به افزایش محدودیت سنی سواد به 65 سال ادامه دهید

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402012814538/%D9%BE%DB%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B3%D9%82%D9%81-%D8%B3%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%AF%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DB%B6%DB%B5-%D8%B3%D8%A7%D9%84

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: این رده سنی کافی نبود و سالمندان بودند که باید تحت پوشش برنامه های سوادآموزی قرار می گرفتند. بعدها با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی این تعداد به 49 سال افزایش یافت. با این حال، یک فرد 55، 60 یا 65 ساله که مولد و کار می کند، باید سواد هم داشته باشد. رهبران بر توجه به سالمندان تاکید کرده اند.

عبدی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش محدودیت سنی کار شما را سخت نمی کند و ماموریت های سوادآموزی را تغییر نمی دهد؟ وی بیان کرد: طبیعتا دامنه فعالیت ما گسترش می یابد اما وظیفه داریم مردم را باسواد کنیم. حتی اگر فعالیت های نهضت سوادآموزی گسترش یابد، در مراحل بعدی باید این گسترش را پشت سر بگذاریم تا به ثبات برسیم.

علیرضا عبدی در گفت وگو با ایسنا وی در خصوص رایزنی ها و اقدامات انجام شده برای افزایش محدوده سنی جامعه هدف سوادآموزی به 65 سال که اکنون تنها شامل محدوده سنی 10 تا 49 سال است، گفت: این طرح در حال حاضر در مرحله مطالعه است و ارائه آن زمان بر است. به شورای عالی انقلاب فرهنگی

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از انجام مطالعاتی در خصوص افزایش سقف سنی باسوادی به 65 سال و رایزنی برای تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: اکنون جمعیت هدف سوادآموزی فقط شامل می شود. گروه سنی 10 تا 49 سال در حالی که افراد 55، 60 و 65 ساله که مولد و شاغل هستند نیز باید باسواد باشند.

وی پیشینه تعیین جامعه هدف نهضت سوادآموزی را برشمرد و گفت: در برنامه سوم توسعه بر یک گروه سنی تاکید شده است. همه آنها روی براکت های سنی 10 تا 80 سال کار می کردند که پراکنده بود و تمرکز نداشت. به منظور هدف گذاری و پوشش گروه سنی که سوادآموزی برای آنها بسیار ضروری است، در برنامه سوم توسعه، یک گروه سنی برای سوادآموزی در نظر گرفته شد که بسیار پایین و بین 10 تا 29 سال بود.

وی همچنین درباره افراد تازه باسواد و آمار دو میلیون نفر از افراد تازه باسواد توضیح داد و گفت: تعریف سواد در دنیا خواندن و نوشتن است و در کشور ما نیز خواندن و نوشتن به عنوان تعریفی از سواد مطرح شده است. ما تا سوم دبستان به آموزش خواندن و نوشتن ادامه می دهیم و باسواد یعنی کسی که به مرحله خواندن و نوشتن یعنی تا سوم دبستان رسیده باشد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: ما افرادی داریم که به آنها می گوییم «سوادآموزان جدید». تازه تحصیل کرده ها افرادی هستند که به نهضت می پیوندند و می خواهند درس بخوانند و ادامه تحصیل دهند و حتی وارد دانشگاه شوند. در طول چند سال گذشته، 6000 نفر از این افراد موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس شده اند و تقریبا 1000 نفر به مقطع دکترا رسیده اند. اگر راه حرکت بسته شود به بن بست می رسند، باید راه حرکت را باز کنیم. بدین منظور اعلام کردیم که خواندن و نوشتن کافی نیست و اصطلاحاً «دوره گذار» را تعریف کردیم که جامعه هدف آن، تازه باسوادان است. باسواد یعنی فردی که باسواد است، اما تازه باسواد شده است و ما آنها را به کلاس ششم می بریم تا به سیستم آموزشی رسمی کشور متصل شوند.

عبدی همچنین دلیل عدم تسلط 100 درصدی به خواندن و نوشتن در بین افراد تازه سواد را اینگونه بیان کرد: دلیلی وجود دارد که فکر کنید فردی که وارد جریان شده است آنقدر سواد ندارد. در بزرگسالان با چالش بازگشت به بی سوادی مواجه هستیم، یعنی فرد مطالب را یاد می گیرد اما بعد از 80 روز فراموش می کند. برای جلوگیری از بازگشت به بی سوادی دوره ای به نام «دوره تحکیم سواد» تعریف کرده ایم و گفته ایم که هرکس دوران باسوادی و گذار را گذرانده و تمایلی به شرکت در نظام آموزش رسمی ندارد باید وارد دوره آموزشی شود. دوره تثبیت آموخته هایش را تثبیت کند.

وی در پایان گفت: تمامی این دوره ها رایگان است. همچنین کتاب و لوازم التحریر را به رایگان هدیه می دهیم. دوره تجمیع نیاز به حمایت مالی دارد. در اینجا هم از سازمان برنامه و هم از جنبش مردمی و سازمان های مردم نهاد می خواهیم که به تعمیق سواد مردم کمک کنند. این کار را نمی توان در مقیاس بزرگ با منابع موجود انجام داد. در سرتاسر دنیا، آموزش بزرگسالان عمدتاً توسط جریان‌های مردمی مدیریت می‌شود، زیرا پراکندگی بسیار زیاد و ریسک‌ها متنوع است و پاسخ به همه این مخاطرات بیش از ظرفیت‌های دولت به تنهایی است.