حافظه‌محوری یکی از مشکلات اساسی برنامه‌های درسی است

ایسنا/زنجان مشاور وزیر در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش گفت: حافظه‌محوری یکی از مشکلاتی است که در برنامه‌های درسی داریم‌.

علی پارسانیا ظهر امروز (۲۵ آبان‌ماه) در همایش هزار نفری نو معلمان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان زنجان، با بیان اینکه یکی از اسناد تحول در آموزش‌ و پرورش سند تحول بنیادین است، عنوان کرد: این سند حدود سال ۹۰ تصویب شده اما با گذشت ۱۲ سال کماکان به دنبال اجرایی‌سازی این سند هستیم.

وی با بیان اینکه وقتی سخن از تحول می‌گوییم به این معنی است که از وضع موجود راضی نیستیم، متذکر شد: تامین معیشت یکی از مسائلی است که سند تحول به دنبال حل آن است و می‌توان گفت گام اول تحول است.

این مسئول با بیان اینکه ساز و کار جذب معلم، تربیت معلم و دوره‌های ضمن خدمت به معنای واقعی کلمه به ارتقاء شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان منجر نمی‌شود، افزود: در رابطه بین پژوهش و تصمیم‌گیری در آموزش‌وپرورش نیز ضعف داریم.

پارسانیا با توضیح اینکه در کنار مشکل کمبود فضا هنوز به الگوی معماری خوب در یک مدرسه نرسیده‌ایم، تصریح کرد: معماری که در مدرسه انجام می‌شود به لحاظ کارکرد تربیتی باید با معماری که در ادارات و دستگاه‌های اجرایی و دیگر اماکن صورت می‌گیرد متفاوت باشد.

این مسئول با توضیح اینکه همه تصمیمات در ستاد آموزش‌ و پرورش گرفته می‌شود و استان‌ها، مناطق و به طور ویژه خود مدرسه اختیارات آنچنانی در پیشبرد اهداف ندارند که این امر یکی از آفت‌های بزرگ نظام تعلیم و تربیت است، گفت: برخی اقدامات سبب شده معلم در کلاس درس تبدیل به تکنسین کتاب درسی شود که با این سبک به طور رسمی خلاقیت را از بین می‌بریم.

وی ادامه داد: گاهی تمرکز گرایی افراطی در مدارس موجب شده است که مدیر و معلم در مدرسه، ابداعاتی در شناسایی محتوا نداشته باشند و این امر موجب می شود که خلاقیت از بین برود.

این مسئول با توضیح اینکه یک تصویر دقیق از مدارس و دانش‌آموزان نداریم، ادامه داد: این امر در حالی است که برای  مداخله در هر کاری نیاز به توصیف واقعیت داریم تا بتوانیم به موضوع ورود کنیم.

پارسانیا با یادآوری اینکه در برنامه درسی نیز مشکلات زیادی داریم به طور مثال حافظه محوری یکی از مشکلاتی است که در برنامه درسی داریم، افزود: برنامه درسی فقط کتاب نیست بلکه شامل تدوین اهداف، محتوا، کیفیت، روش‌های آموزشی،منابع یادگیری و … است که ایرادهای جدی در آنها داریم.

وی با تاکید بر اینکه سند تحول برای حل مشکلات آموزش‌وپرورش تدوین شده است، افزود: به عنوان کسانی که در آموزش‌وپرورش کار می‌کنیم باید ایرادات خود را بپذیریم سپس برای حل مشکلات تلاش کنیم.

مشاور وزیر در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه تحول منهای اصلاحات محقق نمی‌شود، گفت: تربیت دانش‌آموزان مومن و متعهد یکی از وجوه تمایز تحول بنیادین در مدرسه ایرانی با مدارس سایر کشورها است.

پارسانیا با بیان اینکه تعلیم و تربیت ارتباط مستقیمی با فرهنگ جامعه و خانواده دارد، خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش این رسالت را بر عهده گرفته است تا ارزش‌های دینی و ملی را توسعه ببخشد و این سند می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402082518615/%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%D9%87-%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1%DB%8C-%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA