حدود یک سوم دانشجویان رشته معدن «دختر» هستند

دکترعطایی پور با بیان این که حدود یک سوم دانشجویان رشته معدن دختر هستند، افزود: نزدیک به ۳۰ درصد ورودی‌های استعداد درخشان و دکتری این رشته بانوانی هستند که به عنوان هیئت علمی در رشته معدن مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به این که ظلمی تاریخی فقط به دلیل حاکمیت مردان، بر زنان روا داشته شده است، گفت: مبارزاتی هم در طول تاریخ در مقابل این استثمار و بهره‌کشی وجود داشته است، مانند ظهور اسلام که منجر به توقف زنده به گور کردن دختران شد.

رئیس دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این که از ابتدای تشکیل دانشکده معدن پیش از انقلاب، تا دهه ۷۰ این رشته کاملا پسرانه بود، گفت: در حال حاضر حدود یک سوم دانشجویان رشته معدن دختر هستند.

دکترعطایی پور با بیان این که از ابتدای تشکیل دانشکده معدن پیش از انقلاب، تا دهه ۷۰ این رشته کاملا پسرانه بود، یادآور شد: از دهه ۷۰ بود که این رشته هم از دختران و هم از پسران پذیرش دانشجو داشت.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم که در تعامل حرکت کنیم. در زمان‌هایی افراط یا تفریط صورت گرفته است که موجب آسیب جامعه خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402030302261/%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF-%DB%8C%DA%A9-%D8%B3%D9%88%D9%85-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86-%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF

به گزارش ایسنا، دکتر مجید عطایی پور در هجدهمین همایش بزرگداشت روز معدن (نقش زنان در معدنکاری) با بیان این که این همایش می‌تواند در ابعاد آکادمیک، صنعتی و اجرایی کشور موثر باشد، افزود: موضوعات مربوط به زنان در طول تاریخ همیشه از یونان و روم و ایران باستان تا شکل گرفتن اروپا و زمان حاضر چالش‌برانگیز بوده است. این چالش‌ها در ادیان و فرهنگ های مختلف وجود داشته است. در حال حاضر هم چالش‌های زیادی در این حوزه وجود دارد.

وی افزود: نگاه به شغل معدنکاری باید تغییر کند. متاسفانه گاهی اوقات تصویر نادرستی از معدن‌کاری در فیلم‌ها و سریال‌ها نشان داده می‌شود مانند تصویر فردی با چهره سیاه که در ۳۰۰-۴۰۰ متری زیر زمین کار می‌کند و فقط چشم‌ها و دندان‌هایش سفید مانده است. شکی نیست که کار معدن از جمله شغل‌های سخت به حساب می‌آید؛ اما استخراج مواد معدنی از دل زمین فقط یکی از ۱۰- ۱۲ فرصت شغلی این رشته است. شغل‌های دیگری مانند کارهای اکتشافی، فرآوری، شیمیایی، مدیریتی و طراحی هم برای این رشته وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به این که روز ملی معدن در سال ۱۳۶۷ از سوی هیئت وزیران تصویب شد، اظهار کرد: نخستین همایش روز معدن به همت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۸۱ برگزار شد. ۲ سال به دلیل کرونا تعطیل بود و سال ۱۴۰۱ احیا شد. امسال وزارتخانه تصمیم گرفت برنامه دیگری برگزار کند. این که وزارتخانه تصمیم گرفته برای روز معدن برنامه برگزار کند، قابل تحسین است؛ اما همزمان بودن این دو برنامه باعث گلایه ما شده است.

عضو هئیت علمی دانشگاه امیرکبیرتصریح کرد: امید داریم که اتفاقات جهان به گونه‌ای رقم بخورد که این ظلم تاریخی از بین برود. نگاه جنسیتی در جامعه مشکل‌آفرین خواهد بود. نگاه جنسیتی به زن و مرد باید منحصر در خانواده باشد و در جامعه نگاه به زن و مرد، نگاه انسانی شود. پیش از انقلاب نگاه انسانی به زن و مرد وجود نداشت و زنان بیشتر نقش زینتی و ابزاری داشتند.

وی اظهار کرد: مهندسان معدن همچنین در حوزه‌هایی مانند مکانیک سنگ، ساخت نیروگاه‌ها، سدها، جاده‌ها و تونل‌ها می‌توانند فعالیت کنند. در بسیاری از موارد مهندسان معدن پیشروتر از مهندسان سایر حوزه‌ها فعالیت می‌کنند. اگر گستردگی مشاغل مهندسی معدن در نظر گرفته نشود، این تصور به وجود می‌آید که زنان نمی‌توانند در معدنکاری موفق باشند.