نگاهی به اولین معاینه وزارت بهداشت در سال 1402

این آزمون به دلیل اهمیت فراوان در دو دوره گذشته با چالش های زیادی روبرو بوده است و شاید بتوان گفت سخت ترین دوره مربوط به چهل و هشتمین دوره برگزاری این آزمون بوده است. مخاطرات و مسائل آزمون آنقدر زیاد بود که داوطلبان می خواستند آن را لغو کنند.

دو قسمت «تغییر زمان آزمون چهل و هشتم» و «تغییر منابع برخی دروس» اعتراضات زیادی را از سوی داوطلبان برای شرکت در این آزمون به همراه داشت. ایرادات به دیوان عدالت اداری کشیده شد و با تصمیم دیوان، زمان برگزاری چهل و هشتمین دوره معاینه دستیاری تخصصی پزشکی بالینی از تاریخ 16 اسفند ماه به 30 فروردین ماه 1389 موکول شد.

یکی از مواردی که داوطلبان مطرح کردند این بود که بر اساس ماده 12 آیین نامه و آیین نامه آموزش دستیاری تخصصی، آزمون دستیاری تخصصی تنها باید سالی یک بار در بهمن یا اسفند با روندی مشابه کنکور سراسری برگزار شود. اما با توجه به شرایط شیوع کرونا و به تعویق افتادن مکرر آزمون قبلی، این آزمون که قرار بود در اسفند ماه 1397 برگزار شود، نهایتاً در تاریخ 25 مرداد 1397 بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا کشور برگزار شد. نتایج آزمون مهرماه اعلام شد. فاصله زمانی آزمون چهل و ششم تا آزمون چهل و هفتم حدود 17 ماه بوده است، اما با توجه به اعلام آزمون اسفند ماه از سوی مرکز سنجش آموزش پزشکی و تاریخ برگزاری آزمون چهل و هفتم در فاصله آزمون 47 تا 48. تاریخ کمتر از 5 ماه بود.

ددر سال 1401 پس از چهل و نهمین آزمون دستیاری، برای اولین بار در کشور پذیرش دستیار متخصص بومی در رشته های مورد نیاز توسط دانشگاه های علوم پزشکی اجرا شد. با اجرای این طرح ضمن تفویض صلاحیت جذب دستیار بومی در رشته های مورد نیاز به دانشگاه ها در چارچوبی مشخص، امکان ورود داوطلبان بومی استان پس از گذراندن یک مسابقه علمی و عملی در رشته های تخصصی فراهم شد. همان استان سپس از پایان دوره به تعهدات و خدمات خود در همان زمینه متخصصان ادامه دهند.

این مطالبات و اعتراضات داوطلبان آزمون سلامت ابتدا با مقاومت وزارت بهداشت مواجه شد و معاونت آموزشی این وزارتخانه تاکید کرد که آزمون دستیاری در زمان اعلام شده یعنی 16 اسفند برگزار شود اما در نهایت داوطلبان اعلام کردند. اعتراضات خود را به فضای مجازی رساندند، اعتراض خود را در توییتر، ارسال نامه به رئیس قوه قضائیه، نمایندگان مجلس و همچنین پیگیری مطالبات خود از طریق دیوان عالی اداری کشور، بر مطالبات خود پافشاری کردند و بدین ترتیب به هدف خود رسیدند. به تعویق انداختن زمان امتحان

شکایت برخی داوطلبان از روند برگزاری آزمون و صدور رای دیوان عدالت اداری دلیل اصلی تاخیر در برگزاری آزمون بود.

تصمیم به برگزاری آزمون 30 فروردین را نباید پایان این آزمون تلقی کرد چرا که مسئولان وزارت بهداشت در 18 فروردین 1400 تصمیم گرفتند چهل و هشتمین آزمون دستیاری بالینی را در زمان دیگری برگزار کنند. پس از کش و قوس های فراوان و انصراف دوبار از آزمون، این آزمون تخصصی در 17 تیر 1400 برگزار شد.

به گفته دکتر سید امیرپاشا طبائیان، مشاور معاونت آموزشی وزارت بهداشت، بر اساس مصوبه جلسه شورای تخصصی مقرر شد آزمون دستیاری در اردیبهشت ماه هر سال برگزار شود تا پنجاهمین آزمون دستیاری در نیمه دوم اردیبهشت ماه 1402 برگزار شود.طبق قانون مصوب مجلس، دانش آموختگان شاغلانی که علاوه بر طرح تعهد خدمت، دارای طرح عدالت آموزشی نیز می باشند، نمی توانند در پنجاهمین آزمون کارورزی شرکت کنند. منابع پنجاهمین آزمون دستیاری مشخص شده و در سایت دبیرخانه هیئت آموزش ویژه و سازمان سنجش قرار گرفته است و هرگونه تغییر در منابع آزمون در ابتدای هر سال مشخص می شود.

هیئت آموزش پزشکی و تخصصی به عنوان مرجع اولیه تصمیم گیری در حوزه آزمون دستیاری تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ، روند برگزاری آزمون دستیاری تخصص در دی ماه 1400 را تعیین کرده است. اعضای این شورا به این نتیجه رسیده اند که این آزمون در اردیبهشت ماه به صورت دائمی برگزار می شود و بر اساس این تصمیم، چهل و نهمین آزمون در اردیبهشت ماه برگزار شد.

بر اساس تصمیم آخرین جلسه شورای پزشکی و تخصصی با حضور تمامی روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور، محدودیت انتخاب رشته توسط دستیاران برداشته شده است. همانطور که در دفترچه چهل و نهمین دوره مسابقات دستیاری ذکر شده است، به منظور تسهیل در انتخاب رشته با توجه به نمرات، ضرایب دروس حذف شده و هر داوطلب می تواند با توجه به علاقه خود یکصد رشته را انتخاب کند.

مراحل امتحان پنجاهم

تغییر زمان امتحان 48

به گفته معاون آموزشی وزارت بهداشتدر سال 1401 حدود 4000000 نفر در مرحله اول آزمون دستیاری قبول شدند که در تاریخ وزارت بهداشت بی سابقه است. 620 نفر در مرحله تکمیل ظرفیت پذیرش شدند. همچنین در مرحله سوم که مرحله قبولی دستیاران بومی است یک هزار و 14 نفر پذیرفته می شوند.

داوطلبان چهل و هشتمین آزمون دستیاری پزشک، برگزاری این آزمون را در اسفند 97 و در ایام کرونا غیرقانونی دانستند.

یکی دیگر از نقاط اعتراض داوطلبان آزمون دستیاری چهل و هشتم، منابع آزمون بود، آنها معتقد بودند که منابع اعلام شده 9 ماه پس از ابلاغ مرجع آزمون مشخص خواهد شد. برنامه آزمون وزارت بهداشت در سال 1398 اعلام شد و 16 اسفندماه 97 به عنوان تاریخ برگزاری چهل و هشتمین آزمون دستیاری تعیین شد. اما ناشناخته، منابع بررسی چند ماه پس از تاریخ بررسی (اردیبهشت 1398) و 30 شهریور جاری اعلام شد. در واقع تاخیر بین اعلام رسمی منابع و تاریخ برگزاری آزمون تنها 5 ماه بوده است.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401122518351/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B2

نظر داوطلبان در مورد آزمون چهل و هشتم

موضوع منابع پنجاهمین آزمون دستیاری تخصصی از دیگر موضوعات مهم مرتبط با مخاطرات حوزه آموزش دانشگاه های علوم پزشکی است. موضوع منابع آموزشی آزمون دستیاری تخصصی که ریشه در دوره های گذشته این آزمون دارد، دوباره به موضوع مهم این آزمون تخصصی تبدیل شده است. بر اساس رای صادره در جلسه نود و هفتم شورای آموزش پزشکی و تخصصی که در تاریخ 14 آبان 1401 برگزار شد، کتب درسی (عنوان و سال انتشار) به آزمون پذیرش دستیاری در رشته‌های تخصصی با توجه به نیاز و شرایط آموزشی حوزه موضوعی و تایید کمیته منابع آزمون دبیرخانه های شورای آموزش پزشکی و تخصصی و پزشکی عمومی حداقل 9 ماه قبل از هر آزمون اعلام می شود.

پنجاهمین معاینه دستیاری پزشک بالینی که اولین معاینه وزارت بهداشت در سال 1402 محسوب می شود، طی چند سال گذشته با چالش های زیادی همراه بوده و این چالش ها حواشی زیادی را برای این معاینه به همراه داشته است.

به گزارش ایسنا، آزمون دستیاری تخصصی مانند کنکور دانشگاه بسیار مهم است. همانطور که متقاضیان گروه علوم تجربی برای کسب رتبه در رشته های پزشکی تلاش می کنند، فارغ التحصیلان رشته پزشکی نیز برای قبولی در این آزمون تخصصی رقابت تنگاتنگی دارند. بررسی های آماری شرکت کنندگان در این آزمون تخصصی نشان می دهد که سالانه حدود 12 تا 14 هزار پزشک عمومی برای کسب جایگاه در رشته های تخصصی دانشگاه های علوم پزشکی با یکدیگر رقابت می کنند.

روند برگزاری آزمون 49

برنامه امتحان در تاریخ مشخص

این تصمیم در گذشته نیز اتخاذ شده بود که به دلیل نظارت بر داوطلبان مسابقه دستیار تخصصی توسط دیوان عدالت اداری لغو شد. دکتر ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست خبری هفتمین مرجع علمی که در 19 بهمن ماه 1401 برگزار شد، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر منابع آزمون دستیاری تخصصی، گفت: بررسی منابع آزمون دستیاری تخصصی چیست؟ در آزمون دستیاری موضوع «منابع به روز» و رأی دیوان عدالت اداری مربوط به آزمون دوره چهل و هشتم بود که باعث به تعویق افتادن زمان آزمون شد. در آزمون چهل و نهم با توجه به تغییر آیین نامه آزمون دستیاری وزارت بهداشت، موضوع به موقع بودن منابع آزمون حل شد و دیوان عدالت اداری نیز مجوز برگزاری آزمون را صادر کرد. . برای آزمون دستیاری دوره 50 مشکلی وجود ندارد و وزارت بهداشت تاکید دارد که آزمون دستیاری در اردیبهشت ماه 1401 به موقع برگزار شود زیرا قبول شدگان مهرماه در آزمون دستیاری باید در مراکز درمانی شروع به کار کرده و حضور داشته باشند. در خانه های خود برای خدمات و آموزش.

با اعلام برگزاری چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری در اسفندماه، به نظر می رسید تجربیات چهل و هشتمین دوره آزمون دستیاری تخصصی بار دیگر تکرار شود و داوطلبان از روند برگزاری آزمون انتقاد کنند. به داوطلبان یادآور شد که بر اساس رای دیوان عدالت اداری بین دو آزمون باید یک سال فاصله رعایت شود. همچنین معترضان عنوان می کنند که برخی از دروس منابع آزمون دستیاری پزشک به دلیل تغییرات چشمگیر دانش پزشکی و همچنین تغییر کتاب های درسی نیاز به به روز رسانی دارند، اما منابع قدیمی همچنان منبع این معاینه است و این مشکل در تصمیم گیری نیز نمایان می شود. از دیوان عدالت اداری.

موضوع منابع آزمون دستیاری دوره 50