«عملکرد دانشگاه‌ها» ملاک رتبه‌بندی می‌شود/آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت‌علمی به‌روزرسانی شد

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی گفت: با رونمایی از سیستم جامع رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، تکالیف و مسیر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی نیز روشن می‌شود. علاوه بر مشخص شدن تکالیف و مسیر دانشگاه‌ها، مسائل و مؤلفه‌های دیگری مانند پاسخگویی اجتماعی نیز در کانون توجه قرار می‌گیرد. در گذشته، وزن دانشگاه از منظر برخی از مؤلفه‌ها مانند تعداد اعضای هیئت‌علمی یا تعداد ساختمان‌ها مورد بررسی قرار می‌گرفت و رتبه دانشگاه‌ها اعلام می‌شد. اما در حال حاضر، درنظر داریم که عملکرد دانشگاه‌ها را ملاک کار قرار دهیم؛ بر این اساس، فعالیت دانشگاه‌ها در زمینه حل مسائل و مشکلات کشور مانند حل مشکل آلودگی هوای تهران، مشکلات نازایی یا معضلات مربوط به حوزه بهداشت باعث ارتقاء جایگاه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی می‌شود. 

رئیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی با بیان اینکه برای مسائل جاری که نیاز مطالعه، اساس و سند دارد، ادامه داد: ما با توجه به نیاز کشور و الگوهای جهانی برای مسائل مختلف مانند انتقال دانشجویان به داخل کشور یا افزایش ظرفیت رشته‌های دانشگاهی اقدماتی انجام می‌دهیم. در این راستا تیم‌های متشکل از محققان در سراسر کشور که تحت پوشش شبکه نصر هستند اقداماتی انجام داده‌اند.

دکتر شریفی‌پور درباره مرکز ملی تحقیقات راهبردی توسعه آموزش پزشکی گفت: مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی (نصر)، یک مرکز هیئت‌امنایی است که زیرنظر وزیر بهداشت فعالیت می‌کند و ریاست هیئت‌امنا برعهده معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

امیدواریم سامانه رتبه‌بندی تا نیمه‌ اول سال رونمایی شود

دکتر شریفی‌پور درباره زمان اجرای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها براساس شاخص‌های جدید گفت: درنظر داریم که دانشگاه‌های علوم‌پزشکی را از سال تحصیلی آتی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بر اساس این سیستم، رتبه‌بندی کنیم. تایید سیستم جامع رتبه‌بندی به هم‌گرایی نیاز دارد. عملکرد بخش‌های مختلف برمنای این سیستم به صورت یکپارچه می‌شود و از عملکرد جزیره‌ای جلوگیری می‌کند. رتبه‌بندی دانشگاه‌ها براساس نیازهای کشور و عملکردشان در این زمینه، انجام می‌شود. ما با نگاه به آمایش سرزمینی، ظرفیت‌ها و شاخص‌های استراتژیک، جایگاه دانشگاه‌ها را مشخص می‌کنیم. به طور مثال ظرفیت دو دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان و علوم‌پزشکی مرکزی متفاوت ‌است؛ تمام این مسائل در سیستم رتبه‌بندی جامع لحاظ شده است. بخاطر توجه به مسائل و مؤلفه‌های مختلف، تعریف سیستم جامع رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی بیش از یکسال زمان‌برده است.

وی با تاکید بر ضرورت داشتن سیستم رتبه‌بندی جامع، ادامه داد: در اختیار داشتن یک سیستم رتبه‌بندی جامع‌ و یک نقشه‌راه برای تخصیص منابع برمبنای ماموریت محوری و رصد حرکت‌‍ دانشگاه‌ها ضروری است. سیستم جامع رتبه‌بندی باید منطبق با سیستم‌های رتبه‌بندی بین‌المللی باشد.

دکتر شریفی‌پور در پایان با بیان اینکه آیین‌نامه جذب و ارتقاء اعضای هیئت‌علمی سال گذشته به روزرسانی شد، خاطرنشان کرد:  این آیین‌نامه در اختیار وزیر بهداشت قرار گرفت و ایشان نیز آیین‌نامه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه داد. موضوع ارتقاء آیین‌نامه جذب و ارتقاء جذب و ارتقاء اعضای هیئت‌علمی یک کار ملی بود که تمام کلان مناطق دانشگاه‌های کشور درگیر بودند. حدود ۲۰۰ نفر از نخبگان کشور برای تنظیم این آیین‌نامه طی یکسال تلاش کردند.

وی با بیان اینکه این مرکز در زمینه تحقیقات استراتژیک در حوزه آموزش پزشکی، تعیین مسیرها و روندها فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: سال گذشته، هنگامی که تیم جدید وارد این مرکز شد، موضوع استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی پزشکی، فعالیت‌های راهبردی کلان مثل آیین‌نامه جذب و ارتقاء اعضای هیئت‌علمی، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و اصلاح ساختار آموزشی را با استفاده از ظرفیت نخبگان را انجام دادیم. 

آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت‌علمی سال گذشته به‌روزرسانی شد

دکتر شریفی‌پور با اشاره به ادغام سیستم آموزش پزشکی ایران در نظام سلامت کشور و اینکه کشورهای پیشرفته هم از چنین سیستمی برخوردار هستند، گفت: در این روش آموزشی، علاوه بر اینکه دانشجویان مسائل آموزش را فرامی‌گیرند، بیمار هم مراحل درمان را سپری می‌کند. انجام این روش آموزشی به سیستم آموزش پزشکی ایران قدرت داده است.

وی با بیان اینکه در سیستم رتبه بندی جدید، اقدامات دانشگاه‌های علوم‌پزشکی  در زمینه مرجعیت علمی و ارتقاء رتبه‌علمی کشور هم در کانون توجه قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: مؤلفه‌هایی از این دست در رتبه‌بندی جدید دیده شده و با رونمایی از سامانه رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، جایگاه مراکز آموزشی به صورت آنلاین و در لحظه قابل مشاهده است. امیدواریم این سامانه تا نیمه اول سال جاری رونمایی شود. 

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402021811511/%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%85%D9%84%D8%A7%DA%A9-%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D8%B6%D8%A7%DB%8C

رئیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی ادامه داد: با توجه به این شرایط، ناچار هستیم که یک سیستم رتبه‌بندی تعدیل‌شده ارائه دهیم که هم جامع بوده و هم برای سیستم کشور ما مترقی وکارامد باشد. سیستم رتبه‌بندی باید این مسائل را مدنظر قرار دهد نه اینکه تنها به مسائل تئوری به صورت صرف توجه کند. سیستم رتبه‌بندی جامع علاوه بر اینکه باید مبتنی بر سیستم‌های رتبه‌بندی جهانی باشد، لازم است کاربرد بیشتری برای کشور داشته باشد. در چنین شرایطی می‌توانیم دانشگاه‌ها را بهتر سنجش کنیم.

رئیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: سیستم آموزش علوم‌پزشکی ایران مورد اعتماد و اعتنای نهادهای بین‌المللی است. با توجه به این موضوع، دکتر عین‌الهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش  پزشکی و دکتر باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت بر به‌روز بودن و جامع بودن سیستم‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تاکید دارند.

وی در پاسخ به این پرسش «با توجه به اینکه سیستم رتبه‌بندی پایگاه استنادی جهان اسلام در ایران وجود دارد، هدف از تعریف این سیستم جامع چیست؟» گفت: سیستم رتبه‌بندی بندی پایگاه استنادی جهان اسلام “ISC” با آنچه که مدنظر داریم، به طور کامل متفاوت است. سیستم‌های رتبه‌بندی مانند «شانگهای» و «تایمز» در جهان وجود دارد اما شاخص‌هایی که در این سیستم‌ها وجود دارد با آنچه که در سیستم آموزش ادغام یافته در نظام سلامت وجود دارد، فاصله دارد. ما به یک سیستم عملکردی و پویا نیاز داریم که علاوه بر رصد شاخص‌های عینی و واقعی، ماموریت‌های اجتماعی و آکادمیک دانشگاه‌ها را نیز رصد کنیم.

دکتر احسان شریفی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سیستم جدید رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور توضیح داد: در گذشته طرح رتبه‌بندی آموزشی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور، «راد» ۱، ۲ و ۳ عملیاتی شده و دولت دوازدهم نیز در سال پایانی فعالیت خود، طرح رتبه‌بندی «رعد» را اجرا کرد که ترکیبی از رتبه‌بندی آموزشی، پژوهشی و دانشجویی‌_فرهنگی بود اما آنقدر جامع نبود که به اهداف مدنظر دست‌یابد؛ لذا موضوع رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور، یکی از مسائلی است که باید توسط مرکز تحقیقات راهبردی توسعه آموزش پزشکی در سال جاری انجام شود.

رئیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در گذشته از منظر برخی مؤلفه‌ها مانند تعداد اعضای هیئت‌علمی یا تعداد ساختمان‌ها رتبه‌بندی می‌شدند، خاطرنشان کرد: درنظر داریم عملکرد دانشگاه‌ها را ملاک رتبه‌بندی آنها قرار دهیم.

سیستم‌های رتبه‌بندی با سیستم‌ آموزش ادغام یافته فاصله دارد

وی ادامه داد: این سامانه به دلیل جامعیت علاوه بر تاییدیه معاونت آموزشی می‌بایست مورد تایید سایر ارکان‌ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز قرار گیرد تا یک مرجع استاندارد برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها باشد.

وی ادامه داد: اقدمات نرم‌افزاری درخصوص سیستم جامع رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی انجام شده است. همچنین شاخص‌ها وارزش‌هایی که در سیستم رتبه‌بندی به‌کارگرفته شده، بسیار پیچیده و ارزشمند است. در رتبه بندی جدید، به وزن‌دهی‌ها، اهداف، ماموریت‌های سرزمینی و جایگاه دانشگاه‌ها در سیستم رتبه‌بندی توجه کرده‌ایم. 

تاکید معاون آموزشی وزارت بهداشت بر به‌روز بودن سیستم‌ رتبه‌بندی دانشگاه‌ها

وی ادامه داد: سیستم آموزش پزشکی در کشورهای اروپایی و کانادا نیز به صورت ادغام یافته است. سیستم جامع رتبه‌بندی دارای شاخصه‌های شفاف و مشخص است و می‌تواند بین‌المللی رشود. هدف ما این است که در مسیر مرجعیت علمی و خدمت‌گزاری به مردم با نگاه علمی و دقیق بتوانیم حرکت دانشگاه‌ها را منظم کنیم. امیدوارم که در این مسیر بتوانیم روز به روز بهتر شویم. 

وی با اشاره به اینکه بیش از یک سال است که کارهای عملیاتی درباره سیستم جامع رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی انجام می‌شود، توضیح داد: ما در مرکز ملی تحقیقات راهبردی توسعه آموزش علوم‌پزشکی طی چندین مرحله از نظرات نخبگان درباره اقداماتی که انجام می‌دهیم، مطلع می‌شویم و در همین راستا برنامه‌هایی که در دست انجام داریم به طور مدوام اصلاح یا به روزرسانی می‌کنیم.

پاسخگویی اجتماعی در سیستم رتبه‌بندی جدید مورد توجه قرار گرفته است