«رمز عبور» و کاربرد آن در نظام آموزشی کشور

استفاده از کدهای پاسخ سریع در کلاس درس و تدریس توسط معلمان

از دیگر کاربردهای کدهای دوبعدی می توان به نمایش متنی مانند رزومه دانش آموز به دیگران، دانلود اپلیکیشن های مربوط به سن دانش آموز، نمایش محل حضور دانش آموزان در سرویس، اضافه شدن مستقیم شماره ثبت شده در کارت دانشجویی به مخاطبین موبایل اشاره کرد. تلفن کاربران، باز کردن آدرس اینترنتی و جلوگیری از دسترسی دانش آموزان به وب سایت های غیراخلاقی، هدایت دانش آموزان به صفحات مجاز و مناسب شبکه های اجتماعی، اتصال به شبکه بی سیم یا ارسال ایمیل یا هر پیام دیگری.

چگونگی فرآیند یادگیری- یاددهی یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان و ایجاد انگیزه در آنها برای ادامه تحصیل است. هر روز روش های یادگیری و آموزش با توجه به نیازهای نوظهور تغییر می کند و در کنار پیشرفت های تکنولوژی، درهای جدیدی برای بهبود این فرآیند باز می شود. با وجود این، در برخی از فرآیندهای یادگیری- یاددهی، کیفیت مطلوب نیست و کمبودها و خلأهای فراوانی وجود دارد که گاه منجر به ترک تحصیل می شود. بنابراین لازم است برای رفع این مشکل تدابیری اندیشیده شود. یکی از راه حل های این مشکل استفاده از فناوری های جدید مانند رمزهای عبور سریع توسط معلمان است.

علاوه بر این، می توانید رمز عبور را طوری برنامه ریزی کنید که پس از اسکن، تلفن کاربر با شماره خاصی تماس بگیرد یا پیامکی حاوی اطلاعات از پیش تعیین شده برای شما ارسال کند. گوشی هوشمند شما به راحتی دستورات رمز عبور را تشخیص داده و نرم افزار مورد نیاز را فراخوانی می کند. ویژگی های منحصر به فرد این کدها باعث می شود تا استفاده از آنها در تبلیغات روزانه بیشتر و بیشتر شود.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401122518041/%D8%B1%D9%85%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1

یکی از ویژگی های اصلی استفاده از رمز عبور در نظام آموزشی کاهش مصرف کاغذ و صرفه جویی در کاغذ است چرا که با حذف کاغذ می توان به اقتصاد خانواده و اقتصاد کشور کمک کرد.

– معلمان می توانند با استفاده از کدهای پاسخگویی سریع، تصاویر، نمودارها، جداول، اطلاعیه ها (پوستر)، مطالب مهم و فراری مربوط به هر درس را ایجاد کنند. به عنوان مثال برای آموزش موجودات زنده می توان این کلمه را در مرکز قرار داد و با ایجاد کدی در اطراف این کلمه به صورت تصویر و نوتیفیکیشن (پوستر) و مواردی از این دست می توان از آن برای آموزش موجودات زنده استفاده کرد. انواع آنها مانند گیاهان (بدون رگ و رگه دار) و حیوانات (مروارید و بدون مروارید). در این صورت دانش آموزان با اسکن کدهایی که از طریق تلفن ارسال می شوند اطلاعاتی در مورد مفهوم پیدا خواهند کرد.

در فرآیند یاددهی-یادگیری، معلمان به عنوان عوامل اصلی آموزش نقش اساسی دارند. با استفاده از فناوری کد پاسخ سریع در کلاس درس، معلمان می توانند پایه ای برای تعمیق یادگیری دانش آموزان، ایجاد انگیزه در دانش آموزان، افزایش سرعت یادگیری، افزایش فرصت های یادگیری و موارد دیگر فراهم کنند. در این راستا معلمان می توانند با تولید رمزهای عبور سریع پاسخگوی نیازهای آموزشی دانش آموزان را تا حدودی تامین کنند.

امروزه یکی از انقلاب‌های بزرگ در عرصه آموزش، استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی است که سیستم‌های آموزشی را قادر به برقراری ارتباط و سپس تبادل اطلاعات کرده است و در فرآیند آموزش، آموزش و یادگیری دستخوش تغییر مستمر شده است. و دگرگونی ها

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در سال 1400 تعداد 2268 کد پاسخ سریع بر روی 282 کتاب درسی نصب شد و در سال 1401 این تعداد بیش از دو برابر شد و 5866 کد روی 706 کتاب راهنما نصب شد. . اما کدهای پاسخ سریع چیست و چه کاربردهایی در فرآیند آموزش و یادگیری دارند؟

– معلمان می توانند از کدهای پاسخ سریع در زمینه هایی مانند تاریخ برای تشکیل جدول زمانی و با دوره های زمانی سلسله های ایرانی و سایر موضوعات تاریخی و یا حتی آدرس سایت های دارای اطلاعات در مورد موضوع، به ترتیب زمان در جدول زمانی در پاسخ سریع استفاده کنند. کدهایی قرار می دهند یا از دانش آموزان می خواهند که چنین کاری را در قالب کار عملی انجام دهند و اطلاعات و نتایج تحقیقات خود را با همکلاسی های خود به اشتراک بگذارند.

بر اساس این گزارش که در مجله رشد مدرضا فردا (دوره هجدهم، شماره 8 1401) به چاپ رسیده است، امروز با شیوع کرونا، فضای آموزش دانش آموزان به سمت مجازی و دیجیتالی شدن آموزش سوق پیدا کرده است. در این راستا، برای تسهیل در مشاوره با محتوای دیجیتال کتاب های درسی توسط دانش آموزان، امکان استفاده از رمز عبور وجود دارد. به عنوان مثال می توان برای هر صفحه کتاب درسی رمز عبور تعیین کرد و دانش آموزان با اسکن رمز عبور به راحتی به محتوای دیجیتال و آموزشی دسترسی پیدا خواهند کرد.

رمز پاسخ سریع نوعی بارکد دو بعدی است که با استفاده از گوشی هوشمند و دستگاه های مخصوص رمز خوان قابل خواندن است که ارتباط مستقیمی با متن، ایمیل، وب سایت، شماره تلفن و غیره دارد.

معلمان می توانند به استثنای متن کتاب، فیلم های آموزشی، انیمیشن ها، توضیحات خود، متنی را بنویسند یا از تدریس خود فیلم بگیرند و سپس با ایجاد رمز در اختیار دانش آموزان و همکاران خود قرار دهند. با اسکن این رمزها، مخاطبان می توانند برای یادگیری بهتر به مطالب و فایل های درس و وبلاگ استاد نیز دسترسی داشته باشند. این امر به محتوای آموزشی مرتبط با کتب درسی می افزاید و می تواند منجر به تحول بیشتر در نظام آموزشی شود.

– برای ارزیابی میزان یادگیری دانش‌آموزان، معلمان می‌توانند کدهای پاسخ سریع را روی دفترچه‌ها و کتاب‌های قابل حل دانش‌آموزان بچسبانند و لینک پاسخ صحیح را در آنجا قرار دهند زیرا برخی از دانش‌آموزان به دنبال نتایج امتحان خود هستند. با این اقدام معلم می تواند با ایجاد کدهای پاسخگویی سریع پاسخ سوالات آزمون را در اختیار دانش آموزان قرار دهد.

آموزش با پسورد

با پیدایش کدهای پاسخگویی سریع و استفاده از آن توسط معلمان در کلاس های درس و تدریس، می توان تحولی در نظام آموزشی ایجاد کرد. زیرا با توجه به ویژگی این فناوری و امکان استفاده عملی از آن در مدارس و کلاس های درس، به منظور ارائه محتوای درسی، انیمیشن، فیلم آموزشی، تدریس معلم و سایر عناصر مرتبط با تدریس و آموزش، سهولت در دسترس بودن آموزش برای عموم مردم (معلمان و دانش آموزان و اولیا) رفع بی عدالتی فرصت های آموزشی با ایجاد فرصت برای تولید و ارائه محتوای آموزشی مطلوب و مناسب برای رشد دانش آموزان، مستلزم سازماندهی، طراحی و ساخت مناسب، برنامه ریزی و در نهایت ارائه است که باید انجام شود. مورد توجه فرهنگیان کشور قرار گیرد و مقدمات آماده سازی امکانات و پیش نیاز آن فراهم شود.

دانش آموزان برای دروس اصلی خود علاوه بر کتاب درسی، وسایل کمک آموزشی، کتاب هایی با سوالات فراتر از سطح کتاب و فیلم های آموزشی تهیه می کنند که هر کدام هزینه قابل توجهی دارند. در حالی که می توان با تولید محتوا و استفاده از محتوای دیجیتال موجود و یکپارچه سازی آن و استفاده از رمز عبور به تمامی مطالب جذاب دسترسی داشت. در واقع شما برای هر صفحه از دفترچه راهنما یک رمز عبور دارید که با استفاده از آن می توانید با نزدیک شدن به اسکنر رمز عبور به ساده ترین شکل ممکن به این محتوا دسترسی داشته باشید.

برای سهولت مراجعه دانش آموزان به محتوای کتاب های درسی دیجیتال، می توانید از رمز عبور استفاده کنید. به عنوان مثال می توان برای هر صفحه کتاب درسی رمز عبور تعیین کرد و دانش آموزان با اسکن رمز عبور به راحتی به محتوای دیجیتال و آموزشی دسترسی پیدا خواهند کرد.

یکی از سوالاتی که در سیستم آموزشی مطرح می شود این است که چگونه می توان کیفیت کلاس و تدریس را افزایش داد؟ پاسخ به این سوال استفاده از شاخص های کمی و کیفی است. یکی از شاخص های اساسی مؤثر بر کیفیت آموزش، استفاده از وسایل و ابزارهای کمک آموزشی مناسب در تدریس و فرآیند یاددهی-یادگیری است. یکی از این ابزارها استفاده از کدهای پاسخ سریع یا کدهای QR است که می تواند تغییر اساسی در تدریس و کلاس درس ایجاد کند.

در ساده ترین معنای آن، یک کد QR یک تصویر مبتنی بر پیوند است که می تواند به صورت آنلاین استفاده شود. هر URL را می توان به متن رمزی تبدیل کرد و اساساً هر صفحه وب را می توان به طور خودکار در نتیجه تجزیه و تحلیل متن رمز شناسایی کرد. اگر می خواهید شخصی را برای بازدید از صفحات مجازی خود ترغیب کنید، می توانید نمایه خود را به عنوان یک URL رمزگذاری کنید.

یکی از دغدغه های دانش آموزان در روز اعلام نتایج این است که سایر دانش آموزان نمره بد خود را نبینند. به همین دلیل آنها به دنبال راهی برای پنهان کردن یادداشت های خود هستند. یکی از بهترین راه حل ها در این زمینه استفاده از رمز عبور است. در واقع هر دانش آموزی می تواند با تلفن همراه خود رمز همگام سازی شده (تنظیم شده) داشته باشد، به کمک اسکنر تلفن همراه خود می تواند به راحتی نمره خود را مشاهده کند و حتی به آن اعتراض کند یا نظرات ارزشمند معلم خود را ببیند.

هر مدیر یا معلمی می تواند با اسکن رمز عبور دانش آموز خود به فایل کامل خود دسترسی پیدا کند و اطلاعات کامل او را به دست آورد. می تواند در مورد نمرات خود به دانش آموز توصیه های ویژه ای کند تا با کیفیت بهتری درس بخواند. از طرفی دانش آموز با اسکن کد معلم و مدرسه می تواند از سطح تحصیلات، سوابق مدرسه و یا حتی ساعات حضور معلم در مدرسه اطلاعاتی کسب کند.

کدها در واقع برچسب های بصری قابل خواندن توسط ماشین هستند که معمولاً حاوی اطلاعاتی در مورد محصولی هستند که روی آن چسبانده شده اند. اما رمز عبور نه تنها بر روی محصولات، بلکه در آگهی ها و اطلاعیه ها (پوستر)، متن مجلات، وب سایت ها، فروشگاه ها و حتی کارت ویزیت افراد قابل درج است. استفاده از بارکدهای دو بعدی کاربردهای زیادی دارد. در واقع، شما تصمیم می گیرید که چگونه از آن استفاده کنید. هدف از استفاده از رمز عبور صرفه جویی در وقت بازدیدکنندگان است.

یکی از مشکلات سیستم آموزشی عدم تسلط بر نحوه آموزش و درک دانش آموزان است که باعث می شود برخی دروس برای تعمیق یادگیری نیاز به تکرار و تمرین بیشتری داشته باشند. یا حتی ممکن است دانش آموزی به دلایلی از کلاس غیبت کند. باید دید چگونه می توان این ضعف ها را به طور سیستماتیک جبران کرد. استفاده هدفمند و از پیش طراحی شده از فناوری ها منجر به توسعه روش های نوین تدریس شده و دانش آموزان را در درک صحیح و عمیق مفاهیم علمی و آموزشی یاری می دهد. یکی از این فناوری ها کدهای پاسخ سریع در کلاس درس است.