تسهیلاتی برای مدال آوران المپیاد علمی در فرایند جذب هیات‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی

دبیر علمی پانزدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی با بیان اینکه المپیاد علمی امسال از حالت آزمون به حالت فرایند محور تغییر یافته است، اظهار کرد: در تلاش هستیم تسهیلاتی برای مدال‌آوران المپیاد علمی در فرایند جذب هیات‌علمی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا، دکتر فرشید عابدی با اشاره به تاریخچه برگزاری اولین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی در سال ۱۳۸۸، عنوان کرد:  مرحله انفرادی پانزدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی در تاریخ ۳۱ تیرماه و ۲۶ شهریورماه برگزار شده و مرحله گروهی این آزمون در تاریخ ۴ تا ۷ مهرماه سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه المپیاد علمی امسال از حالت آزمون به حالت فرایند محور تغییر یافته است، افزود: پانزدهمین دوره المپیاد علمی در ۵ حیطه آموزش پزشکی ، کارآفرینی و کسب و کارهای فناورانه، مدیریت و آموزش ، علوم پایه و استدلال بالینی برگزار می‌شود.

دکتر عابدی گفت: بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ نفر در مرحله اول انفرادی شرکت کردند که از این تعد ۶۰۰ نفر به مرحله دوم انفرادی راه یافتند و مدال آوران مرحله انفرادی بر اساس ۴۰ درصد نمره مرحله اول و ۶۰ درصد نمره مرحله دوم معرفی می شوند. همچنین در چهار حیطه ، ۹۰ نفر به مرحله گروهی راه پیدا کردند که در ۳۰ گروه ۳ نفره در تاریخ ۴ تا ۷ مهرماه به رقابت می پردازند. در مورد حیطه کارآفرینی و کسب و کارهای فناورانه که از ابتدا به صورت گروهی بوده سی گروه به رقابت انتهایی راه یافتند.
 

تغییرات ایجاد شده در پانزدهمین دوره المپیاد علمی

وی تصریح کرد: در المپیاد علمی سال جاری تغییراتی نسبت به ۱۴ دوره قبل داشتیم که قابل توجه است. در اولین تغییر، المپیاد پانزدهم از آزمون رقابتی به حالت فرایند محور تغییر یافته است و هدف اصلی المپیاد شناسایی نخبگان در راستای حل مسائل علمی و مشکلات نظام سلامت همراه با خلاقیت منجر به نوآوری است. برای شرکت در این رقابت علمی دانشجویانی که معدل بالای ۱۵ داشتند و یا از طریق معاون آموزشی دانشکده و یا مرکز EDC معرفی شدند اجازه شرکت در المپیاد را داشتند این غربالگری اولیه در جهت ورود دانشجویان تا سطح قابل قبول در المپیاد علمی بود.

دبیر علمی پانزدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی بیان کرد: در مرحله برگزاری آزمون های المپیاد علمی هم تغییراتی انجام شده که می توان به برگزاری آزمون هوش و استعداد تحصیلی در مرحله اول آزمون انفرادی اشاره کرد درحیطه کارآفرینی و کسب و کارهای فناورانه با توجه به هدف اصلی در راستای تولید محصول و ارائه خدمات، در خصوص این حیطه فقط آزمون گروهی برگزار می شود و تمامی افراد حاضر در این حیطه در صورت موفقیت، صاحب مدال می شوند.

وی افزود: تغییر دیگر اینگه موضوعات انتخابی برای برگزاری آزمون در حیطه های مختلف همسان و همسو بایگدیگر هستند. همچنین در حیطه مدیریت، مرحله اول کار گروهی برگزار شد و در مورد حیطه های آموزش پزشکی، استدلال بالینی و علوم پایه، مرحله اول کار گروهی حذف و انتخاب شوندگان فقط یک مرحله گروهی دارند.

دکتر عابدی از برگزاری مرحله توانمند سازی بعد از مرحله گروهی پانزدهمین دوره المپیاد علمی خبر داد و افزود: مدال آوران المپیاد علمی بعد از مرحله گروهی در یک دوره آموزشی به مدت ۶ هفته شرکت می کنند تا بتوانند توانمندی لازم برای حضور در مرحله آخر و اجرایی کردن پروژه های خلاقانه خود را داشته باشند.

به گفته دبیر علمی پانزدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی در مرحله آخر به مدال آوران گرنت تحقیقاتی داده می شود تا بتوانند با کمک یکی از اساتید نخبه در راستای تبدیل ایده های خود به محصول و یا حل چالش‌های نظام سلامت سهیم باشند.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، وی گفت:هدف اصلی از برگزاری المپیاد علمی، امید آفرینی در بین نخبگان، شبکه سازی علمی و استفاده از ظرفیت مدال‌آوران در ارتقاء علمی و حل مشکلات نظام سلامت است. در تلاش هستیم تسهیلاتی برای مدال آوران المپیاد علمی در فرایند جذب هیات‌علمی برای دانشگاه های علوم پزشکی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402070100585/%D8%AA%D8%B3%D9%87%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%84-%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF-%D8%AC%D8%B0%D8%A8-%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C