تکلیف صحرائی برای تدوین برنامه «زمان‌بندی اجرای سند تحول بنیادین»

جلسه ستاد هماهنگی و پشتیبانی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و در آن بر توسعه مهارت آموزی و تربیت معلم به عنوان دو اولویت اساسی تاکید شد.

به گزارش ایسنا، محمد مخبر در این جلسه با اشاره به عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بر لزوم آسیب شناسی این موضوع تاکید و وزیر آموزش و پرورش را مکلف کرد برنامه‌ای عملیاتی و زمانبندی شده برای اجرای این سند تحول تدوین و ارائه کند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیازمند کمیته و دبیرخانه‌ای چابک است که بر ترسیم نقشه راه متمرکز شود، افزود: این کمیته باید اولویت‌ها و وظایف هر یک از دستگاه‌ها را به طور دقیق مشخص کند؛ چرا که اجرای سند تحول موضوعی فرادستگاهی است و نقش و تکلیف هر دستگاه باید کاملا مشخص باشد.

وی بر اهمیت و نقش آموزش و پرورش در توسعه و پیشرفت کشور تاکید و اظهار کرد: اینکه بتوانیم بدون تحول در آموزش و پرورش، کشور را توسعه دهیم تصوری نادرست است چراکه موتور محرک و پیشران پیشرفت کشور از آموزش و پرورش آغاز می شود.

مخبر ادامه داد: اینکه مقام معظم رهبری در بیانات خود بارها بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقش این دستگاه اجرایی در پیشرفت کشور تاکید داشته‌اند بدین خاطر است که ایشان به درستی نقطه آغازین پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور را تحول در آموزش و پرورش می‌دانند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین در ابتدای جلسه با تبریک و گرامی داشت هفته بسیج، گفت: هرگاه که تفکر و روحیه بسیجی در کاری حاکم شده، شاهد تحقق اهداف بوده‌ایم و امروز توفیقات جریان مقاومت چه در حوزه نظامی و چه در بخش اقتصادی و فرهنگی نیز مرهون فرهنگ و روحیه بسیج است که ریشه و سرچشمه این فرهنگ از دوران دفاع مقدس شکل گرفته است.

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز هر کدام در سخنانی تربیت معلم را به عنوان قلب آموزش و پرورش دانستند و بر اهمیت توسعه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت معلم به عنوان مهمترین اولویت در تحول بخشی به آموزش و پرورش تاکید کردند.

در این جلسه که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز حضور داشت، وزیر آموزش و پرورش گزارشی از جلسات برگزار شده برای احصاء راهکارهای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارائه کرد و گفت: این سند شامل ۲۳ هدف عملیاتی و ۱۳۱ راهکار است و امروز این سند به سامانه‌ای تبدیل شده که لازمه تصویب هر اقدام و برنامه در آموزش و پرورش این است که با این سامانه مطابقت داشته باشد.

وی همچنین گزارشی از اقدامات شاخص انجام شده در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارائه کرد و افزود: ۷ پروژه ملی در جهت اجرای سند تحول تدوین شده است که عبارتند از مهارت آموزی، تربیت معلم، اوقات فراغت، فضا و تجهیزات تربیتی، انسداد مبادی بیسوادی، گفتمان سازی سند تحول و استقرار نظام سنجش و تضمین کیفیت نظام آموزش عمومی کشور.

در ادامه این جلسه گزارشی از برنامه و آئین نامه اجرایی پروژه ملی مهارت‌آموزی ارائه و توضیحاتی در خصوص تعداد و سهم هنرجویان فنی ‌وحرفه‌ای و کاردانش از سال ۱۳۷۸ تا ۱۴۰۱مطرح و اعلام شد که در این دولت رشد آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای از رشد مطلوبی برخوردار بوده و تعداد هنرجویان هنرستان ها از ۶۰۰ هزار نفر به بیش از ۹۰۰ هزار نفر رسیده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در این نشست پس از بحث و تبادل نظر در خصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ارائه نظرات و پیشنهادات مختلف برای اجرای این سند، مقرر شد وزیر آموزش و پرورش برنامه اجرایی پروژه ملی مهارت‌آموزی را در جلسه هیات وزیران جهت تصویب نهایی ارائه کند.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402090604021/%D8%AA%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%81-%D8%B5%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AF%D9%88%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%86