اهمال کاری تحصیلی و عوامل مؤثر بر وقوع آن

با این تعبیر، کنترل و نظارت شدید والدین بدون توجه به نگرش کودکان این امر می تواند اهمال کاری تحصیلی را در آنها افزایش دهد. اگر نظارت والدین مبتنی بر حفظ استقلال فردی و مسئولیت در انجام تکالیف باشد، شرایط مناسبی فراهم می شود تا فرزندان مستقل باشند و نسبت به تکالیف خود احساس مسئولیت بیشتری کنند. این نظارت والدین باید به گونه ای باشد که فرزندانشان درگیر تکالیفشان شوند و والدین از این نظر تنها مشوق آنها باشند.

در این بین دانش آموزان از وظایف تحصیلی خود غفلت می کنند. این نوع اهمال کاری در بین دانش آموزان مکرر اتفاق می افتد و آسیب های زیادی به پیشرفت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی افراد وارد می کند. در واقع، اهمال کاری تحصیلی تمایل غیرمنطقی برای به تاخیر انداختن شروع یا پایان یک دوره است. تا جایی که دانش آموز تکالیف خود را به آخرین لحظه موکول می کند یا در انجام تکلیف تعلل می کند.

محیط خانواده یکی از عوامل موثر در تعلل در مدرسه است

تعلل کننده ها کسانی هستند که بیش از حد به خود فشار می آورند و این فشار معمولاً پاسخی به خواسته های خانواده است. خانواده هایی که به توانایی فرزندان خود در موفقیت شک دارند، مستقیم یا غیرمستقیم چنین درخواستی را از فرزندان خود می کنند.

عوامل متعددی از جمله عوامل فردی، محیطی و خانوادگی در زندگی دانش آموزان در تعلل آنها نقش دارد. جو خانواده یکی از عوامل موثر در ایجاد اهمال کاری تحصیلی و تداوم آن در بین دانش آموزان است. بدون شک خانواده نقش مهمی در کسب عادات نامناسب در کودکان دارد.

سبک فرزندپروری والدین یکی از عوامل مؤثری است که ارتباط تنگاتنگی با اهمال کاری دارد. بررسی سبک فرزندپروری یکی از راه های شناسایی اهمال کاری در دانش آموزان است. برخی از والدین نسبت به نیازهای فرزندان خود بسیار حساس هستند، اما حمایت عاطفی کمتری ارائه می دهند. این والدین معمولاً با فرض نظم و انضباط مجموعه ای از محدودیت ها را برای فرزندان خود اعمال می کنند که در واقع مانعی برای ارتباط کلامی والدین و فرزند و در نتیجه عدم حمایت عاطفی والدین است.

انتقاد والدین از عملکرد کودک در انجام کارها یا مقایسه کودک با سایر همکلاسی ها، جریانی از ترس را در کودک ایجاد می کند که قدرت حرکت و پویایی را از او می گیرد. با توجه به تمام موارد ذکر شده می توان نتیجه گرفت که تغییر سبک فرزندپروری والدین می تواند یکی از راهکارهای کاهش اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان باشد که پس از آن شاهد نتایج تحصیلی بهتری از آنان خواهیم بود.

بر اساس این گزارش که توسط فرشته فرز علیزاده، روانشناس بالینی و کودک درمانگر، در مجله رشد مدرسه فردا (جلد 19، شماره 1، 1401) منتشر شده است. عوامل متعددی از جمله عوامل فردی، محیطی و خانوادگی در زندگی دانش آموزان در تعلل آنها نقش دارد. فضای خانوادگی یکی از عوامل موثر در سیر اهمال کاری تحصیلی و تداوم آن در بین دانش آموزان تلقی می شود. بدون شک خانواده نقش مهمی در کسب عادات نامناسب در کودکان دارد.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401122518027/%D8%A7%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%84-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%85%D9%88%D8%AB%D8%B1-%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%A2%D9%86

به گزارش ایسنا، به نظر می رسد در جامعه معاصر، اهمال کاری یک رفتار رایج است. در واقع تعلل به معنای به تعویق انداختن یا توقف کار انسان است; پدیده ای که اغلب می تواند در زندگی روزمره اتفاق بیفتد. وظایف خاصی در دوران کودکی و نوجوانی به حوزه آموزشی کودکان و نوجوانان محول می شود. این وظایف شامل آمادگی برای امتحان، انجام به موقع تکالیف محوله، رعایت نظم و انضباط و حضور به موقع و منظم در مدرسه و کلاس است.

علاوه بر موارد ذکر شده، یکی دیگر از علل اهمال کاری دانش آموزان می تواند «ترس از شکستکودکان برای اینکه با شکست مواجه نشوند انجام کارها و وظایف خود را به تاخیر می اندازند. ترس از شکست می تواند علل بیرونی و درونی زیادی داشته باشد که از جمله علل بیرونی که می تواند باعث ایجاد این ترس در کودکان شود، در بستر خانواده و توسط والدین رخ می دهد.

گاهی پیش می آید که والدین با توجه به سهل انگاری فرزندشان در انجام تکالیف تصمیم می گیرند این کوتاهی فرزندشان را جبران کنند و مسئول انجام تکالیف شوند. لازم به ذکر است که این کودکان هرگز دچار عواقب منفی عدم انجام تکالیف نمی شوند. در کنار همه این مشکلات، یک امنیت روحی و روانی در این کودکان ایجاد می شود که مبتنی بر این ذهنیت است که «بالاخره در آخرین لحظات کمک والدین به من می رسد». تمام دور باطل این حمایت‌های والدین در نهایت منجر به بی‌توجهی به فرزند خواهد شد.