مهمترین اقدامات دانشگاه تهران در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری در سال 1401

به گزارش ایسنا، در متن پیام نوروزی دکتر سید محمد مقیمی آمده است:

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401122819831/%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4-%D9%88-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C

در میان عرصه جهاد علمی، زمانی که اخباری همچون تداوم رشد دانشگاه تهران در رتبه بندی های معتبر بین المللی، قهرمانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تهران در بزرگترین رویداد فرهنگی ورزشی دانشجویان کشور، کسب مقام های برتر 60 عنوان مرحله نهایی المپیاد علمی دانشجویی کشور توسط دانشجویان دانشگاه تهران و روند حضور روزافزون اساتید دانشگاه تهران در بین 1 درصد پراستنادترین دانش پژوهان ایرانی می تواند باشد. شنیده شد، انگیزه تلاش مضاعف برای تحقق شعار دانشگاه تهران «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت اجتماعی» مضاعف شد.

رئیس دانشگاه تهران در پیام سال نو خود ضمن تشریح مهمترین اقدامات انجام شده در این دانشگاه در سال 1401 از جمله راه اندازی خانه گفت و گوی دانشگاه تهران گفت: خانواده بزرگ دانشگاه تهران که متشکل از طیف های مختلف فکری، سیاسی و فرهنگی و به نوعی کثرت گرایی سیاسی و نمایانگر جامعه ایران اسلامی است، سال گذشته نشان داد که می توان نهاد دانشگاه را دو چندان کرد. اقتدار ضمن احترام به نظرات همه ذینفعان با گفت و گوی علمی.

حفظ و گسترش اختیارات دانشگاه ها علاوه بر همه این تلاش ها و اقداماتی که تنها به مهم ترین آنها در این زمینه اشاره شده است، نیازمند تایید دانشگاه در بالاترین سطوح مدیریتی کشور است. در این راستا بهبود وضعیت معیشتی اعضای هیات علمی ارتقای امکانات رفاهی دانشجویان و مدیریت درخواست های کارکنان دانشگاه در سال 1401 از مهمترین موضوعات در چارچوب حفظ کرامت است. و عزت علما و دستیابی به رشد علمی کشور توسط مدیریت دانشگاه تهران و با درایت ریاست محترم جمهوری، حمایت های بی شک وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و همراهی جناب عالی پیگیری شده است. رئیس شورای اسلامی و نمایندگان مردم در خانه ملت، تصویب طرح قانون دولت با هدف احیای حقوق هیات علمی و رفع سقف آن، مطالبه حقوق از دست رفته آنان و جبران افت حقوق هیات علمی اخذ شده است. همچنین به منظور تامین 2000 خوابگاه برای اعضای هیات علمی و نخبگان دانشگاه تهران، تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه تهران و بنیاد ملی نخبگان منعقد شده است.

سال 1401 هجری قمری برای دانشگاه تهران علاوه بر حفظ و بهینه سازی موجودی ها، سال تحولات و اقدامات جدید تأسیسی بود. بدین ترتیب اولین دوره پذیرش دانشجو و جذب اولین اعضای هیأت علمی در سه دانشکده تازه تأسیس «حکمرانی»، «بازرگانی و مالی» و «گردشگری» آغاز شده است. همچنین دو پردیس بین المللی جدید یکی در شمال و دیگری در جنوب کشور با عناوین پردیس بین المللی خزر و خلیج فارس راه اندازی شده است. همچنین گروه بیوتکنولوژی دانشگاه تهران به دانشکده تبدیل شده و فضای فیزیکی جدید آن به مرحله بهره برداری رسیده است.

اکنون که در آستانه بهاری دیگر هستیم، به استقبال مصادف شدن طلوع فجر بهار طبیعت با ماه رمضان، ماه «بهار قرآن» می‌رویم که نشانه و ندای فرصت‌های مومنان است. برای تغییر، تحول، رشد معنوی، امید و رشد در زندگی و از صمیم قلب آرزوی سلامتی، شادی، سعادت و بهروزی را برای خانواده بزرگ دانشگاه تهران و مردم عزیز ایران دارم. برکات و برکات این ایام نصیب شما باد».

در زمینه چابکی و ارتقای حوزه آموزشی در دانشگاه تهران، اختیارات ستاد دانشگاه در 37 موضوع و فرآیند آموزشی به مدارس، دانشکده ها و گروه های آموزشی واگذار شده است و در راستای اجرای آموزش ها. تحول دانشگاه تهران، زیرساخت‌های آموزش واجد شرایط و کارورزی دانشجویی به میدان آمده است، ظرفیت‌های سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها را وارد کرده‌ایم و اردوگاه آموزشی ایجاد کرده‌ایم.

دانشگاه تهران که در طول عمر پربرکت خود به عنوان نهادی پیشرو و فرهنگ ساز همواره نقشی اساسی در توسعه علم و فناوری این منطقه داشته است، تحولات اساسی را به وجود آورده و دستاوردهای علمی و پژوهشی فراوانی را برای عزیزان به ارمغان آورده است. کشور. در سطح ملی و بین المللی این نقش را در سال 1401 هجری قمری ادامه داد. مدیریت دانشگاه تهران طی یک سال گذشته با این حمایت های درخشان و با تکیه بر تلاش و حمایت دانشگاهیان، سیاست گفت و گو و مشورت با ذینفعان را در پیش گرفت و همچنین تلاش کرد منابع لازم را برای رفع کاستی ها فراهم کند. ارتقای کیفیت خدمات دانشجویی و آموزشی، دستیابی به سالی پربار در زمینه بهینه سازی منابع، چابکی ساختاری، توسعه زیرساخت ها و کارایی مدیریت در تمامی زمینه ها اعم از آموزشی، پژوهشی و فناوری، دانشجویی و فرهنگی و غیره.

رفع آسیب ها و مدیریت شرایطی که وقفه دو ساله آموزش حضوری بر جامعه دانش آموزی تحمیل کرده بود، نیازمند تلاش مضاعف، برنامه ریزی همه جانبه و رویکردی همه جانبه برای مقابله با نسلی از دانش آموزان بود که گاهاً تمام یا در آن می گذرند. حداقل نیمی از تحصیلات از راه دور آنها را پشت سر گذاشتند و فرصت استفاده از دانشگاه را برای گذراندن صحیح فرآیند اجتماعی شدن از دست دادند. این وضعیت زمانی که در کنار نبرد فرهنگ رسانه ای ماه های اول ترم اول سال تحصیلی 1402-1401 قرار گرفت، که در واقع جنگی چندوجهی با ماهیت شناختی بود، اوضاع را پیچیده تر کرد. اما خانواده بزرگ دانشگاه تهران متشکل از طیف های مختلف فکری، سیاسی و فرهنگی و به نوعی نماینده کثرت گرایی سیاسی و اجتماعی ایران اسلامی در سال گذشته نشان داد که می توان با علما به نظرات همه ذینفعان احترام گذاشت. گفت و گو، به دانشگاه اختیارات دوگانه می دهد. تأسیس «خانه گفت وگوی دانشگاه تهران» در سال 1401 به عنوان نهادی جدید که هدف آن مرکز نقد و بررسی معضلات مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با حضور اساتید حوزه ها و تخصص های مختلف است. روشنفکران و رویکردهای سیاسی متفاوت، به این معنا بود.

چشم انداز دانشگاه تهران مبنی بر توسعه فعالیت های دانش بنیان در سال 1401 بر اساس شعار سال، چشم اندازی ویژه و راهبردی بود. تعداد بنگاه های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران 100 درصد افزایش یافته و فضای فیزیکی حدود 22000 متر مربع برای عضویت و راه اندازی کسب و کارهای دانش بنیان جدید در حوزه علم و فناوری فراهم شده است. پارک فناوری از دانشگاه تهران شرکت های تاسیس شده پیشرو خواهند بود. علاوه بر این، تصمیم بزرگ بهبود و ارتقای بهره وری املاک واقع در طرح توسعه دانشگاه که گاه سال ها بلاتکلیف مانده بودند نیز در سال 1401 گرفته شد و مقرر شد اکثریت دانشگاه تهران در طرح توسعه قرار گیرند. به منظور ایجاد بنگاه های دانش بنیان در اختیار پارک علم و فناوری قرار می گیرد. آغاز ساخت مرکز توسعه کارآفرینی به منظور ارائه آموزش های نظری و مهارت های عملی در زمینه کارآفرینی به دانشجویان و تقویت مهارت های کارآفرینی و مهارت های رهبری مدیران موجود در مشاغل و همچنین ایجاد مرکز مدیریت فناوری و تجاری سازی. در دانشگاه تهران برای ایجاد فضاهای جدید برای اساتید. و دانشجویان علاقه مند به فعالیت های نوآورانه و تجاری سازی از دیگر فعالیت های در راستای دستاورد دانشگاه کارآفرین بود.

سال 1401 هجری قمری اولین سالی برای ما علما در سراسر میهن اسلامی از جمله دانشگاه تهران بود که دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه پس از دو سال تدریس خارج از مدرسه به دلیل شیوع ویروس کرونا، به آن دست یافتند. بالاخره یک سال کامل تدریس حضوری را به پایان رساندند.این واقعاً منبع نشاط و سرزندگی محیط دانشگاه است که تجربه کردند.بازیابی مکانیسم های تدریس حضوری که در سال 1400 گذشته آزمایش شده و دچار اشتباه شده اند. ماه‌ها و هنوز در مسیر اصلاح و تکمیل بود، تکان‌های زیادی را بر مدیریت و کادر اجرایی دانشگاه تحمیل کرد. که به گفته همکاران دانشگاهی در تمام سال های گذشته برابر نبود، اراده گفتن را دوچندان کرد اقدام دانشگاه برای ادامه تدریس حضوری تا حد امکان. علاوه بر این، انعکاس روایت تحقق یافت. قدرت تدریس حضوری در نماد آموزش عالی ایران، الگویی برای سایر دانشگاه‌های کشور شده است.

دانشگاه تهران در سال 1401 جهش بزرگی در زمینه تأمین زیرساخت ها و پشتیبانی در حوزه پژوهش و فناوری انجام داد. به طوری که تنها در حوزه حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیأت علمی که موتور محرکه جهاد علمی کشور هستند، میزان حمایت از پایان نامه ها و پایان نامه ها 10 برابر و 100 درصد افزایش یافته است. افزایش میزان بورسیه های اعطایی به اعضای هیات علمی دانشگاه تهران. همچنین تامین تجهیزات آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تهران توسط بانک عامل با استفاده از اعتبارات اعتباری تبصره 3 بودجه کل کشور در سال 1401 به مبلغ 150 میلیون دلار از اقدامات اساسی بود. در زمینه بهبود زیرساخت های تحقیقاتی دانشگاه تهران که در سال 1401 ضروری بود، خورد. همچنین افتتاح باشگاه دانش پژوهان دانشگاه تهران با حضور 100 نفر از اساتید برجسته دانشگاه به منظور حمایت ویژه از آنان که هدف آن ارتقای اقتدار علمی دانشگاه تهران است، یکی از نهادهای جدید دانشگاه تهران بوده است. تهران.

در همین راستا از همه دانشگاهیان، دولتمردان، نیکوکاران و علم دوستانی که در سال 1401 به هر نحو ممکن دانشگاه تهران را در چرخاندن هرچه بیشتر چرخ‌های نماد آموزش عالی در ایران یاری کردند، کمال تشکر را دارم و به شما اطمینان می‌دهم. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که دانشگاه مصمم‌تر از گذشته است، تهران مرزهای دانش را عقب خواهد زد و نقش تمدنی خود را برای رسیدن به قله‌های پیشرفت در ایران اسلامی ایفا خواهد کرد.