تقلای آمریکا برای مقابله با نفوذ چین و روسیه در آفریقا

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، روزنامه لبنانی “الاخبار” در گزارشی تحلیلی به بررسی سیاست جدید آمریکا در قبال سودان پرداخت و تلاش کرد تا اهداف واشنگتن از این سیاست را در عرصه سودان و قاره آفریقا مشخص و تحلیل کند.

به نوشته الاخبار، علاوه بر موارد فوق، جایگاه سودان بعنوان حلقه وصل خاورمیانه و قلب آفریقا در جنوب صحرا، با در نظر گرفتن نگرانی ها و دغدغه های مشخص واشنگتن از جمله در زمینه نفوذ فزاینده روسیه در کشور جمهوری آفریقای مرکزی، اهمیت فزاینده ای برای دولت ایالات متحده پیدا می کند. این امر در مورد چاد نیز صدق می کند که صحنه تحولات نظامی و امنیتی خطرناکی به ویژه در طی یکماه اخیر بوده و انتظار می رود براساس مذاکرات “حمیدتی ” (معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان) با “محمد دیبی” (رئیس شورای نظامی حاکم در چاد) در انجامینا پایتخت چاد در اوایل ماه جاری، سودان نقش مهمی در “کنترل” مرزهای مشترک خود با این کشور (چاد) ایفا کند. کشور سودان جنوبی نیز از این امر مستثنی نیست چرا که عرصه نفوذ روزافزون چین به ویژه درحوزه نفت این کشور است و از سوی دیگر، اتیوپی و اریتره در مرزهای شرقی سودان نیز خط مقدم مواجهه دیپلماتیک کنونی واشنکتن در قاره آفریقا به شمار می آیند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84873698/%D8%AA%D9%82%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D9%81%D9%88%D8%B0-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%82%D8%A7

این روزنامه افزود: به عقیده ناظران یاد شده، این اقدام به معنای پذیرش ضمنی خواست کودتاگران در سودان است. این چشم انداز تا حد زیادی با “استراتژی ایالات متحده در قبال کشورهای جنوب صحرای آفریقا” اعلام شده از سوی واشنگتن، مطابقت دارد، بر این مبنا، منطقه مذکور در اولویت های جهانی واشنگتن اهمیت ویژه ای داشته و در برنامه جدیدآامریکا برای توسعه نفوذ در آفریقا و مناطق پیرامونی آن است. این برنامه چهار هدف را برای واشنگتن در کشورهای جنوب صحرای آفریقا طی پنج سال آینده (۲۰۲۲-۲۰۲۶) مشخص می کند.

به گفته برخی از ناظران سودانی، ظاهرا آمریکایی‌ها برای تامین منافع و مقابله با نفوذ فزاینده مسکو و پکن در آفریقا، خود پیشگام شده و مسیر عادی‌سازی روابط با دولت نظامی سودان را آغاز کرده‌اند. این ناظران سودانی این اقدام ایالات متحده را در راستای تلاش های واشنگتن برای مهار هرگونه نفوذ روسیه و در وهله بعد چین در سودان و شاخ آفریقا و تلاش مسکو برای یافتن جای پایی در دریای سرخ یا نزدیک چاد و آفریقای مرکزی در غرب سودان می بینند.

این روزنامه نوشت: “جان جودی”سفیر آمریکا ۲۴ ماه گذشته میلادی وارد خارطوم شد تا مرحله جدیدی از نزدیکی روابط با سودان را رقم بزند. این امر بعد از سه سال از اعلام عزم واشنگتن (ژانویه ۲۰۱۹) برای بالابردن سطح نمایندگی دیپلماتیک خود در سودان صورت گرفت. آمریکا این گام را در راستای “تقویت روابط دوجانبه، حمایت از انتظارات ملت سودان برای آزادی، صلح، دموکراسی و گذار دموکراتیک و امنیت غذایی و توسعه اقتصادی “عنوان کرد.