کودتای آمریکایی، تهدیدی علیه صلح جهانی

در مصاحبه‌ای که بولتون هفته گذشته با شبکه سی ان ان انجام داد، وی اعتراف کرد به برنامه کودتای خارجی کمک کرده است. با این حال او گفت وارد جزئیات در این‌باره نمی‌شود اما به کتابی که درباره حمایت آمریکا در کودتای شکست‌خورده  سال ۲۰۱۸  علیه «نیکولاس مادورا» در ونزوئلا نوشته است اشاره کرد. 

آنچه جان بولتون گفت نشانگر بی‌شرمی سیاستمداران آمریکایی است که بارها و بارها از کشورهای دیگر بدگویی می‌کنند و سعی در لکه‌دار کردن اعتبارشان به اسم حقوق بشر و دموکراسی دارند. 

در پایان این مقاله آمده است مبالغه آمیز نخواهد بود اگر آمریکا را در صدر فهرست بزرگترین و جدی ترین مشکل توسعه حقوی بشر جهانی و دموکراسی قرار دهیم. چنانچه با ظهور اقتصادها و صداهای کشورهای درحال توسعه که خواستار مدیریت جهانی هستند، واشنگتن به دنبال خاموش کردن صدای آنها باشد. آمریکا باید بپذیرد واقعیت این است که دنیای امروز دنیای دیروز نیست و همه چیز تغییر کرده است. به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین ارتش و اقتصاد دنیا، آمریکا باید تلاش کند تا دیدگاه و  رفتار خود را تغییر دهد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84825313/%DA%A9%D9%88%D8%AF%D8%AA%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%B5%D9%84%D8%AD-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C

این رسانه چینی نوشت: واشنگتن همواره در تلاش بوده است تا خود را کنار آزادی و دموکراسی در سراسر دنیا قرار دهد اما اعترافات مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ از اقدامات غیردموکراتیک آمریکا در آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه و حتی اروپا پرده برداشت. 

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «چاینا دیلی» در مقاله ای نوشت مداخلات واشنگتن در امور داخلی کشورها، به ویژه کشورهای آمریکای لاتین حتی پیش از افشاگری‌های تارنمای «ویکیلیکس» در سال ۲۰۱۰ که موسس آن «ژولیان آسانژ» بود بر کسی پوشیده نبوده است. اما «جان بولتون» مشاور امنیت دولت پیشین آمریکا اخیرا اطلاعات دست اولی از دست‌های آلوده واشنگتن در این خصوص داده است. 

بدین ترتیب به نظر می‌رسد از آنجا که آمریکا همواره خودش را بالاتر از سایر کشورهای جهان و بالاتر از قوانین می‌دیده است، هرگز هنجارهای قوانین بین‌المللی را رعایت نکرده است. آمریکا در حالی که خود را ناظر سایر کشورها برای پیروی از تمامی قوانین، اصول و سیاست‌های عمومی  و رایج می‌داند اما خود به این اصول و قوانین تن نمی‌دهد. 

یکی از مثال‌های حال حاضر اوکراین است. واشنگتن میلیاردها دلار دراختیار مخالفان دولت پیشین اوکراین سرمایه‌گذاری کرد که منجر به برکناری «ویکتور یانوکویچ» رئیس جمهوری اسبق و نیز انتصاب «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری کنونی اوکراین شد. پیامدهای این اتفاق اکنون برهیچ کس پوشیده نیست. به علاوه سیاست‌های ریاکارانه آمریکا هنگامی که انگشت اتهامش را به سوی دیگر کشورها و به نام حقوق بشر و دموکراسی می‌گیرد کاملا آشکار است.