زخم کاری کمبود مدرسه در گرگان/ «فرسودگی» یک مدرسه را به تعطیلی کشاند!

وی ادامه داد: فریاد ما کمبود فضای آموزشی است و اگر این مشکل رفع شود آزمایشگاه، کارگاه و غیره به مدارس اضافه می‌شوند تا دانش‌آموزان در شرایط بهتری به تحصیل بپردازند.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان از گرگانی‌ها خواست در امر مدرسه‌سازی به کمک آموزش و پرورش بیایند تا مشکل کمبود مدرسه حل شود و گفت: یکی از برنامه‌های برای جبران کمبود فضای آموزشی ساخت مدارس طبقاتی در گرگان است.

اینجا در گرگان مرکز استان گلستان هم کمبود شدید مدرسه وجود دارد و هم مدارس تخریبی بلای جان دانش‌آموزان است، شهریور ماه سال 1401 بود که مسئولان استان در جلسه شورای آموزش و پرورش که به ریاست استاندار گلستان برگزار شد به منظور پیشگیری از بروز مشکل در روند تحصیل دانش‌آموزان این مدارس تن به تجویز یک مُسکن موقت دادند و به مدارس غیرانتفاعی با قابلیت مقاوم‌سازی به شرط اطلاع‌رسانی کامل به والدین و دانش‌آموزان برای ادامه فعالیت مهلت یک ساله دادند.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402012915441/%D8%B2%D8%AE%D9%85-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%85%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%B9%D8%B7%DB%8C%D9%84%DB%8C

شرایط سخت گرگان از لحاظ فضای آموزشی

با وجود آنکه خیرین مدرسه‌ساز برای ساخت مدرسه در گرگان آستین همت بالا زده و آموزش و پرورش اعلام می‌کند اگر زمین تأمین شود برای مدرسه‌سازی مشکلی ندارد اما به نظر می‌رسد خساست برخی از دستگاه‌های اجرایی برای تأمین زمین، در کار مدرسه‌سازی و حل مشکل کمبود فضای آموزشی شهر گرگان گره انداخته است.

در زمان فعلی که چند ماه بیشتر به پایان سال تحصیلی باقی نمانده وضعیت برخی از مدارس به قدری بغرنج شده که آموزش و پرورش کمبود فضای آموزشی را به جان خریده و اقدام به تعطیلی آن کرده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گلستان با بیان اینکه فرسودگی و تخریبی بودن دامن یک مدرسه روستایی را هم گرفت، گفت: مدرسه روستای تقرتپه گرگان نیز به دلیل تخریبی بودن، تعطیل و دانش‌آموزان به مدارس دیگری منتقل شدند.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرش که چرا در میانه سال تحصیلی تصمیم به تعطیلی یک مدرسه گرفته شد، پاسخ داد: برخی از فضاها از سنوات گذشته دچار مشکل بوده اما گاهی اوقات دستگاه‌های نظارتی به این مسأله ورود پیدا می‌کنند و یا گزارش‌های مردمی مبنی بر نبود ایمنی لازم به دست ما می‌رسد که در این موارد حتی اگر در میانه سال تحصیلی باشد اقدام به تعطیلی آن مدرسه خواهیم کرد.

تبدیل آزمایشگاه به کلاس درس برای جبران کمبود فضای آموزشی

سیدرضا نظری افزود: اگر زمین‌هایی که در اختیار دستگاه‌های اجرایی است به آموزش و پرورش واگذار شود ما آماده هستیم با کمک خیرین مدرسه‌ساز گرگان را از این وضعیت خارج کنیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گلستان با اشاره به تعطیلی یک مدرسه در محدوده گرگانپارس گرگان گفت: برخی از مدارس ما به ویژه در شهر گرگان فرسوده هستند و استحکام بنای لازم را ندارند لذا مدارس خطرآفرین که شرایط حضور دانش‌آموز را نداشته باشند تعطیل می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با بیان اینکه در حال حاضر گرگان با کمبود ۲۰ مدرسه دست و پنجه نرم می‌کند، اظهار کرد: شهر گرگان محروم‌ترین و فقیرترین شهر از لحاظ برخورداری از فضای آموزشی و مدرسه است.

به گزارش ایسنا، بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد برخی از دستگاه‌های اجرایی استان در واگذاری زمین برای ساخت مدرسه کم‌کاری می‌کنند و آموزش و پرورش گلستان پس از پیگیری‌های متعدد هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده این در حالی است که تعلل دستگاه‌ها علاوه بر نظام تعلیم و تربیت برای دانش‌آموزان هم گران تمام می‌شود.

زخم کاری کمبود مدرسه در گرگان/ «فرسودگی» یک مدرسه را به تعطیلی کشاند!

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش گلستان؛ همه شهرستان‌های استان گلستان به جز گرگان در حوزه فضای آموزشی کمبودی ندارند حتی برخی از شهرستان‌ها فضای آموزشی اضافه هم دارند اما مشکل کمبود فضای آموزشی در گرگان جدی است.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با بیان اینکه از عدالت ۵۷ تا ناهارخوران گرگان حتی یک مدرسه دولتی وجود ندارد، تصریح کرد: این در حالی است که ظرفیت دانش‌آموز این محدوده ۱۵ هزار نفر است، انتظار می‌رود اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری پای کار بیاید و زمین‌هایی خالی را به ما بسپارد تا با کمک خیرین مدرسه ساز، اتفاقات خوبی برای گرگان بیفتد.

زخم کاری کمبود مدرسه در گرگان/ «فرسودگی» یک مدرسه را به تعطیلی کشاند!

نظری یادآور شد: بارها در جلسات هم خطاب به مدیرانی که از آن‌ها درخواست زمین شده اعلام کردم که با این کار نه به دانش‌آموزان گرگانی که به فرزندان خود لطف می‌کنند چراکه ممکن است فرزندان آن‌ها هم مدرسه‌ای برای تحصیل نداشته باشند.

وی با بیان اینکه پس از قبول مسئولیت، موضوع کمبود مدرسه در گرگان را به طور جدی پیگیر شدم، گفت:  اگر مدرسه‌ای تخریبی اعلام شود دیگر امکان تحصیل هیچ دانش‌آموزی در آن مدرسه وجود ندارد.

«وحید فراهی» در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: ما ضمن تعطیلی مدارس تخریبی و فرسوده، همزمان پیگیری لازم برای ساخت مدرسه جدید و رفع مشکل کمبود فضای آموزشی گرگان را با همکاری استانداری گلستان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و فرمانداری گرگان را انجام خواهیم داد.

وی تأکید کرد: گرچه دستگاه‌های اجرایی در واگذاری زمین در کنار ما هستند اما انتظار داریم این همراهی پررنگ‌تر شود، برای مثال در کنار بیمارستان صیاد شیرازی یک قطعه زمین وجود دارد که در صورت واگذاری به آموزش و پرورش، ساخت مدرسه را در این نقطه آغاز خواهیم کرد.

وضعیت کمبود فضای آموزشی در مرکز گلستان به قدری نگران کننده است که برخی از مدارس علاوه‌بر پذیرش دانش‌آموز مازاد بر ظرفیت، مجبور شدند آزمایشگاه و بخش‌هایی دیگر از مدرسه را تبدیل به کلاس درس کنند تا دانش‌آموزان از تحصیل باز نمانند.

زخم کاری کمبود مدرسه در گرگان/ «فرسودگی» یک مدرسه را به تعطیلی کشاند!

«فرسودگی و تخریبی بودن، مدرسه‌ای در گرگان را به تعطیلی کشاند» خبری تلخ که حکایت از درمان نشدن یک زخم کهنه دارد، به نظر می رسد زخم کهنه‌ای که طی سال‌های گذشته توسط مسئولان امر جدی گرفته نشده امروز سر باز کرده و متأسفانه بیش از هر کسی گریبان دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها را گرفته. حال دانش‌آموزان یک مدرسه در گرگان آن هم در میانه سال تحصیلی مجبور به نقل مکان به مکان آموزشی دیگری شدند؛ اقدامی که گرچه در راستای حفظ جان دانش‌آموزان است اما قطعاً خالی از آسیب هم نیست.

نظری یادآور شد: در گلستان سه هزار مدرسه وجود دارد اما اکثر مدارس وضعیت خوبی دارند و با برنامه‌ریزی انجام شده افق بسیار خوبی در انتظار نظام تعلیم و تربیت استان است.

وی، شرایط گرگان از لحاظ فضای آموزشی را سخت و بغرنج خواند و تأکید کرد: زمانی که امکان وقوع حادثه در یک مدرسه وجود داشته باشد سریعاً اقدامات لازم را انجام می‌دهیم چراکه جان دانش‌آموز مهم‌تر از هر چیز است.

15 هزار دانش‌آموز در یک محدوده گرگان بدون مدرسه دولتی!

ایسنا/گلستان کمبود فضای آموزشی و تعطیلی مدارس فرسوده و تخریبی این روزها گرگان را با چالش‌های اساسی مواجه کرده و به نظر می‌رسد فقیرترین و محروم‌ترین شهرستان گلستان از لحاظ فضای آموزشی نیاز به توجه بیشتر مسئولان دارد.

نظری در خصوص گلایه برخی از والدین مبنی بر تبدیل آزمایشگاه به کلاس درس در یکی از مدارس گرگان، گفت: کمبود فضای آموزشی موجب شد تا از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا هیچ دانش‌آموزی از تحصیل باز نماند، با توجه به کمبود فضای آموزشی چاره‌ای جز تبدیل بخش‌هایی از مدرسه به کلاس درس نداشتیم.