تقویت ۲۵ شایستگی بین دانش‌آموزان سمپادی با برگزاری فوق برنامه‌ها

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، از تقویت ۲۵ شایستگی در بین دانش آموزان سمپادی از طریق برگزاری فوق برنامه‌ها و کارسوق‌ها خبر داد.

به گزارش ایسنا، الهام یاوری در آیین تبادل تفاهم‌نامه همکاری سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با اشاره به تقویت ۲۵ شایستگی در بین دانش آموزان سمپادی، اظهار کرد: سمپاد کارسوق‌های متفاوتی را برای هدایت و تربیت بچه‌ها در ساحات متفاوت برگزار می‌کند.
 
وی ادامه داد: در سمپاد مدل تربیتی برای بچه‌ها داریم با شعار اصلی “هر نیاز کشور یک سمپادی آماده اثرگذاری” است. تلاش می‌کنیم دانش آموزان سمپاد را متعهد به  این مسئولیت کنیم که قرار است برای آینده کشور اثرگذاری داشته باشید.

یاوری بیان کرد: مدلی به روی شعار یاد شده بنا شده است و نهایتا ۲۵ شایستگی از جنس دانش، مهارت، نگرش و منش شخصیتی احصاء شده است. وظیفه سمپاد در دو دوره شش ساله تربیتی این است که این ۲۵ شایستگی را تقویت کند که یکی از ابزارهایمان برای این امر برگزاری فوق برنامه درسمپاد است.

وی به بیان شایستگی‌های یاد شده پرداخت و عنوان کرد: یکی از این شایستگی‌ها تقویت کار گروهی و شبکه سازی است. از آنجا که پیدا نکردن نفرات شبیه به خود، یکی از دلایل مهاجرت بچه‌ها و حتی بزرگسالان است، تقویت شایستگی کار گروهی و شبکه سازی می‌تواند مانع از مهاجرت در بین دانش آموزان سمپادی‌ شود.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان توضیح داد: یکی از دلایل مهاجرت این است که افراد احساس می‌کنند نفرات شبیه به خود آنها در اطرافشان و برای انجام کار مشترک کم است و این شبکه سازی می‌تواند با این امر مقابله کند.

وی درباره برگزاری کارسوق لیزر و کوانتوم برای دانش آموزان سمپادی توضیح داد:  تعدادی از شایستگی‌ها را هدف گذاری کردیم و امیدواریم در طول برگزاری این کارسوق این شایستگی‌ها تقویت شوند. فرآیند این کارسوق و ارتباطی که با بچه‌ها می‌گیریم و نوع ارتباطی که با تسهیل گران می‌گیریم، همگی فضایی را فراهم می‌کند تا این ۲۵ شایستگی تقویت شود.
 
به گفته یاوری، تقویت دانش و مهارت پژوهش، اعتماد به نفس و خودباوری، عرق ملی وغرور ایرانی، کار گروهی و شبکه سازی، آشنایی با چالش‌های علم و فناوری کشور، مسئولیت پذیری، خلاقیت و انعطاف پذیری، تصمیم گیری و حل مساله، مهارت یادگیری، توانایی ارائه و انتقال مطلب از جمله شایستگی‌های مد نظر برای تقویت در بین دانش آموزان سمپادی است.

 
در بخش دیگر این نشست، علی اسفندیار، دبیر ستاد توسعه اپتیک و کوانتوم معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان اظهار کرد: یکی از رسالت‌های ستاد ما، تربیت نیروها و استعدادهای جدید است. پیش تر فعالیت دانش آموزان محدود به حوزه نانو بود اما در سال‌های اخیر با تعامل خوب اتفاقات خوبی رخ داد.
 
وی با بیان اینکه مفتخریم دوره سوم کارسوق را شروع می‌کنیم، ادامه داد: شروع و خمیرمایه خیلی از اتفاقات پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، با دانش آموزان فعلی در مدارس سمپاد است. در شرایطی که مهاجرت به سنین پایین تسری پیدا کرده، رسالت ما دو چندان شده است. نسل جدید آموزه‌ها و راهکار و رهیافت جدید می‌خواهد.
 
اسفندیار با بیان اینکه نزدیک ۸ ستاد توسعه فناوری داریم، افزود: سمپاد ویترین و گل سرسبد آموزش و پرورش است. اگر تجربه موفق در حوزه این کارسوق در سمپاد داشته باشیم می‌توانیم این امر را در فازهای بعدی به مدارس مستعد دیگر تعمیم دهیم تا بر حسب عدالت آموزشی رسالت خود را برای دانش آموزان بیشتری انجام دهیم.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402091913765/%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%DB%B2%DB%B5-%D8%B4%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%85%D9%BE%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%81%D9%88%D9%82-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%A7