نگاهی به مهمترین رویدادهای آموزش عالی در سال گذشته

با این وجود ماهیت کنکور همیشه با استرس و اضطراب همراه است، تغییر در محتوا و فرم نمی تواند از میزان استرس بکاهد و می توان گفت کلیدواژه کنکور در ایران بزرگ ترین و تعیین کننده ترین چالش محسوب می شود. . این آزمون برای زندگی دانش‌آموزان و خانواده‌ها بیش از آن چیزی که فکرش را بکنید، مهم است، زیرا همیشه این کنکور است که تعیین می‌کند در کدام یک از افراد اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی باشید. آینده؛ آزمونی که باید با حساسیت بیشتری برگزار شود تا نخبگان از غیر نخبه ها جدا شوند.

داوطلبان می توانند در یکی از سه گروه اصلی (علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی) در دو بخش آزمون (دی و تیر) شرکت کنند، اما در صورت تغییر گروه آزمایشی در قسمت دوم آزمون آزمون در آزمون باید گروه مورد نظر را برای پذیرش دانشگاه انتخاب کنند (در مرحله انتخاب رشته) و امکان انتخاب رشته از بین دو گروه اصلی وجود ندارد. البته توجه داشته باشند که باید سوابق تحصیلی کامل مربوط به گروه آزمایشی مورد نظر را نیز داشته باشند و در صورت نداشتن سوابق تحصیلی لازم برای گروه آزمایشی درخواستی در یک یا چند درس، نمرات آن دروس لحاظ می شود. صفر

با توجه به برگزاری دو نوبت کنکور، رقابت در نوبت اول کنکور 1402 نسبت به کنکور 1401 سردتر بود. عبدالرسول فور عباس در این خصوص در آخرین نشست خبری که قبل از کنکور برگزار شد، گفت: شنبه 26 دی سال گذشته: حدود 1 میلیون و 500 هزار نفر در آزمون 1401 شرکت کردند و تعداد داوطلبان نوبت اول کنکور 1402 حدود 900 هزار نفر است.

با برگزاری دومین کنکور سراسری در سال جاری پرونده کنکور اول به شکلی متفاوت بسته می شود.

تاثیر قطعی سوابق مدرسه

همچنین تأثیر ریز نمرات دیپلم سال واحد یا ترم واحد در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال 1402 30 درصد با تأثیر قطعی و تأثیر پیش -سوابق تحصیلی دانشگاه سیستم سال-واحد یا ترم – این واحد 10% (در مجموع 40%) با تاثیر قطعی بر نمره کل سوابق تحصیلی است. سهم نمره کل پایه دوازدهم سوابق تحصیلی نظام 3-3-6 یا دیپلم و پیش دانشگاهی سال یا ترم نظام واحد در گروه های آزمایشی هنر و زبان های خارجی آزمون سراسری 1402. به میزان 26 درصد با اثر قطعی و با احتساب فقط دروس عمومی سابقه تحصیل و مابقی به تبصره کل آزمون اختصاصی اضافه می شود.

هرچند کاهش حدود 600 هزار داوطلب کنکور سراسری معضل قابل توجهی بوده است، اما رئیس سازمان سنجش آموزش کشور معتقد است که افزایش تعداد دفعات کنکور باعث آسودگی بیشتر متقاضیان می شود.

یکی از مهم ترین بندهای این مصوبه، ماده 8 و بند 3 با عنوان « سهم نمره سوابق تحصیلی در ارزشیابی و پذیرش داوطلبان تحصیلات عالی در رشته های تحصیلی پرتقاضا در سال تحصیلی 1402 می باشد. 1403، فقط برای سال دوازدهم، به میزان 40 درصد با اثر نهایی برای سال تحصیلی 1403-1404، فقط سال دوازدهم با اثر نهایی، برای سال تحصیلی 1404 – 1405 فقط سال یازدهم و دوازدهم، با اثر قطعی. اثر 60 درصد و برای سال تحصیلی 1405-1406 و پس از آن سال دهم و یازدهم و سال دوازدهم 60 درصد با تأثیر معین در نمره نهایی خواهد بود.

مجموع نمره امتحان ویژه میانگین وزنی نمرات امتحان ویژه تراز شده است. در واقع ضریب هر یک از دروس امتحانی ویژه وزن این درس است. پس از محاسبه این دو نمره کل (نمره کل سوابق تحصیلی و نمره کل آزمون ویژه) نمره کل نهایی داوطلب از ترکیب آنها محاسبه می شود.

طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 1402 آزمون سراسری فقط برای دروس تخصصی هر گروه آزمایشی برگزار می شود. اما دروس عمومی جزو سوابق تحصیلی داوطلبان بوده و در نمره کل سوابق تحصیلی لحاظ می شود، لذا کلیه داوطلبان (اعم از دانشجویان و فارغ التحصیلان شاخه های نظری، فنی و حرفه ای و مهارت های آنان، کلیه نظام های آموزشی و طلاب حوزه علمیه) باید آموزش عمومی و آموزش مدرسه داشته باشند و اگر نبود از طریق آموزش در ایجاد آن گام بردارند. بدیهی است در صورت عدم وجود نمره سوابق تحصیلی برای هر یک از دروس عمومی، نمره این درس باطل تلقی می شود.

سرانجام نوبت اول کنکور 1402 با سه تغییر اساسی «قطعیت تأثیر سوابق تحصیلی»، «حذف دروس عمومی» و «حذف زیرگروه ها» با حضور بیش از 900 هزار داوطلب در روز پنجشنبه برگزار شد. و جمعه 9 و 30 آذرماه سال گذشته تعداد 978 هزار و 460 داوطلب دریافت کننده کارت آزمون برای شرکت در نوبت اول آزمون 1402 اقدام کردند.

اواسط تیرماه 1401 بود که تصویب اصلاحیه کنکور سال 1402 با عنوان «ماده واحد تکمیل و اصلاح خط مشی ها و ضوابط سازمان سنجش و پذیرش متقاضیان آموزش عالی (پس از فارغ التحصیلی دوره کارشناسی)» که در تاریخ 5 بهمن 1400 و 27 خرداد 1401 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده بود، از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

برگزاری دو کنکور در یک سال یکی از مهم ترین اتفاقات و در واقع نقطه عطفی در تاریخ آموزش عالی کشور است، موضوعی که مدت هاست روی کاغذ رها شده و اجرای آن اگر و اگرهای زیادی داشته است. اما ، اما سرانجام در سال 1401 به بهره برداری رسید.

همزمان با ابلاغ مصوبه کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رئیس جمهور به عنوان رئیس شورا، موافقت ها و ایرادات زیادی به ویژه از سوی نمایندگان مجلس، دیگر بازوی تصمیم گیری مطرح شد. . سیاستگذار و قانونگذار در حوزه کنکور و برخی نمایندگان مجلس با اعمال هرگونه تغییر در این آزمون مخالفت کرده اند. انقلاب در این حوزه بر خلاف قانون مجلس است.

در آزمون سراسری سال 1402 برای هر داوطلب یک نمره کل سابقه تحصیلی و یک نمره کل آزمون اختصاصی (فاتح) در نظر گرفته شد (در صورتی که داوطلب در هر دو نوبت آزمون اختصاصی شرکت کرده باشد، دو نمره کل از آزمون اختصاصی دارد). . نمره کل سوابق تحصیلی میانگین موزون نمرات تراز دروس (دروس عمومی و تخصصی) در کارنامه تحصیلی است. این نمره کل توسط وزارت آموزش و پرورش محاسبه و به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال می شود. تا امتیاز کل نهایی شود.

نوبت اول کنکور 1402 چگونه گذشت؟

به گزارش ایسنا، آموزش عالی طی یک سال گذشته اتفاقات و تحولات زیادی را به خود دیده است که مهمترین آنها اعلام و اعمال تغییرات در کنکور سراسری بوده است.

بند مهم نسخه جدید آزمون

شاید کمتر کسی باور کند که کنکور دیگر آن غول بی شاخ و دم نیست که داوطلب باید سالی یک بار نتیجه یک سال تلاش و کوشش را در چند ساعت بسنجد چرا که با اجرای مرحله اول هشتم -طرح نقطه ای شورای عالی انقلاب فرهنگی به گونه ای که بت کنکور در کشور شکسته شد و داوطلبان به جای یک بار در سال می توانند هر 6 بار شانس خود را برای ورود به رشته ها و دانشگاه های مورد علاقه خود محک بزنند. ماه ها.

تغییرات اساسی کنکور از چه زمانی شروع شد؟

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402010802836/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%82-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA