چند توصیه به والدین برای پیشگیری از اختلالات تغذیه ای در دانش آموزان

به تغذیه سالم عادت کنید

طبیعتاً نمی توان این دلیل را از نظر بهداشتی منطقی و قابل قبول دانست. غذا خوردن راهی برای غلبه بر احساس طرد شدن، افسردگی، کسالت، اضطراب و تنهایی نیست. چنین رویکردهایی برای خوردن می تواند منجر به اختلالات تغذیه ای شود.

وزن و وضعیت بدنی خود را در شرایط خوبی حفظ کنید

به گزارش ایسنا، در دنیای امروز سلامت و سبک زندگی افراد ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. تغییرات سبک زندگی، از جمله بهبود عادات غذایی، به معلمان توصیه می شود. افزایش آگاهی معلمان و انتقال اطلاعات آنها به دانش آموزان از برنامه های مداخله بهداشت عمومی با هدف کاهش اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان محسوب می شود.

بر اساس این گزارش که توسط اعظم گودرزی، مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش و در نشریه رشد معلم (جلد 41، شماره 1، مهر 1401) به چاپ رسیده است، توصیه های زیر به والدین، معلمان و دانش آموزان ارائه شده است:

سبک زندگی و اجزای مختلف آن تأثیرات ثابت شده ای بر سلامت و بروز بیماری دارد. در این میان می توان به مصرف غذا و عادات غذایی افراد اشاره کرد که در صورت رعایت توصیه های تغذیه ای و دستورالعمل های غذایی می تواند تا حد زیادی از ابتلا به بیماری های غیرواگیر پیشگیری کند.

غذاهای حاوی مواد مغذی را انتخاب کنید

رژیم غذایی بر سلامت افراد (در حال حاضر و آینده) تأثیر می گذارد. رشد و نمو مطلوب مستلزم پیروی از یک رژیم غذایی سالم است. یک رژیم غذایی سالم می تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت های روزانه را تامین کند. کودکان و نوجوانانی که از چنین برنامه ای بهره مند می شوند، کمتر در معرض بیماری ها قرار می گیرند. رژیم غذایی سالم می تواند خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون بالا و پوکی استخوان را کاهش دهد.

از خود در برابر بیماری های ناشی از غذا محافظت کنید

وزن مناسب چیزی است که به فرد کمک می کند تا سلامت خود را حفظ کند. متخصصان تغذیه می توانند به شما در شناسایی وزن ایده آل و برنامه ریزی برای رسیدن به آن کمک کنند. عواملی که در تعیین وزن ایده آل نقش دارند عبارتند از: سن، قد، جنسیت، قد، میزان متابولیسم پایه، توده عضلانی و فعالیت بدنی. متخصص تغذیه معمولاً سن، قد و وزن هر فرد را می پرسد، سپس سایر عوامل را ارزیابی می کند تا بتواند وزن ایده آل فرد را پیشنهاد کند. منظور از شرایط جسمانی، وزن و ساختار استخوانی فرد است که در اصطلاح عامیانه به آن «قد» می گویند. اندازه هر فرد می تواند کوچک، متوسط ​​یا بزرگ باشد.

غذا از غذا تشکیل شده است. غذا به موادی اطلاق می شود که ضمن شرکت در فعل و انفعالات بدنی، به رشد و ترمیم سلول ها کمک می کند و انرژی لازم برای فعالیت های روزانه را فراهم می کند. شش گروه اصلی غذایی عبارتند از: پروتئین ها، کربوهیدرات ها، لیپیدها، ویتامین ها، مواد معدنی و آب، هیچ غذایی حاوی تمام مواد مغذی لازم برای حفظ سلامت بدن نیست. مقدار انرژی به دست آمده از هر غذا با واحدی به نام کالری اندازه گیری می شود. کالری واحد اندازه گیری انرژی است. همان انرژی که با مصرف غذا در بدن ایجاد می شود. کالری ها در واقع محصول سوزاندن پروتئین ها، کربوهیدرات ها و چربی ها در بدن ما هستند. مواد مغذی مهمی که انرژی یا کالری را تامین می کنند، درشت مغذی ها نامیده می شوند.

فردی که دور مچ او کمتر از 12.25 سانتی متر باشد کوچک محسوب می شود. فردی با دور مچ بین 12.25 تا 15.7 سانتی متر قد متوسط ​​و فردی با دور مچ بیشتر از 15.7 سانتی متر قد دارد. میزان متابولیسم پایه مقدار کالری است که بدن در حالت استراحت می سوزاند. از آنجایی که غده تیروئید نقش مهمی در تنظیم متابولیسم بدن دارد، تشخیص عملکرد صحیح تیروئید در این ناحیه بسیار مهم است. تست های ساده ای برای تعیین عملکرد غده تیروئید و تعیین سطح متابولیسم در بدن وجود دارد. البته این پزشک است که تشخیص می دهد انجام چنین آزمایشاتی ضروری است یا خیر. به طور طبیعی، افزایش سطح فعالیت بدنی منجر به افزایش سرعت متابولیسم پایه می شود.

– میزان هر ماده مغذی در محصول غذایی

برچسب های مواد غذایی را بخوانید

بنابراین ما به عنوان متولیان کودکان و نوجوانان وظیفه داریم به آنها بیاموزیم که تغذیه بخشی از سلامتی است که بر انتخاب غذاهای مقوی و سالم، خواندن برچسب مواد غذایی، خوردن غذا بر اساس میزان توصیه شده در هرم غذایی تمرکز دارد. برنامه ریزی تغذیه سالم به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری ها، حفظ و ترویج عادات غذایی سالم، رعایت دستورالعمل های غذایی در خانه و رستوران، مراقبت از خود در برابر بیماری های ناشی از مصرف غذاهای ناسالم و نامناسب، حفظ وزن ایده آل و شرایط بدنی مطلوب و کسب مهارت های لازم برای پیشگیری از اختلالات تغذیه ای.

– نام و نشانی کارخانه های تولید، توزیع و بسته بندی محصولات غذایی

از رژیمی پیروی کنید که خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد

اما آنچه بیماری چاقی را دو چندان می کند و شیوع روزافزون آن را در آینده نشان می دهد، افزایش روزافزون کودکان مبتلا به این بیماری است. امروزه متأسفانه شاهد بوده ایم که تعداد کودکان چاق در اکثر کشورهای جهان از جمله کشور ما نسبت به سال های گذشته چندین برابر شده است و طبیعی است که این کودکان در دوران کودکی با خطرات بیشتری برای سلامتی مواجه شوند. و بزرگسالی

برای کسب، حفظ و بهبود عادات مربوط به تغذیه سالم، باید با غذاهایی که می خوریم آشنا شویم، باید برنامه غذایی منظمی برای صبحانه، ناهار و شام داشته باشیم. باید بفهمیم دلیل غذا خوردن ما گرسنگی است یا چیز دیگری. باید بدانیم غذاهایی که می خوریم برای سلامتی ما مفید هستند یا مضر. برای مثال فردی را تصور کنید که بعد از شام در حالی که با دوستانش چت می کند، چند تکه پیتزا با دوستانش می خورد، صرفاً به این دلیل که کنار آنها نشسته است و می خواهد با آنها باشد.

– نام محصول غذایی

– حجم یا وزن دقیق محصول غذایی

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401122518019/%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%BA%D8%B0%DB%8C%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86

وجود ویتامین ها، مواد معدنی و آب برای عملکرد بدن ضروری است. اکثر افراد برای حفظ سلامت خود باید کربوهیدرات های پیچیده مصرف کنند، از جمله غلات، سیب، کنگر فرنگی، مارچوبه، موز، حبوبات، کلم بروکلی، نان و برنج قهوه ای، نان گندم سیاه و گندم سیاه، کلم، هویج، گل کلم، ذرت، نخود فرنگی، افزایش کرفس، خشک شده زردآلو، میوه ها، آجیل و بلغور جو دوسر و کاهش مصرف پروتئین، کربوهیدرات های ساده مانند نوشابه، شیرینی، غلات صبحانه، کنسانتره آب میوه، بیسکویت های بسته بندی شده و چربی ها. ریشه بیشتر بیماری های تغذیه ای افزایش کالری مصرفی در نتیجه مصرف بیش از حد چربی است. علاوه بر این، مصرف یا جذب ناکافی ویتامین ها، مواد معدنی و آب نیز بر سلامت بدن تأثیر منفی می گذارد.

بیماری های ناشی از غذا، بیماری هایی هستند که پس از خوردن یا نوشیدن مواد غذایی آلوده به عوامل بیماری زا (پاتوژن ها) ایجاد می شوند. انواع مختلفی از پاتوژن ها وجود دارد. از جمله باکتری ها، ویروس ها و انگل ها. عوامل بیماری زا می توانند غذا و نوشیدنی را آلوده کنند. علاوه بر این، مواد شیمیایی سمی و داروهای سمی نیز از علل بیماری های ناشی از غذا هستند. در نتیجه، فهرست متنوعی از بیماری های ناشی از غذا وجود دارد.

– مواد مغذی موجود در محصول غذایی

تاکنون بیش از 250 نوع از این بیماری ها شناسایی، تعریف و طبقه بندی شده است. غذاهای اصلی که باعث بیماری می شوند عبارتند از: مرغ، سبزیجات برگ دار، میوه ها و آجیل. البته اغلب بیماری های ناشی از آلودگی مواد غذایی خفیف هستند و فقط برای یک یا دو روز علائم را نشان می دهند، اما برخی از موارد شدیدتر بوده و بیشتر طول می کشد. این موارد عمدتاً در کودکان، افراد مسن و بیماران با سیستم ایمنی ضعیف دیده می شود.

چاقی و افزایش وزن یکی از بیماری هایی است که در دنیای امروز به سرعت در حال رشد است که اقشار وسیعی از جامعه را تحت تاثیر قرار داده است. در اکثر کشورهای دنیا تعداد افراد چاق و دارای اضافه وزن بیشتر از افراد با وزن طبیعی است و اکثر افراد با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند. البته علت آن نیز مشخص است و می توان آن را در دو عامل خلاصه کرد: مصرف بیش از حد نیاز غذا. کاهش روزافزون فعالیت بدنی.

به گزارش ایسنا80 درصد بیماری های قلبی عروقی، 90 درصد دیابت نوع 2 و 30 تا 40 درصد سرطان ها با تغییر سبک زندگی و تغذیه سالم قابل پیشگیری هستند. یک رژیم غذایی سالم یک رژیم غذایی کافی، متنوع و متعادل است. غذای او باید از مواد اولیه سالم و عاری از مواد مضر و مضر تهیه شود.

برچسب های مواد غذایی به افراد کمک می کند هنگام خرید غذا انتخاب های سالمی داشته باشند. تمام برچسب های مواد غذایی حاوی اطلاعات مفیدی در مورد محتوای و کالری هر غذا است. برچسب مواد غذایی باید حاوی اطلاعات زیر باشد: