موضوع ادغام دانشکده ها، این بار دانشگاه ملی لتونی

مقامات دانشگاه دولتی “لتونی” قصد دارند تعداد دانشکده های این مرکز آموزشی را کاهش دهند.

مسئولان این دانشگاه قصد دارند با اعمال تغییرات ساختاری چندین دانشکده را در بین خود ادغام کنند تا بتوانند با توجه به نیاز خود دانشکده های جدیدی ایجاد کنند. به گفته مسئولان این دانشگاه، با ادغام دانشکده ها و راه اندازی دانشکده های جدید، تعداد دانشکده های این مرکز آموزشی کمتر از 4 دانشکده و تعداد دانشکده ها از 6 یا 7 دانشکده بیشتر نخواهد شد.

مسئولان دانشگاه لتونی بیان می کنند: ادغام دانشکده های این مرکز آموزشی بر اساس تصمیم شورای دانشگاه انجام می شود. اگرچه ادغام دانشکده ها با استراتژی توسعه دانشگاه مغایرت دارد، اما به شفافیت ساختارهای داخلی و کاهش بوروکراسی کمک می کند.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402010200448/%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9-%D8%A7%D8%AF%D8%BA%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%A9%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%84%D8%AA%D9%88%D9%86%DB%8C

رئیس دانشگاه لتونی گفت: راه حل های بالقوه زیادی برای توسعه دانشگاه وجود دارد. این موضع باید حول محور این سوال باشد که آیا دانشجویان دانشکده ها برای حرفه ای آماده می شوند یا برای کارهای خاص در بازار کار یا باید فعالیت گسترده تری داشته باشند؟

به گفته رئیس این دانشگاه، دانشجویان نباید زیاد روی اعداد تمرکز کنند. در حال حاضر تصمیم نهایی در خصوص تغییرات ساختاری دانشگاه گرفته نشده است. مسئولان دانشگاه برای یافتن بهترین راه حل برای ایجاد تغییرات ساختاری بحث و تبادل نظر می کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه خبری بالتیک، دانشگاه لتونی دارای 13 دانشکده است که در آنها رشته های علوم انسانی، علوم طبیعی، علوم پزشکی و مدیریت و اقتصاد تدریس می شود. رشته های زیست شناسی، علوم کامپیوتر، فیزیک، ریاضیات، جغرافیا، زمین شناسی، شیمی، الهیات، تاریخ، فلسفه، گرایش های مدیریت، حقوق و روانشناسی از جمله رشته های تحصیلی در دانشگاه لیتوانی هستند.

مقامات دانشگاه لتونی ادغام پیشنهادی دانشکده های دانشگاه “تارتو” (دانشگاه ملی استونی) را به عنوان الگو انتخاب کردند. اگرچه مقامات دانشگاه لتونی چنین مدلی را در نظر گرفته اند، اما قصد ندارند به طور کامل از تجربه دانشگاه تارتو استفاده کنند. به گفته مقامات دانشگاه دولتی لتونی، تفاوت های ساختاری این دو دانشگاه باید در هنگام ادغام در نظر گرفته شود. در زمینه ادغام دانشکده ها باید بدانید به کدام سمت می روید.

رئیس دانشگاه لتونی معتقد است که ادغام دانشکده ها باعث کاهش بار اداری و تسهیل برنامه ریزی می شود. به گفته وی، آثار و پیامدهای مثبت ادغام دانشکده ها تنها به کاهش بار اداری محدود نمی شود، بلکه به بهره وری بیشتر زیرساخت های دانشگاه کمک می کند و زمینه را برای انجام پروژه های عمرانی دانشگاه فراهم می کند.