بین المللی شدن دانشگاه به تبادل استاد و دانشجو محدود نمی شود

این استاد دانشگاه افزود: آنچه در حوزه بین المللی شدن دانشگاه ها مورد توجه قرار می گیرد علم است. مقالات و کتاب های زیادی در زمینه بین المللی شدن علم نوشته شده است که در مورد نظریه های مختلف صحبت می کند. «شوالیه» (شوالیه)، «دویت»، «رادزکی»، «جیانگ»، «دیویس»، «نیک بین» و «استودفر» از جمله نظریه هایی هستند که در حوزه بین المللی شدن علم مطرح شده اند. این نظریه ها علمی و منسجم هستند و می توانند الگویی در عرصه بین المللی شدن علم باشند.

معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بین المللی شدن مسیری مستمر و بی پایان است که مستلزم انطباق مستمر آموزش عالی با تغییرات مستمر محیط جهانی بر اساس فرصت ها و چالش هاست. بین المللی شدن را می توان فرآیند تحقق بعد بین المللی در اهداف، نقش ها و ارائه آموزش دانشگاهی دانست.

معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: طی دهه های گذشته بین المللی شدن یکی از اولویت های دانشگاه ها محسوب می شود. دانشگاه ها به منظور رشد، توسعه و بهبود کیفیت به سمت بین المللی شدن حرکت می کنند. چالش های بین المللی شدن محدود به تبادل استاد و دانشجو نیست و ابعاد گسترده ای دارد که باید شناسایی شود.

این استاد دانشگاه درباره معنا و مفهوم بین المللی شدن گفت: در این پدیده تبادل و تعامل نقش محوری دارد که طی آن دو یا چند کشور از طریق توافقنامه در مورد موضوعات مورد توافق تبادل نظر می کنند. این مؤلفه شامل طیف گسترده ای از فعالیت های علمی و عملی است و به شناخت نظام های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی سایر ملل و تعامل بین ملت ها کمک می کند.

وی در تشریح اقدامات بین المللی سازی در حوزه آموزش گفت: «بین المللی شدن آموزش از راه دور»، «بین المللی شدن برنامه های تحصیلی»، «ارائه فرصت تحصیل در خارج از کشور، پذیرش متقاضیان بین المللی»، «مشارکت در پروژه های صندوق مبادله ای»، «ایجاد آموزش». دوره‌ها، «ایجاد دوره‌های بین‌المللی»، «مشارکت اساتید بین‌المللی در فعالیت‌های دانشگاهی» و «آموزش و یادگیری با استفاده از روش‌های نوین الکترونیکی» اقداماتی در این زمینه است.

این استاد دانشگاه در تشریح اقدامات بین المللی سازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه پژوهش گفت: «استقرار نظام پژوهشی باز»، «ایجاد سامانه پژوهشی جذاب»، «ایجاد قابلیت های جدید پژوهشی»، «تکمیل مراجع بین المللی» «دستاوردهای پژوهشی با استناد بین المللی». ، “درک بهتر دانش بومی و ارائه آن به جهان”، “همکاری مشترک پژوهشی”، “رعایت استانداردهای بین المللی در تحقیقات مشترک” و “رعایت اخلاق بین المللی در انتشار مقالات” از جمله فعالیت های پژوهشی دانشگاه تهران است. علوم پزشکی.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه بین المللی شدن آموزش نتایج خوبی کسب کرده است، گفت: در جزیره کیش پردیس بین المللی داریم که 200 دانشجوی خارجی در این مرکز تحصیل می کنند. شعبه بین المللی دانشگاه را در شهر کربلا افتتاح کردیم که 207 دانشجو دارد. 162 دانشجوی پزشکی، 24 دانشجوی پرستاری و 24 دانشجوی فیزیوتراپی در این مرکز بین المللی تحصیل می کنند. تاسیس شعبه دانشگاهی بین المللی در زمینه علوم پزشکی برای اولین بار شکل گرفت.

معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: جهانی شدن امری اجتناب ناپذیر است و در همه جای دنیا جریان دارد، اما بین المللی شدن امری اختیاری است و به دانشگاه ها و کشورها توصیه می شود از فرصت ها، رشد و پیشرفت استفاده کنند. بین المللی شدن

وی در خصوص بین المللی شدن در حوزه دانشجویی گفت: ارائه تسهیلات لازم برای دانشجویان بین المللی قبل از ورود/بلافاصله پس از ورود و ثبت نام، تسهیل تعامل دانشجویان بین المللی و داخلی، گسترش چندفرهنگی در دانشگاه، یادگیری اجتماعی. “ترویج احترام به تفاوت های فرهنگی”، “توسعه مهارت های بین فرهنگی”، “برگزاری جشنواره های فرهنگی بین المللی”، “تامین فضای فرهنگی و اجتماعی جذاب و برانگیزاننده برای دانشجویان بین المللی” و “توسعه فرهنگ مهمان نوازی در دانشگاه برای جذب دانشجویان بین المللی”. ” از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.

وی در خصوص بین المللی شدن در حوزه علوم پزشکی گفت: بین المللی شدن ابعاد گسترده و متعددی دارد که هر کدام دارای زیرشاخه هایی هستند که بر اساس آن می توان اقدامات زیادی انجام داد. دانشگاه علوم پزشکی تهران سعی دارد علم را در ابعاد آموزشی، پژوهشی، روابط بین الملل، دانشجویی، مدیریت و منابع انسانی و بهداشت و درمان بین المللی کند.

وی با بیان اینکه حدود 30 میز همکاری با دانشگاه های کشورهای دیگر داریم، خاطرنشان کرد: الگوی مورد استفاده دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه بین المللی سازی، مدل بومی است. برای 6 بعد آموزشی، پژوهشی، روابط بین الملل، دانشجویی، مدیریت و منابع انسانی و بهداشت و مراقبت که در حوزه بین المللی سازی مورد توجه دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار گرفته است، اقدامات متعددی انجام شده است.

وی با اشاره به بین المللی شدن و جهانی شدن خاطرنشان کرد: بین المللی شدن آموزش عالی برای مقابله با چالش های ناشی از جهانی شدن است. ما باید به طور کامل با معنا و مفهوم جهانی شدن با بین المللی شدن آشنا شویم. زمانی که دانش کسب شده در یک کشور علمی شناخته شود، این دانش در صحنه بین المللی شناخته و پذیرفته می شود. بین المللی شدن فرآیندی است که ما آگاهانه در برابر جهانی شدن انجام می دهیم و از این رو دانشگاه ها سعی می کنند در شبکه جهانی علم و فناوری حضور داشته باشند. این طرح در قالب گفت و گوی دانشگاهی و با همکاری معاونت بین الملل و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران اجرا می شود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین آیتی در برنامه اینترنتی «پیام دارالفنون» دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره بین المللی شدن آموزش عالی کشور گفت: شاخص های اصلی بین المللی شدن دانشگاه ها را باید احصا کرد. بررسی ها نشان می دهد که بیش از 100 شاخص بین المللی شدن وجود دارد که باید روی آنها تمرکز کرد و راه حل هایی برای دستیابی به هر یک از این مولفه ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه جهانی شدن یک طرفه است و یک فرهنگ سعی می کند فرهنگ دیگری را تحت تأثیر قرار دهد، تصریح کرد: در بین المللی شدن چنین مشکلی وجود ندارد. بلکه این روند تکاملی زندگی اجتماعی انسان است که باعث تعامل و وابستگی بین حقایق و دیدگاه ها در زمینه های علمی و علمی می شود.

معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه اقدامات روابط بین الملل گفت: «انعقاد تفاهم نامه»، «بازدیدهای بین المللی»، «تشکیل کمیته بین المللی سازی دانشگاه»، «برگزاری رویدادهای علمی» ، “ایجاد کمیته بین المللی شعبه”، “حضور در رتبه بندی های بین المللی” از اقدامات شما این حوزه در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402010100201/%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره بعد آموزشی بین المللی شدن این مرکز آموزشی توضیح داد: در این زمینه به نتایج خوبی رسیده ایم. دانشگاه علوم پزشکی تهران بیشترین تعداد دانشجوی خارجی را در دانشگاه های علوم پزشکی دارد. همچنین اقداماتی را برای تربیت دانشجو و معلم در خارج از کشور انجام داده ایم.

دکتر آیتی ادامه داد: نهادهای علمی و دانشگاه های دنیا در تلاش هستند تا در شبکه های جهانی علم و فناوری حضور داشته باشند و در مسیر بین المللی شدن پیش بروند.

این استاد دانشگاه یکی از عواملی که می تواند باعث رشد و توسعه دانشگاه ها شود، حرکت به سمت بین المللی شدن است، تصریح کرد: بین المللی شدن یکی از اهداف امروز دانشگاه ها در جهان امروز است که اهداف بسیار گسترده ای دارد. بین المللی شدن می تواند به عامل توسعه، تصویر برند و درآمد دانشگاه ها تبدیل شود و اعتبار علمی دانشگاه را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه بین المللی شدن آموزش عالی فرآیند تلفیق کارکردهای آموزشی و پژوهشی است، گفت: بین المللی شدن در احترام به سنت ها و فرهنگ ها شکل می گیرد. وقتی تعامل بین کشورها شکل گرفت، حفظ احترام متقابل برای دستیابی به اهداف بین المللی شدن ضروری است.

وی درباره مفهوم جهانی شدن توضیح داد: ایجاد یک جامعه جهانی است که به رویدادهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در یک نقطه از جهان اجازه می دهد تا تأثیر سریع و قابل توجهی بر سایر نقاط جهان داشته باشد. به بیان ساده، این مخلوط کردن و محو کردن مرزها است. برخی از کشورها سعی می کنند در تعاملات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سایر کشورها را تحت تأثیر قرار دهند.