زیرساخت های لازم برای اجرای روش جدید امتحانی شکل نگرفته است

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: مشکلات برگزاری دو بار کنکور در سال تنها به استرس متقاضیان محدود نمی شود، بلکه در سایر حوزه ها نیز خود را نشان می دهد. زمان ورود متقاضیان به دانشگاه ها مشخص شود و از سردرگمی متقاضیان، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی جلوگیری شود.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: شیوه جدید برگزاری کنکور در راستای بی عدالتی آموزشی است. به این ترتیب رقابت عادلانه ای وجود ندارد و افرادی که سطح مالی بالایی ندارند، آسیب بیشتری می بینند. .

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم بازنگری در جریان های دانشگاهی خاطرنشان کرد: باید بررسی شود که فارغ التحصیلان رشته ها در 40 سال گذشته تعریف و تدریس شده اند. کار دارند یا نه؟ معتقدم رشته های دانشگاهی باید متناسب با نیاز جامعه تعریف شود و رشته های بی اثر حذف شوند. گرفتن مدرک نباید هدف باشد. دوره هایی را در زمینه کارآفرینی، کسب و کارهای جدید و فناوری های جدید تعریف کنید که حداقل بتوانند پس از فارغ التحصیلی کسب و کاری راه اندازی کنند.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر برگزاری دو بار کنکور در سال بر رشته های کمتر پرطرفدار، گفت: در حال حاضر برخی رشته های دانشگاهی ضعیف هستند اما با سبک جدید و سبک جدید مدیریت، این مناطق آسیب بیشتری خواهند دید. وزارت علوم باید در خصوص رشته های کمتر پرطرفدار اقدام کند و بررسی کند که چه نیازی به ایجاد رشته های دانشگاهی است که متقاضیان وارد نمی شوند و سپس به ما اطلاع دهند که در رشته های خاصی بدون آزمون پذیرش می شوند. بی شک برگزاری دوبار در سال کنکور باعث خالی شدن ظرفیت های رشته های خاص و بلااستفاده ماندن امکانات و سرمایه می شود.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402010702669/%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%DB%8C%D9%88%D9%87-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%B1-%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D9%86%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: حذف دروس عمومی موجب حذف افرادی می شود که از طریق کنکور کسب درآمد کرده اند و هزینه کمتری به خانواده ها تحمیل می شود.

وی در خصوص حذف دروس عمومی از کنکور گفت: حذف دروس عمومی از کنکور را مطلوب می دانم. دانشجویان فقط به دنبال گذراندن برخی دروس عمومی هستند که در دانشگاه ها نیز تدریس می شود. در جریان رویدادهای اخیر چالش هایی بین دانش آموزان و معلمان کلاس های آموزشی به وجود آمده است. داوطلبان کنکور تمام وقت خود را صرف مباحث عمومی می کنند تا نمره بهتری در کنکور کسب کنند. من معتقدم بهتر است دروس عمومی را از کنکور حذف کنیم. زیرا دانش آموزان موظفند فقط دروس تخصصی را بگذرانند و به صورت تخصصی تری تست شوند.

دکتر اسماعیل قدری در گفت وگو با ایسنا. وی در خصوص تغییرات در کنکور و برگزاری دوبار در سال کنکور با بیان اینکه استرس متقاضیان به دلیل افزایش دفعات کنکور رو به افزایش است، گفت: در سال های اخیر کنکور فقط یک بار در سال برگزار می شود، اما روش جدید یک عامل استرس زا است. در گذشته داوطلبان فقط یک بار در سال استرس شرکت در آزمون را احساس می کردند، اما با سبک جدید و روند جدید، تعداد دفعات احساس استرس در حال افزایش است. این سوال بسیار مهم است و باید حل شود.

مدیر گروه گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در رابطه با نحوه برگزاری کنکور سوالاتی درباره تشکیلات سنجش وجود دارد، توضیح داد: در هر دوره کنکور بیش از یک میلیون نفر شرکت می کنند. در این زمینه توجه به ظرفیت سازمان سنجش برای سازماندهی آزمون بسیار مهم است و این باید در کانون توجه قرار گیرد. هم سازمان سنجش و هم شرکت کنندگان با برگزاری آزمون دو بار در سال متحمل هزینه های زیادی می شوند. معتقدم زیرساخت برگزاری آزمون دو بار در سال شکل نگرفته و کار بسیار سنگینی است.

این استاد دانشگاه ادامه می دهد: باید سازوکاری برای تاثیر 40 درصدی نتایج تحصیلی دانش آموزان در کنکور در نظر بگیریم. به عنوان مثال، ضریب باید برای مناطق مختلف متفاوت در نظر گرفته شود. یعنی تاثیر نمره 18 درس ادبیات فارسی در منطقه 1 با نمره همان درس در منطقه 17 متفاوت است و در این زمینه می توان امتیاز دروس عمومی را نیز در نظر گرفت اما غیرممکن است که چنین چیزی مشکل رخ می دهد

وی با بیان اینکه کیفیت آموزش نه تنها در تمام مناطق ایران، بلکه در مناطق مختلف تهران بسیار متفاوت است، تصریح کرد: شیوه جدید برگزاری کنکور بر اساس تاثیر 40 درصدی تحصیلی دانش آموزان. نتایج نمرات نهایی کنکور با عدالت آموزشی در تعارض است. آموزش در مناطق مختلف کشور یکسان نیست و دانش آموزان مؤسسات آموزشی و معلمان با کیفیت یکسانی ندارند. مسائل و مشکلات محدود به داشتن یک کیفیت و امکانات آموزشی یکسان نیست، بلکه به نحوه کسب نمره دانش آموزان نیز مربوط می شود. برخی از مدارس غیرانتفاعی برای جلب رضایت دانش آموزان و والدین آنها به طلاب نمره های غیر واقعی می دهند.