غول اقتصاد اروپا دست به دامان اژدهای زرد

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از فاینشال تایمز، در حالی که اخیرا المان رویکردی کلیشه ای در کشمیر اتخاذ کرده است که خواستار مداخله سازمان ملل در مورد این منطقه مورد مناقشه با اسلام آباد شده است، اما شولتس علاقه ای به «جدا شدن از چین» ندارد. تا حدی که هند از آمریکا و آلمان به دلیل اقدامات اخیر مقامات این دو کشور در خصوص مناقشه ارضی طولانی مدت این کشور با همسایه و رقیب اصلی اش پاکستان، به شدت انتقاد کرد.

 چرا چین برای آلمان مهم است؟

سخنان وزیر اقتصاد آلمان در حالی بیان شده است که پیش از این نتایج پژوهشی نشان داده بود که وابستگی اقتصاد آلمان به چین در نیمه نخست ۲۰۲۲ به رغم فشار سیاسی بر برلین برای رویگردانی از پکن، افزایش یافته و در حوزه های سرمایه‌گذاری مستقیم و کسری تراز بازرگانی به اوج رسیده است.

این تحقیق نشان می دهد: سهم چین در واردات آلمان از ۳.۴ درصد در نیمه نخست سال ۲۰۰۰ به ۱۲.۴ درصد در مدت مشابه سال جاری رسیده، اما ارزش واردات آلمان از چین در همین دوره نسبت به سال گذشته ۴۵.۷ درصد افزایش یافته است.

 موسسه اقتصادی آلمان (IW) طبق آخرین تحقیقات خود به روند فزاینده تولید محلی در بازار چین اشاره کرده و اعلام کرده بود رشد صادرات آلمان به چین به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است. 

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد میزان سرمایه گذاری و تجارت آلمان با چین در نیمه نخست سال جاری میلادی با رکورد جدید روبرو شده است. بنابراین شرکت های آلمانی هیچ گونه تمایلی ندارند از دومین اقتصاد بزرگ جهان عقب نشینی کنند.

فاتح بیرول رئیس آژانس بین المللی انرژی هم پیش‌تر هشدار داده بود که اروپا در سال آینده میلادی با بحران انرژی شدیدتری مواجه خواهد شد.

این موسسه اقتصادی افزوده است: کسری تجاری آلمان با چین تا میانه ۲۰۲۲ تا نزدیک ۴۱ میلیارد یورو جهش کرده و خواستار تغییر کامل سیاست برلین و کاهش انگیزه ها و مشوق ها برای روابط تجاری با چین و چرخش به سوی افزایش روابط بازرگانی با دیگر بازارهای نوپدید به ویژه در آسیا شده است. 

رئیس آژانس بین المللی انرژی همچنین گفته بود: اتحادیه اروپا برای غلبه بر بحران گاز فعلی نیاز به همبستگی میان کشورهای عضو دارد.

قرار است یک هیات تجاری بزرگ صدراعظم آلمان را در این سفر همراهی کنند. حزب سبز که نمایندگانش در وزارتخانه های اقتصاد و امور خارجه عهده دار سمت هایی هستند خواستار اتخاذ رویکردی سختگیرانه در مورد چین هستند، این در حالیست که بالاترین مقام رهبری سیاسی آلمان مخالف چنین ایده ای است.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که آژانس‌های اطلاعاتی آلمان درباره چین هشدار داده‌ و گفته‌اند که این هسته قدرت آسیایی در درازمدت می‌تواند تهدیدی بسیار بزرگ‌تر از روسیه برای منافع امنیتی آلمان باشد.

«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد: آلمان پس از تجربه ناکام اتکای بیش از حد اقتصادی به روسیه، دیگر نباید خود را به هیچ کشوری وابسته کند که به ارزش‌هایی متفاوت از ارزش‌های کشور ما (آلمان) عقیده دارد. چنین اشتباهاتی را نباید دو بار تکرار کرد.

نشریه دی ولت آلمان ۳۰ مهر ماه سال جاری با استناد به آمار و داده های بانک مرکزی این کشور نوشت، به دلیل بحران انرژی، اقتصاد آلمان درآستانه ورود به رکود اقتصادی است..

به گزارش رویترز، رابرت هابک وزیر اقتصاد آلمان در اواخر شهریور ماه سال جاری اعلام کرده که کشورش در حال تدوین قوانین و سیاست‌های جدیدی در قبال چین است که ساده‌لوحانه نخواهد بود و با کاهش وابستگی به این کشور لحاظ شده است.

نشریه آلمانی دی ولت به تازگی گزارش داده است، آمارها نشان می‌دهد اقتصاد این کشور در آستانه ورود به رکود اقتصادی است.

به عبارت دیگر صدراعظم آلمان نمی‌خواهد در شرایطی که به سبب بروز جنگ اوکراین اقتصاد این کشور دستخوش مشکلات فراوانی شده است فرصت توسعه همکاری با چین را از دست بدهد.

این اقتصاددان افزوده است: به رغم این خطرها و مشکلات، وابستگی های متقابل اقتصادی با چین در نیمه نخست ۲۰۲۲با سرعت وحشتناکی در مسیر نادرست پیش روی کرده است. سرمایه گذاری آلمان در چین از ژانویه تا ژوئن نزدیک به ۱۰ میلیارد یورو (۱۰ میلیارد دلار) بوده که نسبت به اوج پیشین در نیمه سال ۲۰۰۰ که ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو بوده، به میزان چشمگیری بالاتر رفته است.

 به گزارش خبرگزاری رویترز؛ موسسه اقتصادی آلمان (IW) در این بررسی به نقل از اقتصاددانان با اشاره به روند فزاینده تولید محلی در بازار چین، افزوده است: رشد صادرات آلمان به چین به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

ماتز با هشدار به کسب و کارهای آلمان در باره اعمال هر گونه تحریم احتمالی غرب بر پکن برای نمونه در صورت حمله چین به تایوان، که شرکت های آلمان را در معرض ورشکستگی قرار خواهد داد، خواستار مهار روند وابستگی به چین شده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84919679/%D8%BA%D9%88%D9%84-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DA%98%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%B1%D8%AF

همچنین با تشدید بحران انرژی در اروپا، دولت انگلیس طرحی را با نگاه به سهمیه‌بندی توزیع انرژی در فصل زمستان آماده کرده که در آن قطع چهار روزه برق براثر کمبود گاز و سرمای شدید پیش‌بینی شده است.

به عبارت دیگر چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، در آستانه رسیدن به جایگاه نخست در آینده‌ای نه چندان دور با سبقت از آمریکا است.

صدر اعظم آلمان همچنین به اثرات جنگ بر انرژی و امنیت غذا در سراسر جهان اشاره کرد و مدعی شد که مسکو از انرژی و گرسنگی به عنوان سلاح استفاده می‌کند. 

به گفته «یورگن ماتز» سرپرست این تحقیق، وابستگی اقتصاد آلمان به چین، بسیار بیشتر از وابستگی پکن به برلین است و هشدار داده که این وابستگی، با توجه به موضع پکن در مورد جنگ اوکراین و قدرت نمایی نظامی آن در برابر تایوان که روابط بازرگانی آلمان را با دومین اقتصاد بزرگ جهان زیر بررسی قرار داده، مشکل سیاسی ایجاد می کند.

وزیر اقتصاد آلمان در سخنان خود کاهش وابستگی به مواد اولیه، باتری و نیمه‌رساناها را علت اصلی تدوین چنین سیاستی در قبال کشور چین عنوان کرد.

غول اقتصاد اروپا دست به دامان اژدهای زرد

بر اساس این گزارش، این اولین سفر شولتس به چین از زمان تصدی پست صدراعظمی آلمان در اواخر سال گذشته است. این سفر برنامه‌ریزی شده در زمانی انجام می‌شود که وزارت خارجه آلمان به دنبال تجربه ناکام وابستگی بیش از حد اقتصادی به روسیه بر روی استراتژی جدید چین کار می‌کند.

پیش‌تر در گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی آمده بود که کشورهای اتحادیه اروپا در صورت قطع کامل واردات انرژی از روسیه، باید استفاده از انرژی را در طول ماه‌های زمستان تا ۱۳ درصد کاهش دهند.

به گفته یورگن ماتز نگارنده نتیجه این بررسی؛ وابستگی اقتصاد آلمان به چین، بسیار بیشتر از وابستگی پکن به برلین است و هشدار داده که این وابستگی، با توجه به موضع پکن در مورد جنگ اوکراین و قدرت نمایی نظامی آن در برابر تایوان که روابط بازرگانی آلمان را با دومین اقتصاد بزرگ جهان زیر بررسی قرار داده، مشکل سیاسی ایجاد می کند.

پیش‌تر صدراعظم آلمان با اشاره به بالا گرفتن درگیری‌های نظامی در اوکراین گفته بود که کشورهای اروپایی تا سال‌ها درگیر پیامدهای ناشی از جنگ اوکراین خواهند بود.

از دیگر سو، اوضاع نابسامان اقتصاد اروپا، بحران انرژی، تورم و گرانی بی‌سابقه، عمدتا ناشی از جنگ اوکراین سبب شده است اوضاع اقتصاد چین نسبت به اروپا به مراتب بهتر باشد.

غول اقتصاد اروپا دست به دامان اژدهای زرد