مبارزه با تغییرات اقلیمی در استرالیا از رویا تا واقعیت

استرالیا در سال‌های اخیر خشکسالی شدید، آتش‌سوزی‌های طبیعی بی‌سابقه، چند سال پیاپی سیل‌های ویرانگر، و شش رویداد رنگ‌باختگی در دیواره بزرگ مرجانی را تجربه کرده است.

گزارش های خبری نشان می‌دهد در دولت جدید استرالیا، از اوایل این ماه میزان حذف کربن افزایش یافته است تا به هدف به صفر رسیدن آن در سال ۲۰۳۰ دست یابند و این کشور همگام با دیگر کشورهای توسعه یافته بر تعهداتش با پیمان تغییرات اقلیمی پاریس پایبند بماند.

بر اساس این گزارش، در هفته جاری این هفته، پارلمان لایحه مربوط به تغییرات اقلیمی را تصویب کرد که بر اساس آن کاهش ۴۳ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۳۰ الزامی است.

این در حالیست که «آنتونی آلبانیز»، نخست وزیر فعلی استرالیا می‌خواهد ۲۰ میلیارد دلار برای عملیات ارتقای ضروری و سریع شبکه کشوری برق به انرژی تجدیدپذیر، هزینه کند که این مساله موجبات کاهش استفاده از سوختهای فسیلی را در این کشور به دنبال خواهد داشت.

حزب کارگر استرالیا برای کاهش ۴۳ درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ هدف‌گذاری کرده است که مورد حمایت گروه‌های کسب‌وکار است، اما هواداران محیط زیست می‌گویند این رقم را باید به ۶۰ تا ۷۵ درصد نزدیک کرد.

مبارزه با تغییرات اقلیمی در استرالیا از رویا تا واقعیت

به گزارش ایرنا، شماری از کارشناسان معتقدند تغییرات اقلیمی از جمله گرمایش زمین در استرالیا تاثیر فاحشی داشته و طی ۳ سال گذشته این کشور شاهد آتش‌سوزی و جاری شدن سیل‌های مخربی بوده است.

این در حالیست که در سوی دیگر، مشاغل بزرگی در استرالیا وجود دارند که متعهد به ایجاد تغییرات شدید در زمینه تغییرات اقلیمی هستند اما از حرکت سریع می‌ترسند و نمی‌خواهند اقتصاد متکی به صادرات سوخت فسیلی را به خطر بیندازد.

موریسون که به حمایت از استخراج زغال‌سنگ شهرت دارد، یک‌بار تکه‌ای زغال‌سنگ را با خود به مجلس آورده بود و از تعهد به توقف استفاده از سوخت‌های فسیلی خودداری کرد.

استرالیا از عرضه‌کنندگان بزرگ سوخت‌های فسیلی است و اگر سوخت‌های صادراتی این کشور را هم حساب کنیم، مسئول ۳٫۶ درصد تصاعد جهانی است.

اکنون باید منتظر ماند و دید آیا نخست وزیر فعلی استرالیا تا چه می تواند در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی موفق عمل کند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84882933/%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%82%D9%84%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%A7-%D8%AA%D8%A7-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C%D8%AA

به گزارش پایگاه خبری ژاپن تایمز، در حال حاضر مقامات استرالیا می‌کوشند اقداماتی را برای مبارزه با تغییرات اقلیمی انجام دهند.

به گفته «اندرو مک‌کلار»، مدیر عامل اتاق بازرگانی و صنعت استرالیا، رها کردن سریع زغال‌سنگ یا گاز برای تجارت “بسیار مخرب” خواهد بود و اهداف پیشنهادی حزب سبزها را “کاملاً غیر واقعی” می‌داند.

محققان بعد از آتش‌سوزی‌های ویرانگر ۲۰۲۰-۲۰۱۹ در جنگل‌ها، دولت او را به «غفلت عمدی در امور اقلیمی» و کوتاهی در حفاظت از تنوع زیستی متهم کردند.

در حال حاضر دولت استرالیا تصمیم دارد اقداماتی را در زمینه افزایش استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی انجام دهد.

بر اساس این گزارش، مساله اصلی که در استرالیا وجود دارد این نیست که این کشور چه اقداماتی را در مورد کاهش انتشار کربن اتخاذ می کند، بلکه در خصوص سرعت عمل استرالیا در این خصوص است.

اما استرالیا هنوز وابستگی زیادی به سوخت‌های فسیلی دارد و سیاست‌های اقلیمی در سقوط سه نخست وزیر در یک دهه نقش داشته است.

نگاهی به اقدامات صورت گرفته در خصوص مبارزه با تغییرات اقلیمی در استرالیا نشان می دهد در این کشور از یک سو قانونگذاران طرفدار مبارزه با پدیده گرم شدن زمین می‌کوشند توازن قوا را در پارلمان کنترل کنند، بر کاهش شدیدتر و سیاست های رادیکال مانند ممنوعیت استفاده از معادن جدید زغال سنگ فشار وارد می کنند.

مبارزه با تغییرات اقلیمی در استرالیا از رویا تا واقعیت

اما استرالیا یکی از آسیب‌پذیرترین کشورها در برابر تغییر اقلیم است.

در تیرماه سال جاری تظاهرات جمعی از مردم استرالیا در اعتراض به تغییرات اقلیمی در شهر سیدنی با مداخله نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد. پلیس استرالیا با حمله به اعتراضات خیابانی مردم به تغییرات اقلیمی در سیدنی ۱۱ نفر را دستگیر کرد.

هرچند بیشتر رای‌دهندگان خواهان اقدامات شدیدتر علیه تغییر اقلیم هستند، برخی شهرهای مرکز تولید زغال در حوزه‌های رای‌گیری که سرنوشت‌ساز است قرار دارند.

مک‌کلار می گوید: «هیچ مسیر قابل تصوری بدون تحمیل هزینه‌های بسیار قابل توجهی بر اقتصاد وجود ندارد. من فکر می کنم که این یک بار دیگر خطر شکست اجماع را به همراه خواهد داشت.»

به استناد گزارش های خبری، استرالیا هنوز برای تولید برق خود عمدتا به زغال سنگ متکی است، یکی از آلوده‌کننده ترین کشورها به نسبت جمعیت به حساب می آید. استرالیا مسئول یک درصد تصاعد گازهای گلخانه‌ای است درحالی که ۰٫۳ درصد جمعیت جهان را دارد.

در زمان موریسون، استرالیا تنها کشوری بود که در بررسی سیاست‌های آب و هوایی بین ۶۰ کشور و اتحادیه اروپا که توسط شاخص عملکرد تغییرات آب و هوایی انجام شد، امتیاز صفر را کسب کرد.

اقدامات استرالیا برای مبارزه با تغییرات اقلیمی

در دوران ریاست «اسکات موریسون» نخست وزیری پیشین استرالیا مبارزه با تغییرات اقلیمی به کندی صورت می گرفت.

این هدف استرالیا را با کشورهایی از جمله کانادا، کره جنوبی و ژاپن همسو می کند، اما نمی تواند با متحدان کلیدی خود از جمله ایالات متحده و بریتانیا مطابقت کند. به باور شماری از کارشناسان این قانون تا حد زیادی نمادین است، و جزئیات در مورد چگونگی کاهش آلودگی هوا در واقع به بحث های آینده واگذار شده است.