بافت اولین فرش ابریشمی ایرانی در مالزی

علی اصغر محمدی سفیر ایران در مالزی نیز در این مراسم طی سخنانی با تجلیل از دست اندرکاران و هنرمندان فرهیخته ایرانی بویژه آقای رضا خانی و هنرمندان بافنده ایرانی که برای نخستین بار همه مراحل بافت این قالیچه نفیس را با برپایی دار قالی مقابل دید مردم مالزی  ابتدا تا انتها به انجام رساندند؛ خاطرنشان کرد: این رویداد، نقطه آغازی برای برداشتن گام‌های بلند آتی با هدف معرفی گنجینه ارزشمند هنرهای ایرانی – اسلامی در مالزی و منطقه جنوب شرق آسیا خواهد بود.

در  ادامه این مراسم گواهی ثبت اولین فرش ایرانی بافته شده در مالزی توسط رییس مرکز ثبت رکوردهای مالزی به رضا خانی اهدا شد. 


منبع: https://www.irna.ir/news/84868266/%D8%A8%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B1%D8%B4-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%84%D8%B2%DB%8C

خیری عمر سفیر جدید مالزی در ایران که در روزهای آینده ماموریت خود را در ایران  آغاز خواهد کرد، ثبت این رکورد هنری و فرهنگی ایران در مالزی را نشانه روشنی برای آغاز ماموریت خود و آغاز مسیر جدیدی برای همکاری مشترک بین ایران و مالزی دانست.

وی افزود: با توجه به نوآور بودن و اولین بودن بافت این فرش نفیس در مالزی، این رویداد در کتاب رکوردهای مالزی ثبت شد و بهمین جهت در این مراسم و برای ثبت در تاریخ روابط فرهنگی ایران و مالزی این برنامه فرهنگی برنامه ریزی شد .

به گزارش روز شنبه ایرنا، این مراسم با  حضور علی اصغر محمدی سفیر ایران در مالزی، خیری عمر سفیر جدید مالزی در ایران، اورعی کریمی رایزن فرهنگی ایران در مالزی و جمعی از علاقمندان فرهنگ و هنر ایران در مالزی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم آقای رضا خانی بازرگان و خالق این اثرنفیس هنری و سنتی ایرانی در شرح مختصری از روند بافته شدن این قالیچه ابریشمی گفت که ایده بافت این فرش نفیس با طرح پرچم مالزی با هدف معرفی فرهنگ و هنر ایران در مالزی در جشنواره فرهنگی – هنری – تجاری و گردشگری ایران در کوالالامپور در فروردین ماه ۱۴۰۱ اجرایی و طی ۴۷ روز با حضور دو هنرمند پیشکسوت ایرانی در این جشنواره بافته و آخرین گره این فرش دستباف ابریشمی در مراسم اختتامیه این رویداد با حضور سفیر ایران در مالزی  به پایان رسید.