بیشتر رخنه ها و ماندن های نوروزی سهم کجا بود؟

وی با اشاره به تشدید نظارت ها در تعطیلات نوروزی افزود: علاوه بر پایش های زمینی که به صورت محسوس و نامحسوس در سراسر کشور انجام می شود، فعالیت اماکن گردشگری نیز از طریق سامانه «جانا» رصد می شود. ضمناً سامانه 09629 به صورت تلفنی و از طریق درگاه اینترنتی به نشانی شکایات مسافران نوروزی را به صورت شبانه روزی دریافت می کند و بر این اساس از مجموع 5812 شکایت ثبت شده تا 14 فروردین به 2380 مورد رسیدگی و پاسخگویی کامل و بقیه در حال رسیدگی است.

وی در پاسخ به این سوال که بیشترین تخلفات و شکایات در کدام استان ثبت شده است، گفت: استان خراسان رضوی تاکنون بیشترین نظارت و رسیدگی به تخلفات را داشته است.

وی معتقد است: موارد مربوط به افزایش بی رویه تعرفه ها عمدتا مربوط به اماکن اقامتی غیرمجاز بدون مجوز فعالیت است.

اسماعیل برات – معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وی در گفت وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت شکایات و تخلفات در تعطیلات نوروزی، اظهار کرد: تعطیلات نوروزی 1402 به گونه ای پراکنده است که الگوی سفر در سال جدید با سال های گذشته متفاوت است. اگر نگاهی به تقویم بیندازیم، نیمه شعبان، همزمانی نوروز با ماه رمضان، تعطیلات روز طبیعت، عید سعید فطر و… را می بینیم که سفرهای نوروزی را به چند قسمت تقسیم کرده است. قطعات. در نتیجه سفرهای نوروزی در واقع از 25 اسفند 1401 آغاز شده و پیش بینی می شود تا اوایل اردیبهشت 1402 ادامه داشته باشد و بر این اساس توزیع سفرها با سال های گذشته متفاوت خواهد بود.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402010602004/%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%AA%D8%AE%D9%84%D9%81-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%A7%D9%82%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%B3%D9%87%D9%85-%DA%A9%D8%AC%D8%A7-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به امکان ثبت شناسایی مراکز گردشگری در این سامانه ها گفت: تاکنون 274 مورد شناسایی تاسیسات گردشگری در این سامانه ها به ثبت رسیده است. همچنین در حوزه نظارت بر اماکن گردشگری، 11 هزار و 501 مورد بازدید مادی و غیرمادی از اماکن گردشگری و 2006 مورد از اماکن گردشگری موضوع تذکر و اخطار بوده است.

دستیار نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری افزود: بر اساس بررسی های انجام شده 26 درصد شکایات ثبت شده از دفاتر خدمات مسافرتی، 32 درصد از تسهیلات اقامتی، 3 درصد از مراکز پذیرایی، 33 درصد از مراکز مجاور جاده ای مانند ایستگاه های خدمات رسانی بوده است. و… و 6 درصد سایر امکانات گردشگری.

برات درباره افزایش بی رویه قیمت اماکن اقامتی نیز گفت: هتل ها و اقامتگاه های گردشگری مورد تایید وزارت گردشگری هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته اند و در صورت مشاهده با اشد مجازات مواجه خواهند شد. زیرا لیست نرخ های تسهیلات گردشگری یک ساله است و افزایش نرخ طبق دستورالعمل مصوب ابتدای مهر هر سال انجام می شود و این تسهیلات در طول سال افزایش نرخی نخواهند داشت.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور از ثبت حدود 6000 شکایت تاکنون خبر داده و بیشترین شکایات و تخلفات مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی است. وی همچنین هرگونه افزایش نرخ در اقامتگاه های دارای مجوز را تکذیب کرد و گفت: بیش از 50 درصد اقامت های نوروزی در «مسافرخانه»، «خانه معلم» و «مسافر خانه» بوده است.

برات در ادامه تعداد اسکان مسافران نوروزی را تا 13 فروردین 19 میلیون اعلام کرد و سهم هر یک از اقامتگاه های مجاز را مورد بحث قرار داد و گفت: تقریبا 42 درصد از اقامتگاه ها در ماهانسراس، خانه معلم و… وجود دارد. 20 درصد در خانه مسافر، 26 درصد در اقامتگاه های موقت مانند کمپ، 6 درصد در هتل، 1 درصد در اقامتگاه بوم گردی و مابقی (5 درصد) در سایر اماکن گردشگری بوده اند.

به گفته برات، تعداد تخلفات و شکایات دفاتر خدمات مسافرتی بیشتر از سایر موسسات و مراکز گردشگری است.