جایگاه مناسبی در زمینه کاربردی ‌سازی هوش مصنوعی نداریم

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: در نظر داریم با همکاری یکی از دانشکده‌های داروسازی، اولین داروخانه مجازی را افتتاح کنیم. راه‌اندازی یونیت مجازی دندان‌پزشکی از دیگر برنامه‌های ما به حساب می‌آید.

دکتر باقری‌فرد توضیح داد: ما در ابتدای مسیر استفاده از هوش‌مصنوعی قرار داریم. امیدواریم که ارتباط دانشگاه‌های علوم‌پزشکی با دانشگاه‌های وزارت علوم و صنعت منجر به دستاوردهای مهم شود. من این نوید را می‌دهم که دانشگاه‌های وزارت بهداشت به ابرداده‌های مربوط به درمان دسترسی دارند و تمام اطلاعات مربوط به بیماری‌ها ذخیره‌سازی شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت توضیح داد: هوش مصنوعی می‌تواند در عرصه درمان بسیار تاثیرگذار باشد. پزشکان باید با استفاده از اطلاعاتی که در دست دارند و تجربیات خود در مسیر درمان بیمار گام بردارند. هم‌مسیر کردن تجربیات و اطلاعات در دسترس ممکن است مدت زمان زیادی ببرد، اما با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان این کار را در عرض چند ثانیه انجام داد.

دکتر باقری‌فرد درباره جایگاه تکنولوژی و هوش مصنوعی در آموزش، گفت: این روزها شبیه‌سازها و واقعیت مجازی در آموزش کاربرد دارند. ما توانسته‌ایم که ۷۰ درصد از شبیه‌سازهای آموزشی را در کشور خود تولید کنیم. ما موفقیت شده‌ایم بیمارستان مجازی را در دانشگاه علوم‌پزشکی ایران افتتاح کنیم.

رئیس اولین کنگره هوش مصنوعی در علوم‌پزشکی با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی می‌تواند زنگ خطر برای کشور را به صدا درآورد، اظهار کرد: ما از منظر تولید مقاله و پژوهش در عرصه هوش مصنوعی جزو کشورهای اول منطقه و دنیا به حساب می‌آییم، اما از منظر کاربردی موفق نبوده‌ایم.  

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند می‌تواند یک پل ارتباطی میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی باشد، تصریح کرد: دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند می‌تواند محور و مرکزیت هوشمندسازی را برعهده داشته باشد. ما می‌توانیم بدون هدررفت منابع در مسیر اهداف آموزشی خود و استفاده از هوش مصنوعی گام برداریم.

 انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402022717633/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%85

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس اولین کنگره بین‌المللی هوش مصنوعی در علوم‌پزشکی با بیان اینکه از منظر امور پژوهشی و مقاله‌نویسی در حوزه هوش مصنوعی جزو کشورهای اول منطقه هستیم، خاطر نشان کرد: از منظر کاربردی‌سازی هوش مصنوعی، جایگاه مناسبی نداریم.

به گزارش ایسنا، دکتر ابوالفضل باقری‌فرد در آیین افتتاحیه اولین کنگره بین‌المللی هوش مصنوعی در علوم‌پزشکی که عصر امروز، ۲۷ اردیبهشت ماه در جزیره کیش برگزار شد، گفت: اولین کنگره بین‌المللی هوش مصنوعی در علوم‌پزشکی در حال برگزاری است. امیدوارم که برنامه‌ریزی این کنگره که بیش از یک سال زمان برده است، موجب ارتباط میان صنعت و پزشکی شود؛ ارتباطی که می‌تواند مبتنی بر هوش مصنوعی باشد.

وی با بیان اینکه حضور هوش مصنوعی در دنیای امروز بسیار چشمگیر است و در عرصه‌های مختلف کاربرد دارد، گفت: این ادعا گزاف و بیهوده نیست که اگر چه هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف کاربرد دارد، اما در عرصه پزشکی کاربرد بیشتری دارد. میزان سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۰ میلادی معادل ۲۰ میلیارد دلار در سطح  جهان بود. برآوردها حاکی از آن است که میزان سرمایه‌گذاری در این عرصه در سال ۲۰۳۰ میلادی به مرز ۲۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.