رئیس مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی گفت: با رونمایی از سیستم جامع رتبهبندی دانشگاهها، تکالیف و مسیر دانشگاههای علومپزشکی نیز روشن میشود. علاوه بر مشخص شدن تکالیف و مسیر دانشگاهها، مسائل و مؤلفههای دیگری مانند پاسخگویی اجتماعی نیز در کانون توجه قرار میگیرد. در گذشته، وزن دانشگاه از منظر برخی از مؤلفهها مانند تعداد اعضای هیئتعلمی یا تعداد ساختمانها مورد بررسی قرار میگرفت و رتبه دانشگاهها اعلام میشد. اما در حال حاضر، درنظر داریم که عملکرد دانشگاهها را ملاک کار قرار دهیم؛ بر این اساس، فعالیت دانشگاهها در زمینه حل مسائل و مشکلات کشور مانند حل مشکل آلودگی هوای تهران، مشکلات نازایی یا معضلات مربوط به حوزه بهداشت باعث ارتقاء جایگاه دانشگاههای علومپزشکی میشود.
رئیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی با بیان اینکه برای مسائل جاری که نیاز مطالعه، اساس و سند دارد، ادامه داد: ما با توجه به نیاز کشور و الگوهای جهانی برای مسائل مختلف مانند انتقال دانشجویان به داخل کشور یا افزایش ظرفیت رشتههای دانشگاهی اقدماتی انجام میدهیم. در این راستا تیمهای متشکل از محققان در سراسر کشور که تحت پوشش شبکه نصر هستند اقداماتی انجام دادهاند.
دکتر شریفیپور درباره مرکز ملی تحقیقات راهبردی توسعه آموزش پزشکی گفت: مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی (نصر)، یک مرکز هیئتامنایی است که زیرنظر وزیر بهداشت فعالیت میکند و ریاست هیئتامنا برعهده معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
امیدواریم سامانه رتبهبندی تا نیمه اول سال رونمایی شود
دکتر شریفیپور درباره زمان اجرای رتبهبندی دانشگاهها براساس شاخصهای جدید گفت: درنظر داریم که دانشگاههای علومپزشکی را از سال تحصیلی آتی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بر اساس این سیستم، رتبهبندی کنیم. تایید سیستم جامع رتبهبندی به همگرایی نیاز دارد. عملکرد بخشهای مختلف برمنای این سیستم به صورت یکپارچه میشود و از عملکرد جزیرهای جلوگیری میکند. رتبهبندی دانشگاهها براساس نیازهای کشور و عملکردشان در این زمینه، انجام میشود. ما با نگاه به آمایش سرزمینی، ظرفیتها و شاخصهای استراتژیک، جایگاه دانشگاهها را مشخص میکنیم. به طور مثال ظرفیت دو دانشگاه علومپزشکی هرمزگان و علومپزشکی مرکزی متفاوت است؛ تمام این مسائل در سیستم رتبهبندی جامع لحاظ شده است. بخاطر توجه به مسائل و مؤلفههای مختلف، تعریف سیستم جامع رتبهبندی دانشگاههای علومپزشکی بیش از یکسال زمانبرده است.
وی با تاکید بر ضرورت داشتن سیستم رتبهبندی جامع، ادامه داد: در اختیار داشتن یک سیستم رتبهبندی جامع و یک نقشهراه برای تخصیص منابع برمبنای ماموریت محوری و رصد حرکت دانشگاهها ضروری است. سیستم جامع رتبهبندی باید منطبق با سیستمهای رتبهبندی بینالمللی باشد.
دکتر شریفیپور در پایان با بیان اینکه آییننامه جذب و ارتقاء اعضای هیئتعلمی سال گذشته به روزرسانی شد، خاطرنشان کرد: این آییننامه در اختیار وزیر بهداشت قرار گرفت و ایشان نیز آییننامه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه داد. موضوع ارتقاء آییننامه جذب و ارتقاء جذب و ارتقاء اعضای هیئتعلمی یک کار ملی بود که تمام کلان مناطق دانشگاههای کشور درگیر بودند. حدود ۲۰۰ نفر از نخبگان کشور برای تنظیم این آییننامه طی یکسال تلاش کردند.
وی با بیان اینکه این مرکز در زمینه تحقیقات استراتژیک در حوزه آموزش پزشکی، تعیین مسیرها و روندها فعالیت میکند، خاطرنشان کرد: سال گذشته، هنگامی که تیم جدید وارد این مرکز شد، موضوع استفاده از فناوریهای نوین آموزشی پزشکی، فعالیتهای راهبردی کلان مثل آییننامه جذب و ارتقاء اعضای هیئتعلمی، رتبهبندی دانشگاهها و اصلاح ساختار آموزشی را با استفاده از ظرفیت نخبگان را انجام دادیم.
آییننامه ارتقاء اعضای هیئتعلمی سال گذشته بهروزرسانی شد
دکتر شریفیپور با اشاره به ادغام سیستم آموزش پزشکی ایران در نظام سلامت کشور و اینکه کشورهای پیشرفته هم از چنین سیستمی برخوردار هستند، گفت: در این روش آموزشی، علاوه بر اینکه دانشجویان مسائل آموزش را فرامیگیرند، بیمار هم مراحل درمان را سپری میکند. انجام این روش آموزشی به سیستم آموزش پزشکی ایران قدرت داده است.
وی با بیان اینکه در سیستم رتبه بندی جدید، اقدامات دانشگاههای علومپزشکی در زمینه مرجعیت علمی و ارتقاء رتبهعلمی کشور هم در کانون توجه قرار میگیرد، خاطرنشان کرد: مؤلفههایی از این دست در رتبهبندی جدید دیده شده و با رونمایی از سامانه رتبهبندی دانشگاههای علومپزشکی، جایگاه مراکز آموزشی به صورت آنلاین و در لحظه قابل مشاهده است. امیدواریم این سامانه تا نیمه اول سال جاری رونمایی شود.
انتهای پیام