به ۱۵۰۰ عضو هیئت‌علمی جدید نیاز داریم/ کمبود استاد بر آموزش اثرگذار است

وی با اشاره به برنامه وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی برای جذب ۳۰۰۰ عضو هیئت‌علمی جدید، افزود: جذب نیروی هیئت‌علمی جدید در دانشگاه‌های علوم‌پزشک احصاء شده اما مجوزی برای جذب اعضای هیئت‌علمی صادر نشده است. بروز مسائل و مشکلاتی از این دست می‌تواند برآموزش پزشکی اثرگذار باشد. 

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402021307547/%D8%A8%D9%87-%DB%B1%DB%B5%DB%B0%DB%B0-%D8%B9%D8%B6%D9%88-%D9%87%DB%8C%D8%A6%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%85-%DA%A9%D9%85%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%A7%D8%AB%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1

دکتر حسین قناعتی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شکل‌نگرفتن فضای آموزشی مناسب متناسب با افزایش ظرفیت رشته‌پزشکی گفت: در چنین شرایطی پزشکان بی‌کیفیت فارغ‌التحصیل شده و سربار نظام سلامت می‌شوند. در این صورت اهداف نظام سلامت یعنی افزایش طول عمر مردم و ارتقاء سلامت محقق نخواهد شد. من از نمایندگان مجلس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌خواهم که به این موضوع توجه جدی کنند. اگر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان مجلس درباره افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی درخواست دارند، زیرساخت‌های این موضوع را هم فراهم کنند. 

دکتر قناعتی با بیان اینکه فرایند تربیت پزشک زمان‌بر است، تصریح کرد: اگر امروز برای تربیت پزشک عمومی تلاش کنیم، حدود ۷ تا ۱۰ سال زمان می‌برد تا بتوانیم از ظرفیت حضور آنها استفاده کنیم. تربیت یک پزشک متخصص حدود ۱۴ سال زمان می‌برد.

دکتر قناعتی درباره نیاز دانشگاه علوم‌پزشکی تهران به اعضای هیئت‌علمی جدید گفت: بیمارستان‌های ۱۰۰۰ تخت‌خوابی حضرت مهدی(عج)، ۳۰۰ تخت‌خوابی حکیم، ۴۰۰ تخت‌خوابی اسلام‌شهر، ۱۰۰۰ تخت‌خوابی شریعتی و ۳۰۰ تخت‌خوابی فارابی زیر مجموعه دانشگاه علوم‌پزشکی تهران هستند و تمام این بیمارستان‌ها به استاد و پرستار نیاز دارند. بررسی‌ها بیانگر این است که دانشگاه علوم‌پزشکی تهران به ۵۰۰۰ نیروی انسانی و حداقل ۱۵۰۰ عضو هیئت‌علمی جدید برای این بیمارستان‌ها نیاز دارد. 

وی با بیان اینک ارتقاء سلامت و  افزایش طول عمر مردم از اهداف نظام سلامت هستند؛ خاطرنشان کرد: اهداف نظام سلامت می‌تواند با روش‌های گوناگون مانند افزایش پزشکان، تقویت شبکه‌های پزشکی، افزایش خانه‌های بهداشت، پزشک خانواده، نظام ارجاع محقق شود. ارتقاء سلامت، یک مؤلفه چند فاکتوری است. به طور قطع، کمبود پزشک وجود دارد و مسائل و مشکلات در این زمینه وجود دارد. از سوی دیگر برخی پزشکان در حال مهاجرت هستند و از گردونه طبابت خارج می‌شوند. 

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در پایان با تاکید بر اینکه تعرفه‌پزشکی باید اصلاح شود، خاطرنشان کرد: وجود اشکال در تعرفه‌های پزشکی سبب افزایش «رشوه» شده است. برخی از افراد، حق و ناحق می‌کننند و در این میان پزشکان منصف حذف شده یا تغییر شغل می‌دهند و یا به ناچار با شرایط می‌سازند. راهکارهای سریع‌الاثر می‌تواند موجب ماندگاری کادر پزشکی در نظام سلامت شود. 

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی گفت: جذب اعضای هیئت‌علمی جدید می‌تواند بسیاری از مشکلات پیش‌روی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی را حل کند. بررسی‌ها حاکی از آن است حدود ۱۰۰۰ عضو هیات علمی سالانه بازنشسته می‌شوند و جذب نیروی جدید به منظور جایگزینی افراد بازنشسته است. 

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران با اشاره به افزایش ظرفیت رشته پزشکی گفت: اگرچه ظرفیت‌ها افزایش یافته اما ایجاد فضای متناسب با افزایش ظرفیت و مؤلفه‌هایی دیگر مانند استاد و بودجه متناسب با این موضوع مورد توجه قرار نگرفته‌اند. هنگامی که فضا، بودجه و استاد متناسب با افزایش ظرفیت رشته پزشکی نباشد، بر کیفیت آموزشی تاثیر می‌گذارد و ممکن است کیفیت آموزشی به شدت افت کند و پزشکان بی‌کیفیت تربیت شوند.