چند نکته در مورد سوابق کنکور که باید بدانید

نحوه دریافت کد سوابق تحصیلی برای داوطلبان کنکور

بر اساس بند 2-2 ماده 2 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای هر داوطلب نمره کل سوابق تحصیلی حاصل از میانگین موزون نمرات متوازن دروس عمومی و تخصصی وی بر اساس تعیین می شود. به ضرایب پرونده های تحصیلی.

– ارزیابی سطح دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی داوطلبان از طریق دو روش محاسباتی.نمره کل سوابق تحصیلی“و”مجموع امتیاز مرحله ویژهانجام شد. آزمون اختصاصی آزمونی سراسری از میان دروس تخصصی رشته های تحصیلی سه سال آخر متوسطه دوم در هر یک از گروه های آزمایشی است که بر اساس دستورالعمل های وزارت آموزش و پرورش توسط سازمان برگزار می شود.

به گزارش ایسنا، در کنکور سراسری امسال قطعا تاثیر سوابق تحصیلی محاسبه می شود و سهم آن 40 درصد خواهد بود.

حداکثر سهم دروس عمومی و سهم دروس تخصصی از کل نمره تاریخ تحصیلی برای رشته های علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی، 26 درصد عمومی و 14 درصد تخصصی در سال 1402; 28% متخصصین عمومی و 22% متخصصین در سال 1403 و 30% متخصصین عمومی و 30% متخصصین در سال 1404 به بعد.

– فارغ التحصیلان (شاخه های نظری، همراه، فنی و حرفه ای) دوره های متوسطه و پیش دانشگاهی سال های گذشته / طلاب حوزه علمیه دارای مدرک کارشناسی / فارغ التحصیلان و طلاب سال دوازدهم مدارس بین المللی / دارندگان مدرک معادل متوسطه و پیش دانشگاهی. صادر شده توسط کمیسیون ارزیابی مدارک تحصیلی خارجی که متقاضیان برای ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره خود باید با کد سوابق تحصیلی فوق و سایر مدارک مورد نیاز به مدارس دولتی بزرگسالان مراجعه کنند.

معیارهای سوابق تحصیلی: نتایج امتحانات نهایی

ضرایب سوابق تحصیلی در گروه های آزمایشی متفاوت خواهد بود و متقاضیان باید به سهم نمره کل نمره 12 سوابق تحصیلی نظام 3-3-6 در گروه های آزمایشی علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی توجه کنند. فیزیک با 40 درصد در آزمون سراسری 1402 نهایی است.

– سال تحصیلی 1405-1406 به بعد: سال دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان 60 درصد با تأثیر معین بر کل نمره نهایی.

2- دریافت کد سوابق تحصیلی: کلیه متقاضیان درج شده در بندهای (1-1 و 1-2) پس از ورود به پورتال فوق، گزینه “سوابق مدرسه” را انتخاب کرده و مشخصات هویتی خود را مشاهده کرده و پس از تایید، اطلاعات مدرسه و کد سوابق مدرسه (کد 19) را ذخیره نمایید. ) یک رقم دریافت کنید).

چهارم تیرماه سال گذشته، ماده واحده «تکمیل و اصلاح مواد خط‌مشی‌ها و ضوابط سازمان سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به آموزش عالی (پس از اتمام دوره متوسطه)» توسط سید ابراهیم رئیسی ابلاغ شد. رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به نهادهای ذیصلاح جهت اجرا.

– منظور از سوابق تحصیلی، نمرات دروس عمومی و تخصصی سال دوم متوسطه در نظام آموزشی 3-3-6 و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی است. آزمون های دوره متوسطه از جمله آزمون ها بر اساس اصول سنجش و سنجش استاندارد شده و طبق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش طی سال های مختلف توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی حفظ شده است.

– سهم نمره سوابق تحصیلی برای ارزیابی و پذیرش داوطلبان ورود به آموزش عالی در رشته های پرتقاضا به صورت پلکانی افزایش یافته و به شرح زیر است:

کنکور سراسری امسال برای اولین بار است که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو نوبت و با افزایش سهم سوابق تحصیلی برگزار می شود. نوبت اول کنکور 9 تا 30 دی ماه سال گذشته برگزار شد و ثبت نام نوبت دوم تیرماه از روز گذشته آغاز شده و تا 31 فروردین ادامه دارد.

توجه: پرس و جو از سیستم آمار حیاتی ممکن است چند دقیقه طول بکشد.

توجه: در صورتی که متقاضیان متوجه مغایرت اطلاعات هویتی خود شوند، باید گزینه «تأیید نشده و تکمیل شده توسط وضعیت مدنی/وزارت کشور» را انتخاب کنند. با انتخاب این گزینه (بین ساعت 8 صبح تا 12 صبح) و فشردن دکمه بررسی پاسخ وضعیت مدنی، متقاضی باید به اطلاعات هویتی خود مراجعه کرده و سپس مطابق بند (2) اقدام کند.

«آزمون» دو بار و «پذیرش» سالی یک بار انجام می شود

به گزارش ایسنا، تمامی داوطلبان آزمون سراسری 1402 (نوبت دوم) هنگام ثبت نام در این آزمون ملزم به ارائه کد سوابق تحصیلی جدید هستند.

– سایر متقاضیان و اتباع ایرانی (شامل فارغ التحصیلان شهریور 1401 و قبل از/دانشجویان/فارغ التحصیلان و پایه دوازدهم مدارس بین المللی/دارندگان مدارک معادل متوسطه و پیش دانشگاهی صادره از کمیسیون سنجش مدارک خارجی و غیره) پس از درخواست وارد قسمت پورتال فوق با انتخاب نقش «والدین و دیگران» مطابق بند (2) اقدام کنید.

– دروس عمومی از آزمون سراسری حذف و ارزشیابی آنها صرفاً از طریق امتحانات نهایی انجام می شود. لازم به ذکر است که سهم این دروس از نمره کل نه تنها کاهش نیافته، بلکه در برخی از گروه های آزمایشی افزایش یافته است.

– دانشجویان و فارغ التحصیلان سال دوازدهم از دی ماه 1401 و بعد از آن، با انتخاب نقش دانشجو و وارد کردن کد ملی و شماره سریال شناسنامه برای دانشجویان ایرانی و کد دانشجویی و تاریخ تولد برای اتباع سایر کشورها، وارد پورتال فوق شوید. و مطابق بند (2) اقدام نماید.

تغییرات ایجاد شده در کنکور به دلیل این مصوبه تغییرات قابل توجهی داشت و واکنش های زیادی را در پی داشت، البته امسال برای اولین بار اجرا می شود.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402011506464/%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%A8%D9%82-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF

در ادامه مروری بر این تغییرات خواهیم داشت:

تبصره: مشمولین بند (1-2) فوق در صورت نداشتن سیم کارت شخصی می توانند با اعلام درگاه الکترونیکی خدمات آموزش و پرورش ثبت نام نموده و طبق بند (2) اقدام نمایند. لازم به ذکر است که این گروه باید نام کاربری و رمز عبور پورتال را برای مراجعات بعدی حفظ کنند.

– دانش آموزان سال دوازدهم از شاخه نظری (مدارس روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور، داوطلبان و داوطلبان آزاد) متقاضی شرکت در گروه آزمایشی که با رشته تحصیلی آنها مطابقت ندارد / دانش آموزان سال دوازدهم از شاخه های تجمیعی و فنی و حرفه ای. هنرستان ها، برای ایجاد یک پوشه، کد تاریخچه آموزش بالا را به مدارسی که در آن تحصیل می کنید ارسال کنید.

سهم نمره کل سال دوازدهم نظام 3-3-6 یا دیپلم و پیش دانشگاهی نظام یکساله/ترمی در گروه های آزمایشی هنر و زبان خارجی 26 درصد با تأثیر معین است. شامل موضوعات عمومی می شود. مابقی به نمره کل آزمون اضافه می شود.

– سال تحصیلی 1404-1405: فقط سال یازدهم و دوازدهم به میزان 60 درصد با اثر قطعی.

کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: سهم سوابق تحصیلی سال 1402 با تاثیر قطعی در امتحانات نهایی پایه دوازدهم 40 درصد است. و در سال 1404 برای امتحانات نهایی سال یازدهم و دوازدهم به 60 درصد رسید. از سال 1405 سهم 60 درصدی سوابق مدارس در پایه های 10، 11 و 12 را خواهیم داشت.

– ملاک سوابق تحصیلی نتایج امتحانات نهایی حداکثر تا پایان خردادماه سال پذیرش دانشجو و آخرین پرونده دریافتی از وزارت آموزش و پرورش تا تاریخ تعیین شده توسط سازمان آموزشی ارزیابی از آموزش کشور است. . کلیه متقاضیان (دانشجویان و فارغ التحصیلان شاخه های نظری، فنی و حرفه ای و کاردانی کلیه نظام های آموزشی) باید دوره های آموزشی عمومی را گذرانده باشند و در صورت عدم وجود، نسبت به تهیه آن از طریق وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

– آزمون سراسری دو بار در سال برگزار می شود و نتایج آن به مدت دو سال اعتبار دارد (جزئیات این آزمون از سوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می شود) اما داوطلبان بر اساس ترکیب نمرات سالی یک بار پذیرش خواهند شد. ، سوابق تحصیلی و آزمون سراسری. ; در این روند سهم سوابق تحصیلی که تاکنون تاثیر مثبتی داشته است قطعی است.

3- ایجاد سوابق تحصیلی و اصلاح نمرهداوطلبان تشکیل سوابق تحصیلی یا ارتقاء تبصره خود از تاریخ 30 فروردین لغایت 30 فروردین ماه 1402 جهت انتخاب رشته های مورد نظر و شرکت در آزمون نهایی و دریافت کپی انتخاب واحد (. دوره)، به شرح زیر عمل کنید:

– سال تحصیلی 1403-1404: فقط پایه دوازدهم، 50% با اثر نهایی

4- مشاهده و بررسی سوابق امتیازات: داوطلبان برای مشاهده و تایید ریز نمرات خود از تاریخ 19 خرداد لغایت 19 تیر 1402 به درگاه خدمات آموزش و پرورش به نشانی () مراجعه و طبق دستورالعملی که در سامانه به اطلاع خواهد رسید، اقدام کنند. برای مشاهده و بررسی نمرات کسب شده در امتحانات نهایی خرداد 1402 از تاریخ 14 لغایت 10 تیر 1402 در درگاه مذکور اقدام نمایید.

سهم تجربه آموزشی در 4 سال آینده

در بخشنامه اخیر مرکز سنجش و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش و مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات، نحوه دریافت سوابق تحصیلی داوطلبان نوبت دوم آزمون سراسری نیز ذکر شده است. از سال. لذا با توجه به اینکه جهت ثبت نام در آزمون سراسری درج کد سوابق تحصیلی (کد 19 رقمی) در درگاه سازمان سنجش آموزش کشور الزامی است تا داوطلبان بتوانند کد مذکور را از 24 فروردین 1402 با مراجعه به درگاه خدمات وزارت آموزش و پرورش توضیحات زیر را دریافت نمایید.

تاثیر دیپلم یکسال/ ترم (دیپلم نظام قدیم) در گروه های آزمایشی علوم ریاضی، تجربی و علوم انسانی در سال 1402 30 درصد با تأثیر معین و تأثیر سوابق پیش دبستانی است. همچنین 10 درصد نهایی.

وی ادامه می دهد: بدین ترتیب از خرداد 1403 دانش آموزان متوسطه سه کلاس دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی خواهند داشت، زیرا در سال 1405 باید کارنامه دهم، یازدهم و دوازدهم را داشته باشند. نمرات، و تلاش سه ساله آنها در پذیرش کالج با مشارکت 60 درصد موثر خواهد بود.

– سال تحصیلی 1402-1403: فقط پایه دوازدهم، 40% با اثر قطعی.

سهم سوابق مدرسه برای هر گروه مدرسه

– پرونده تحصیلی شامل نتایج امتحانات نهایی است که به صورت استاندارد و هماهنگ در کشور برگزار می شود. سهم این نمرات برای پذیرش در سال تحصیلی بعد (1402-1403) 40 درصد است.

1- وارد پورتال خدمات آموزش و پرورش شوید در آدرس