برای برابر سازی حقوق دستیاران و پزشکان عمومی در حال رایزنی هستیم

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره شرکت کنندگان در آزمون دستیاری، با بیان اینکه ۱۳۵۰۰ نفر متقاضی شرکت در پنجاهمین آزمون دستیاری تخصصی هستند،گفت:  این ازمون در ۲۵ رشته تخصصی برگزار می‌شود. مشکلات عدیده‌ای در زمان برگزاری آزمون‌های ۴۹ و ۴۸ پیش امد. در حال حاضر، مشکلات قانونی آزمون دستیاری مرتفع شده و این آزمون در زمان مقرر یعنی۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.

دکتر باقری‌فرد درباره بومی‌سازی آموزش گفت: در گذشته،شرایط به نحوی بود که متخصص در شهرهای بزرگ متمرکز می‌شد. ما با بومی‌سازی درنظر داریم که پزشکان و متخصصان را در مناطق خود ماندگار کنیم. بیش از۹۰درصد افزایش ظرفیت‌ها مربوط به افرادی است که در منطقه خود تحصیل می‌کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره واگذاری برخی امور به دانشگاه ها گفت: اختیارات برگزاری آزمون جامع ازسال گذشته به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و کلان مناطق واگذار شده و به این ترتیب دانشگاه‌ها، امور اجرایی را انجام می‌دهند و وزارت بهداشت بر امور نظارت می‌کند.

دکتر باقری فرد با بیان اینکه بررسی‌ها حاکی از آن است که افراد کمی در آزمون صلاحیت پذیرفته می‌شوند؛به عنوان مثال این آزمون را در سال گذشته برگزار کردیم که مربوط به دانشجویان درگیر در مسائل جنگ اوکراین می‌شد و تنها کمتر از ۵ درصد توانستند صلاحیت خود را به دست بیاورند،در خصوص زمان برگزاری این آزمون گفت: آزمون صلاحیت علمی  دانشجویان انتقالی در مرداد ماه برگزار می‌شود.

دکتری باقری‌فرد گفت: درنظر داریم که دستیاران معادل پزشکان عمومی حقوق بگیرند و از حق اولاد برخوردار باشند که به آرامش خاطر برسند. اجرای این طرح، طی چند هفته به نتیجه نمی‌رسد. ما با سازمان‌های ذی‌ربط همچون مجلس در حال رایزنی هستیم.

دکتر باقری‌فرد درباره برگزاری بیست و چهارمین همایش آموزش علوم‌پزشکی گفت: این همایش طی روزهای ۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. همچنین پانزدهمین  جشنواره مطهری همزمان با همایش آموزش علوم‌پزشکی برگزار می‌شود. ایده‌ها و فرایندهای برتر آموزشی در حیطه دانشجویی در جشنواره مطهری انتخاب می‌شوند.

دکتر باقری‌فرد درباره افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی گفت: در سال گذشته، ظرفیت رشته پزشکی ۲۰۵۰ نفر و دندان‌پزشکی۳۵۰ نفر افزایش یافت. ایجاد و تعریف ظرفیت جدید نیازمند تعریف فضای آموزشی و رفاهی مورد نیازاست. از سوی دیگر بر اساس تعاملاتی که با سازمان برنامه و بودجه داریم، هر دانشجوی پزشکی نیازمند ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار است. هزینه تربیت دانشجوی پزشکی و  دندان‌پزشکی زیاد است و باید برای آموزش و تربیت دانشجویان بودجه لازم را تخصیص دهیم تا افراد با کیفیت تربیت کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: درنظر داریم که دستیاران معادل پزشکان عمومی حقوق بگیرند و از حق اولاد برخوردار باشند تا از نظر معیشتی به آرامش خاطر برسند. اجرای این طرح، طی چند هفته به نتیجه نمی‌رسد. ما با سازمان‌های ذی‌ربط همچون مجلس در حال رایزنی هستیم.

وی گفت: تجهیزات آزمایشگاه‌های علوم پایه فرسوده است و به روز کردن این تجهیزات بسیار پر هزینه است. لذا درنظر داریم که با کمک معاونت توسعه این تجهیزات را به‌روز کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر ابوالفضل باقری‌فرد در نشست خبری هفته سلامت «سلامت برای همه با پزشکی خانواده» صبح امروز ۱۱ اردیبهشت برگزار شد، درباره وضعیت تجهیزات رشته‌های علوم پایه خاطرنشان کرد: ما درنظر داریم از تسهیلات وام به منظور به روز کردن تجهیزات استفاده کنیم. 

وی ادامه داد: افرادی که حین تحصیل وارد کشور می‌شوند و در دانشگاه‌های مورد تایید ما تحصیل کرده‌اند می‌بایست ۷۶ واحد حضوری بگذرانند. ما این موضوع را تبدیل به قانون کرده‌ایم و شرط معدل را حذف کرده‌ایم. این افراد در صورت گذراندن ۷۶ واحد می‌توانند صلاحیت تحصیل در دانشگاه‌های کشور را کسب کنند.

دکتر باقری‌فرد افزود: متقاضیان دو رشته بیهوشی و طب اورژانس که تا پایان شهریور ماه سال جاری فارغ‌التحصیل می‌شوند، می‌توانند بدون گذراندن طرح در این آزمون شرکت کنند.

وی با بیان اینکه آموزش در دنیای امروز از شیوه‌های سنتی فاصله گرفته است،تصریح کرد: بهره‌گرفتن از روش‌های نوین ضروری است. اگرچه شیوه آموزش چهره به چهره در آموزش پزشکی حرف اول را می‌زند اما تکنولوژی هم می‌تواند به امر آموزش کمک کند. بنابراین ما بر برگزاری آموزش حضوری تاکید داریم.

آزمون صلاحیت علمی دانشجویان انتقالی مرداد ماه برگزار می‌شود

وی در پاسخ به پرسشی درباره رشته «طب سالمندی» گفت: طب سالمندی مورد توجه است اما شرایط نباید به نحوی باشد که پزشک متخصص طب سالمندی به تعداد سالمندان وجود داشته باشد. ما باید رشته‌هایی مانند فیزیوتراپی را که مربوط به توانمدسازی است در کانون توجه قرار دهیم.

دکتر باقری‌فرد افزود: مدت اعتبار آموزشی که به کشور اعطا شده ۱۰ ساله است و ۴ سال از عمر آن می‌گذرد. در نظر داریم که طی سفر هفته آتی اعضای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی بتوانیم اعتباربخشی رشته‌های تخصصی را به دست بیاوریم به نحوی که در کشورهای منطقه مثل ترکیه یک مرکز تخصصی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در سال جاری،دریافتی دستیاران مجرد مبلغ ۸میلیون تومان و دستیاران متاهل ۱۱ میلیون تومان است.همچنین دستیاران فوق‌نخصصی مجرد مبلغ ۱۱ میلبون تومان و دستیاران فوق‌تخصصی متاهل‌ مبلغ ۱۳ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

وی درباره جایگاه ایران از منظر امور تحقیقاتی در امر آموزش گفت: در این زمینه ما جایگاه هشتم را به دست آورده‌ایم اما نتوانسته‌ایم که مقالات را به صورت کاربردی اجرا کنیم. در حالی که شرایط را باید به نحوی پیش ببریم که بتوانیم مقالات را در زمره پزشکی و غیرپزشکی هدایت کنیم و شرایط به نحوی شود که همگام کشورهای پیشرفته باشیم.

وی ادامه داد: مشخصه این همایش این است که به صورت حضوری برگزار می‌شود و ۲۱ سخنران مطرح در بیست و چهارمین همایش آموزش پزشکی به سخنرانی می‌پردازند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه استفاده از روش‌های نوین و تکنولوژی‌های آموزشی باید جزو برنامه درسی باشد، خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد از تکنولوژی‌های آموزشی در کشور توسط دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ساخته می‌شوند و به دنبال بومی‌سازی ۱۰۰ درصدی هستیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره برگزاری آزمون صلاحیت علمی دانشجویان انتقالی به داخل کشور گفت: برخی با هدف دور زدن کنکور به کشورهای نه چندان با کیفیت مثل روسیه،بلاروس سفر می‌کنند و در حین تحصیل به کشور بازمی‌گردند. برخی از موسسه‌ها از این موضوع سوء استفاده می‌کنند و درامدهای کلان کسب می‌کنند.در این زمینه موضوع ثبت‌نام در دانشگاه‌های درجه چندم روسیه و درخواست برای ادامه تحصیل در ایران بارها دیده شده است.

وی درباره مردمی‌سازی آموزش گفت: می‌خواهیم از این ظرفیت استفاده کنیم اما مردمی‌سازی به معنای تاسیس دانشگاه نیست. کشورهای دنیا،بخشی از آموزش را مردمی‌سازی می‌کنند. ما خواهان خصوصی‌سازی نیستیم بلکه به دنبال مردمی‌سازی هستیم و این موضوع را در شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح کرده‌ایم.

دکتر باقری فرد در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص برابری حقوق دستیاران پزشکی با حقوق پزشکان عمومی گفت: حقوق دستیاران پزشکی حدود ۲ میلیون بود وبا این حقوق و شرایط اقتصادی جامعه، آنها تمایلی به تحصیل در دوران دستیاری به دلیل مشکلات معیشتی نداشتند. برای حل این مساله ما با استفاده از منابع در دسترس توانستیم که حقوق دستیاران را افزایش دهیم.

باقری با بیان اینکه حدود ۲۵۰ هزار در ۴۰۰ مقطع کشور مشغول به تحصیل هستند،گفت: ۲۱ هزار عضو هیئت‌علمی در دانشگاه‌های کشور مشغول تدریس هستند. ۱۵۰ رشته تخصصی،فوق‌تخصصی و فلوشیپ در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه آموزش پزشکی عمومی ایران مورد تایید سازمان‌های بین‌المللی است، توضیح داد:  فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، کیفیت آموزش پزشکی ایران را تایید کرده و پس از ۲۰ سال،یک تیم ۷ نفره از اعضای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی در هفته آتی به کشورمان سفر خواهند کرد و سمیناری با حضور اعضای فدراسبون جهانی و روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور برگزار خواهد شد.

ارائه سند مردمی سازی آموزش علوم پزشکی به شورای عالی انقلاب فرهنگی

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402021106296/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%A7%D9%84-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%85