چین در رزمایش «وستوک» روسیه شرکت می‌کند

به گزارش ایرنا از رویترز، وزارت دفاع چین روز چهارشنبه اعلام کرد نیروهای چینی برای شرکت در تمرینات نظامی مشترک به رهبری روسیه و شامل هند، بلاروس، مغولستان، تاجیکستان و سایر کشورها به روسیه سفر خواهند کرد.

آخرین تمرینات این کشور در سال ۲۰۱۸ انجام شد، زمانی که چین برای اولین بار در آن شرکت کرد.

ماه گذشته مسکو اعلام کرد با وجود جنگ پرهزینه در اوکراین، قصد دارد رزمایش «وستوک» (شرق) را از ۳۰ اوت تا ۵ سپتامبر (۶ تا ۱۱ شهریور ماه)  برگزار کند. در آن زمان گفته شد که برخی از نیروهای خارجی نیز در رزمایش شرکت خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است: هدف این رزمایش تعمیق همکاری دوستانه با ارتش کشورهای شرکت‌کننده، ارتقای سطح همکاری استراتژیک میان طرف‌های شرکت‌کننده و تقویت توانایی پاسخگویی به تهدیدات امنیتی مختلف است.

منطقه نظامی واستوک روسیه شامل بخشی از سیبری است و مقر آن در خاباروفسک، نزدیک مرز چین است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84857677/%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%88%D8%B3%D8%AA%D9%88%DA%A9-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF

در دوران ریاست جمهوری چین، شی جین پینگ و همتای روس وی ولادیمیر پوتین، پکن و مسکو به طور فزاینده ای به یکدیگر نزدیک شده اند.

وزارت دفاع چین گفت: شرکت چین در این رزمایش بخشی از توافقنامه همکاری سالانه دوجانبه با روسیه است.

این وزارتخانه در بیانیه ای افزود که مشارکت چین در رزمایش مشترک ارتباطی با وضعیت کنونی بین المللی و منطقه ای ندارد.

اندکی قبل از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، پکن و مسکو شراکت «بدون محدودیت» را اعلام کردند، اگرچه مقامات آمریکایی می گویند که ندیده اند چین از تحریم های تحت رهبری ایالات متحده علیه روسیه طفره رفته یا تجهیزات نظامی به این کشور ارائه کند.