B6%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C

وی با بیان اینکه ما در ستاد راهبری اجرای طرح جامع علمی کشور از دو وزارتخانه «علوم، تحقیقات و فناوری» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» خواسته ایم ضوابط پذیرش دانشجو را اعلام کنند. «در عین حال، فرصت. زمانی 6 ماه در اختیار وزارت علوم قرار گرفت اما گزارش ضوابط و سیاست های پذیرش دانشجو در دانشگاه ها را از وزارت علوم دریافت نکردیم. گلایه خود را در این باره به دکتر محمدعلی ذوالفیگل (وزیر علوم) اعلام می کنم.

وی خاطرنشان کرد: در این سال ها در برخی موارد پول و منابع دولتی تحت فشار افراد ذی نفوذ برای ساخت دانشکده هایی هزینه شده که دانشجو کم و یا بدون دانشجو داشته باشد. بنابراین برای حل این مشکل، سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی «تنظیم ظرفیت دانشگاه ها» را هدف قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت رشته های پزشکی سالانه 20 درصد افزایش می یابد و اعتبار این مصوبه 5 سال است، خاطرنشان کرد: امکان تمدید این مصوبه برای 5 سال آینده نیز وجود دارد. در صورت رسیدن به سرانه و استانداردهای مورد نظر، نسبت به تمدید این مصوبه تصمیم گیری خواهیم کرد. برای اعلام تصمیم نهایی باید منتظر نتیجه و اجرای این مصوبه باشیم. ممکن است ظرفیت ثابت بماند یا افزایش یابد.

دبیر ستاد راهبری اجرای طرح جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: تعیین نمره و درصد کسب شده در آزمون مربوط به مؤلفه «سنجش» مورد تأیید «سنجش و پذیرش» فرهنگی دیوان عالی کشور است. شورای انقلاب من اصرار دارم که از اصطلاح “بررسی” استفاده نکنم. زیرا داوطلبان در کنکور که رقابتی به معنای واقعی کلمه بود برای تعیین جایگاه خود در دانشگاه ها به رقابت پرداختند و احتمال شکست در این آزمون وجود داشت. مفهوم رقابت در فرمان «اندازه گیری و پذیرش» بی معنی است; زیرا متقاضیان در مرحله ارزیابی از نظر توانایی علمی مورد ارزیابی قرار می گیرند و سپس پذیرش می شوند.