مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی اظهارنامه مالیاتی حساب کتاب ایرانیان | تکس مپ

در این مقاله در مورد انواع اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی صحبت کردیم. اینکه اشخاص حقیقی به چه کسانی گفته می‌شود و به چند گروه تقسیم می‌شوند. در ادامه به این مطلب پرداختیم که هرکدام از این گروه ها بر چه اساسی تقسیم بندی می‌شوند و در اظهارنامه مالیاتی خود چه مدارک و مسائلی را باید ارائه دهند.

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه اول:

مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی اظهارنامه مالیاتی حساب کتاب ایرانیان | تکس مپ

تجار و دارندگان کارت بازرگانی ، از جمله افراد حقیقی مشمول مالیات هستند . نحوهثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی 1402 ، با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور بوده و اشخاص حقیقی وصاحبان مشاغل، معمولا تا 31 خرداد ماه هر سال ، برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی خود ، زمان دارند. به زبان ساده‌تر، اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی مثل یک کارنامه مالی است که همه اشخاص حقیقی و حقوقی که مشمول پرداخت مالیات هستند باید این کارنامه را آماده کرده و به سازمان مالیاتی کشور تحویل دهند. همچنین باید بدانید که اظهارنامه مالیاتی هم می‌تواند به صورت خوداظهاری مالیاتی باشد و هم می‌تواند نوعی باشد که سازمان امور مالیاتی کشور در اختیار مشمولین پرداخت مالیات قرار می‌دهد.

  • افراد پس از ثبت‌نام در این سامانه می‌توانند اظهارنامه مالیاتی خود را ثبت کرده و آن را ارسال کنند.
  • اما عیب این روش این است که کسب و کارهای بزرگ از مالیات معاف شده و کسب و کارهای کوچک که سود چندانی هم ندارند، باید مالیات سالیانه خود را پرداخت کنند.
  • اظهارنامه جایگزین و اظهارنامه اصلاحی دو روش مختلف برای اصلاح اطلاعات اظهارنامه مالیاتی هستند.
  • در انتها با بررسی مجدد صحت تمامی اطلاعات واردشده، بر روی دکمه تائید کلیک کنید.

به طور کلی اشخاص حقیقی در سه دسته جای می گیرند و تفاوت آن ها در ارائه صورت حساب ها و نگهداری دفاتر می باشد که توضیحات کامل در خصوص آن در مقاله آورده شده است . پس در نتیجه مالیاتی که پرداخت می شود یک منبع مالی و حیاتی در چرخه اقتصادی یک کشور است. در این میان شرکت‌ها معمولا سود و درامد سالیانه خود را از حوضه مالیات بالا به منطقه‌ای با مالیات کم منتقل می‌کنند و درصد مالیات کمتری به دولت می‌پردازند.

آموزش اظهارنامه شخص حقیقی

تمامی اطلاعاتی که مربوط به شرکا می‌شود توسط سامانه ثبت نام الکترونیکی بارگذاری می‌شود. درآمدی که اشخاص به واسطه شغل خود کسب کنند پس از کسر معافیت‌های مشخص شده در قانون، مشمول مالیات بر در آمد می‌گردد. اظهارنامه اشخاص حقیقی در دو حالت اظهارنامه انفرادی و اظهارنامه مشارکتی قابل تسلیم می‌باشد. سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی این امکان را فراهم آورده تا با استفاده از فرم‌های از پیش طراحی شده و تکمیل آنها، اظهارنامه به صورت الکترونیکی ارسال شود.

ماده ۸۸ تسلیم اظهارنامه

این تکالیف از تکمیل اطلاعات هویتی آغاز می‌شود و با تکمیل جدول و اطلاعات معافیت مربوط به شخص، بخشودگی‌ها و مجوزهای فعالیت، تکمیل سایر اطلاعات معمول اظهارنامه خود به طور الکترونیکی و ارسال به سازمان امورمالیاتی تکمیل می‌گردد. با توجه به اینکه ثبت و ارسال اظهارنامه الکترونیکی همچون امضای شما در دفتر اسناد رسمی می‌باشد، از این رو مسئولیت ارسال اظهارنامه نیز به عهده شماست. کلیه مودیان مالی‌ موظف هستند نسبت به ثبت‌نام و تنظیم اظهارنامه مالیاتی خود در مهلت زمانی تعیین ‌شده اقدام نمایند؛ زیرا محاسبه مالیات در کشور ایران طبق خود اظهاری اشخاص حقیقی انجام می‌شود. اظهارنامه مالیاتی سال 99 به خودی خود مشکلات زیادی را برای مودیان به همراه داشت. در میان همه این مشکلات اکنون نوبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی 1400 رسیده است.