سرآمدان آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز تقدیر شدند

ایسنا/خوزستان رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز آموزش را رکن اساسی در آموزش عالی کشور دانست و تاکید کرد: هم‌زمان با رشد و پویایی حوزه‌ی آموزش نباید از دیگر حوزه‌ها از جمله پژوهش و فناوری غافل بود.

دکتر علی‌محمد آخوندعلی در آیین تجلیل از سرآمدان آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز که در تالار اجتماعات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد، با تبریک معرفی شماری از اعضای هیئت علمی این دانشگاه به عنوان برگزیده آموزشی از تلاش و خدمت‌رسانی استادان پیشکسوت این دانشگاه در امر آموزش و معلمی تقدیر کرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: این نشست به منظور تجلیل از اعضای هیئت علمی و یاوران علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در حوزه آموزش برگزار می‌شود که در یک سال گذشته از همه توان خود برای خدمت‌رسانی به دانشگاه و دانشجویان بهره گرفته‌اند.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بازگشایی مراکز آموزشی پس از همه‌گیری بیماری کرونا، گفت: حضور دوباره دانشجویان در کلاس‌های درس مرهون همت و تلاش مجموعه این دانشگاه است که توانستند فضاهای آموزشی، آزمایشگاهی، خوابگاهی و… را برای حضور دانشجویان فراهم کنند.

آخوندعلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اشاره کرد: دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آخرین نشست با روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور بر لزوم توجه ویژه به سرآمدی آموزش تاکید کردند؛ هر کدام از اعضای هیئت علمی دانشگاه دارای تخصصی است که باید از این تخصص در راستای حل معضلات جامعه استفاده شود.

وی در ادامه از حضور اعضای هیئت علمی جوان در میان سرآمدان آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز ابراز خرسندی کرد.

آخوندعلی با اشاره به وضعیت اعتبارات دانشگاه شهید چمران اهواز در سال گذشته، اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش مجموعه مدیریتی این دانشگاه توانستیم  در سال گذشته بخشی از دیون را تصفیه کنیم و ۱۸ و نیم درصد نیز به اعتبارات پایه‌ی دانشگاه شهید چمران اهواز افزوده شده است.

*ایجاد تغییرات در سیاست‌های آموزش عالی کشور

دکتر رحیم پیغان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست با قدردانی از همه دانشگاهیان برای همراهی در بازگشایی دوباره دانشگاه در سال تحصیلی گذشته، گفت: برخی از دانشگاه‌های استان در ابتدا آمادگی برگزاری کلاس‌های حضوری را نداشتند اما پس از ایستادگی دانشگاه شهید چمران اهواز برای انجام این امر این دانشگاه‌ها نیز تلاش خود را برای حضوری کردن کلاس‌ها انجام دادند و سال تحصیلی گذشته در استان خوزستان برای همه دانشجویان به صورت حضوری برگزار شد.

وی افزود: خوشبختانه امروز در دانشگاه شهید چمران اهواز در موقعیتی هستیم که همه مشکلات حل شده است و بحران‌هایی از جمله آغاز سال تحصیلی پس از همه‌گیری بیماری کرونا، مشکلات اعتباری، بازسازی و بهسازی فضاهایی دانشگاهی و… را با همدلی جامعه دانشگاهی پشت سر گذاشته‌ایم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز از ایجاد برخی تغییرات در سیاست‌های آموزش عالی کشور خبر داد و گفت: در گذشته سیاست اصلی وزارت علوم رشد کمی بود و این مسئله براساس نیاز و تقاضا برای ادامه تحصیل بوده است. از سوی دیگر نیز بودجه دانشگاه‌ها براساس برون‌داده‌های علمی و سرانه دانشجویی تعیین می‌شد و دانشگاه‌ها به دنبال رشد کمی بودند.

پیغان ادامه داد: در حال حاضر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دنبال اجرایی کردن سیاست «افزایش کیفیت» است و دانشگاه شهید چمران اهواز نیز ناگزیر به برنامه‌ریزی در این زمینه است.

وی بیان کرد: ایجاد رشته‌هایی با هدف رشد اقتصادی کشور و منطقه، توجه به رسالت فرهنگی و اجتماعی، جامعه‌ی دانش‌بنیان و افزایش کارایی در آموزش، نوآوری و خلاقیت با ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای و علوم تاثیرگذار در جامعه، کارآفرینی و حل مشکل اشتغال جوانان از دیگر سیاست‌هایی است که وزارت عتف به دنبال اجرایی کردن آن است.

*اعضای هیئت علمی در مقابل عمر دانشجویان مسئول هستند

دکتر محمدعلی فیروزی عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این آیین، بیان کرد: آموزش سنگ بنای پژوهش است و مقام معظم رهبری نیز همواره در سخنان خود بر لزوم شاگردپروری تاکید کرده‌اند.

وی افزود: اعتبار عضو هیئت علمی به معلمی است؛ در بسیاری از سازمان‌ها افراد پس از پایان مدیریت به پست و مدیریت دیگر منصوب و یا منتقل می‌شوند اما دانشگاه تنها نهادی است که پس از افراد پس از پایان دوران مدیریت دوباره به دانشگاه بازمی‌گردند و آموزش و معملی را از سرمی‌گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه اعضای هیئت علمی در مقابل عمر جوانان و دانشجویان مسئول هستند، گفت: جوانان نباید با ناامیدی از دانشگاه‌ دانش‌آموخته شوند و وظیفه داریم جوانان را به ساختن آینده‌ی کشور امیدوار کنیم زیرا جوانان نعمت‌های جامعه هستند و باید قدر آنان را بدانیم.

بنا بر اعلام دانشگاه شهید چمران اهواز، در پایان این آیین از سرآمدان آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402022616764/%D8%B3%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%DA%86%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%82%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF