روش‌های سنتی آموزش پزشکی باید بازنگری شوند

رئیس سازمان نظام‌پزشکی کشور گفت: روش‌های سنتی آموزش پزشکی باید بازنگری شود و باید به مقوله آشنایی فارغ‌التحصیلان با فناوری‌های نوین و گنجاندن آن در برنامه‌های درسی توجه کنیم.  

به گزارش ایسنا، دکتر محمد رئیس‌زاده امروز در آیین افتتاحیه اولین کنگره بین‌المللی هوش مصنوعی که در جزیره کیش در حال برگزاری است، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی تصمیم گرفته است و وزارت بهداشت برای اجرای این موضوع اقدام کرده است. اگرچه افزایش ظرفیت پزشکی مطرح شده، اما زیرساخت و اعتبار لازم برای این موضوع درنظر گرفته نشده است. افزایش ظرفیت رشته پزشکی بدون نظر کارشناسی شکل گرفته است.

وی گفـت: سن‌پترزبورگ سالانه حدود ۹ میلیون توریست دارد و تعداد توریستان شهر دوبی نیز حدود ۵ میلیون نفر است. هنگامی که دلیل اختلاف تعداد توریستان این شهرها با توریستان حاضر در ایران را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این موضوع ریشه تاریخی دارد. پتر کبیر، معماران آن زمان را به ایتالیا فرستاد تا معماری را فراگیرند، اما پادشاهان ما مشغول به چه کاری بودند.

دکتر رئیس‌زاده ادامه داد: برخی از مشکلات ما ریشه در تاریخ دارد؛ منظور این است که گذشتگان باید اقدماتی انجام می‌داده‌اند، اما چنین کاری نکرده‌اند و نسل ما باید تبعات آن را بپذیرد. اگر ما هم همچون گذشتگان، عملکرد سریع نداشته باشیم، آیندگان باید تبعات آن را بپذیرند.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه مسائلی مانند هوش‌مصنوعی و بلاک‌چین در انقلاب چهارم صنعتی مطرح است، توضیح داد: ما در میان تکنولوژی‌هایی قرار داریم که مرز میان دنیای فیزیک و متافیزیک را برهم زده‌اند. هوش مصنوعی در دنیای امروز و به ویژه عرصه پزشکی بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه فناوری نوین در دنیای پزشکی اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: مسائلی مانند پزشکی شخصی‌محور و کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی مطرح می‌شود. ما باید بدانیم که پزشکان عمومی چه جایگاهی در هوش مصنوعی دارند و برمبنای آن پزشک تربیت کنیم.

دکتر رئیس‌زاده با بیان اینکه ما باید رابطه پزشکی عمومی با دنیای جدید را بدانیم، گفت: اگر به این مسائل توجه نکنیم و تنها افزایش ظرفیت را در دستور کار قرار دهیم؛  عرصه پزشکی در دنیای هوشمند ما همچون صنعت گردشگری و اختلاف ما با یک شهر همچون سن‌پترزبورگ می‌شود.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402022717584/%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9%86%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF