تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور باعث بهبود کیفیت پذیرش می شود

وی با بیان اینکه این روش ارزشیابی به داوطلب فشار وارد می کند، افزود: ممکن است داوطلبی که حتی در دوران تحصیل نیز عملکرد خوبی داشته باشد، شرایط مساعدی برای جلسه آزمون و آینده وی را نداشته باشد. البته وجود استرس در برخی از داوطلبان نیز مانع از کسب نتیجه مطلوب می شود.

وی ادامه داد: روال کار در چند دهه گذشته به گونه ای بوده است که سنجش داوطلبانی که قصد ورود به دانشگاه را داشتند از ابتدای دبیرستان با پاسخ به سوالات دروس عمومی و اختصاصی در جلسه ای چند ساعته به نام کنکور انجام می شد. و با توجه به تراز به دست آمده در جلسه آزمون، دانشگاه و رشته داوطلب مشخص می شود.

وی در همین راستا ادامه داد: به هدایت متقاضیان به سمت حوزه هایی که مناسب آنهاست کمک می کند و کیفیت پذیرش را بالا می برد. به این ترتیب عدالت در پذیرش دانشجو نیز افزایش می یابد.

دکتر عباس احمدی در گفت وگو با ایسنا وی بیان کرد: تغییرات پیشنهادی شورای عالی انقلاب فرهنگی که قرار است در کنکور سراسری از کنکور 1402 اجرایی شود، عموما تصمیم خوبی است و من به این تغییرات مثبت ارزیابی می کنم. اگر کنکور به سمتی برود که در چند ساعت مورد ارزیابی قرار نگیرد و تاثیر نتایج تحصیلی بیشتر شود، به طور کلی اتفاق مثبتی است.

مدیر علمی سابق دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه به طور کلی دو رویکرد متمرکز و غیرمتمرکز در نظام ارزشیابی داوطلبان ورود به دانشگاه های سراسر جهان وجود دارد، گفت: در رویکرد متمرکز، کنکور سازماندهی شده است که در برخی از کشورها وجود دارد. از جهان. در مدل غیرمتمرکز، هر دانشگاه متقاضیان پذیرش را ارزیابی می کند. در کشور ما در دهه 40 و اوایل دهه 50 روش غیرمتمرکز وجود داشت و فردی که می خواست در دانشگاه تحصیل کند باید در آزمون ورودی هر دانشگاه شرکت می کرد. برخی از کشورها مانند ایالات متحده و کانادا نیز از این روش غیرمتمرکز پیروی می کنند.

دکتر احمدی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورا تنها دروس تخصصی در روز کنکور ارزیابی می شود، خاطرنشان کرد: شاید از دور به نظر برسد که برگزاری کنکور تنها با پاسخگویی به سوالات تخصصی عادلانه نیست. و باعث استرس داوطلبان می شود، اما زمانی که اگر خود را به جای دانش آموزان بگذاریم، متوجه می شویم که به جای پاسخ دادن به چند درس اعم از عمومی و تخصصی برای کنکور، فقط روی دروس تخصصی تمرکز و تلاش می کند و به مطالعه خود می پردازد. دروس عمومی را به خوبی در دوران دبیرستان بخواند تا بتواند 60 درصد از تاثیر سوابق مدرسه را به دست آورد. به این ترتیب دانش آموز در واقع سعی می کند در دروس تخصصی انتخابی خود در آزمون موفق شود تا بتواند بر اساس آن رشته انتخابی خود را بدست آورد. به عنوان مثال در دانشگاه صنعتی مانند دانشگاه امیرکبیر دروس تخصصی برای ما بسیار مهم است و می خواهیم ورودی دانشگاه در دروس تخصصی مانند ریاضی، فیزیک و شیمی مهارت بالایی داشته باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به افزایش تاثیر سوابق تحصیلی به 60 درصد گفت: این عدد خیلی زیاد نیست زیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی این 60 درصد را برای دروس عمومی تعیین کرده است و فقط دروس عمومی ملاک است. برای تعیین عملکرد داوطلب در دبیرستان. 40 درصد باقیمانده مربوط به جلسه امتحان و دروس تخصصی است که تفاوت بین دانشجویان در این قسمت مشخص می شود.

مدیر عامل اسبق دانشگاه امیرکبیر گفت: تاثیر عملکرد تحصیلی بر نتیجه نهایی کنکور نیز در هدایت داوطلبان به رشته های مناسب و ارتقای کیفیت تحصیلی کمک کننده است. به این ترتیب عدالت در پذیرش دانشجو نیز افزایش می یابد.

مدیر علمی سابق دانشگاه امیرکبیر با اشاره به تغییراتی که قرار است در کنکور اعمال شود، گفت: خیلی خوب است که بخشی از نتیجه آزمون بر اساس عملکرد داوطلب در دوران تحصیل باشد (مثلاً یازدهم و دوازدهم). زیرا داوطلب در یک روز استرس بالایی را تجربه نمی کند و می تواند مطمئن باشد که اگر در دبیرستان به خوبی در رشته پزشکی تحصیل کند، نتیجه آن را با قبولی در دانشگاه خواهد دانست که باعث ایجاد اعتماد به نفس برای داوطلب می شود.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402012814947/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%A8%D9%82-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%AA%DB%8C%D8%AC%D9%87-%DA%A9%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%B1-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%D8%B4-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%AE%D8%B4%D8%AF

دکتر احمدی ادامه داد: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شده است که با افزایش اختیارات دانشگاه ها در پذیرش، دانشگاه ها می توانند معدل را انتخاب کنند یعنی هر دانشگاه حداقل معدلی را برای پذیرش دانشجو در نظر بگیرد. به عنوان مثال، یک دانشگاه ممکن است معدل بالاتر از 19 را برای پذیرش دانشجو تعیین کند. این امر ممکن است منجر به پذیرش دانشجویانی شود که در جلسه آزمون عملکرد خوبی در دروس تخصصی نداشته اند اما معدل بالای 19 دارند. بنابراین ممکن است این مشکل برای دانشگاه های سختگیرانه تری از نظر پذیرش ایجاد شود. دانشگاهی که معدل بالایی را برای پذیرش در نظر می گیرد به سوابق تحصیلی وزن بیشتری می دهد و متقاضیانی که معدل بالای 17 دارند بیشتر پذیرش می شوند به این ترتیب پذیرش عادلانه تر خواهد بود و دانشجویانی که در دوران تحصیل در دبیرستان هستند پذیرفته می شوند. خوب مطالعه کرده اند