انتقاد وزیر علوم از عدم تعیین استاد راهنما برای دانشجویان کارشناسی

وزیر علوم از تدوین سند ملی نوآوری در وزارت علوم خبر داد و خاطر نشان کرد: اکنون در حال واکاوی و اصلاح این سند هستیم و منتظریم این سند به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد تا راهبرد، سیاست و برنامه های اجرایی مناسب برای علوم و فنون داشته باشیم.

وی همچنین دانشگاه را منشأ آفرینش توصیف کرد و گفت: فرهنگ آفرینی، کارآفرینی، نیاز آفرینی و ایجاد فرایند های جدید وظیفه دانشگاه است. یکی از نکاتی که باید دانشگاه به آن توجه کند استفاده حداکثری از مزیت های نسبی کشور می باشد. در واقع مزیت های نسبی امکاناتی نظیر نفت گاز، معدن، پتروشیمی و اقلیم چهار فصل است که ما داریم باید با کمک دانشگاه و دانش بتوانیم از این منابع درست استفاده کنیم.

وزیر علوم افزود:اگر چه به نظر من نقشه کلیدی دانشگاه‌ها باید بسیار بالاتر از استفاده نسبی از مزیت ها باشد دانشگاهی دانشگاه است که بتواند مزیت آفرینی کند و مزیت های جدیدی که وجود ندارد را تعریف کنند. بنابراین صرفا از طریق علم و دانش می شود مزیت های جدیدی برای کشور خلق کرد و پیش بینی نمود در آینده چه نیازهایی خواهیم داشت و برای برآوردن نیازهای ۱۰ سال آینده برنامه ریزی داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402030100352/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در افتتاحیه نمایشگاه کار دانشگاه تهران که امروز در تالار علامه امینی این دانشگاه برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد:

وزیر علوم از به حاشیه رفتن تعیین استاد راهنما برای دانشجویان دوره کارشناسی انتقاد کرد و گفت: درخواست من این است که باید حداقل برای هر ورودی و هر رشته‌ای یک استاد راهنما تعیین کنیم تا آنها وقت کافی برای راهنمایی و مشورت دادن به دانشجویان را در نظر بگیرند؛ در این صورت بسیاری از مشکلات دانشجویان رفع خواهد شد.

زلفی گل تاکید کرد: پس یکی از وظایف مهم جامعه دانشگاهی تبدیل پروژه مهم اشتغال به نهضت ملی است خوشبختانه دانشگاه تهران پرچمدار این اقدام مبارک شده است و باید صدا و سیما نیز در این زمینه فرهنگ سازی را لازم را انجام دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خدا را شکر می کنیم که با پیروزی انقلاب اسلامی، نهال شکوفای علم و فناوری در کشور ما کاشته شد و امروزه در حال چیدن میوه‌های آن هستیم. چرا که یادمان نرفته است قبل از پیروزی انقلاب هیچ مقطع دکتری در کشور ما دایر نبود و در سال ۱۳۶۵ دوره دکترا در کشور ما تاسیس شد به طوریکه امروزه همه تکه های جورچین علم و فناوری در کشور ما اعم از رشته های دکتری، پسا دکتری و پسا دکتری پژوهشی، پژوهشگران مستقل در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: این دانشگاهیان هستند که باید فکر تصویب و تدوین قانون را ایجاد نمایند. مجریان نیز باید مبنای تصمیم گیری های خود را در هر زمانی بر اساس پیشنهادات آنها قرار دهند.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم نهضت اشتغال به پروژه ملی کشور تبدیل شود، گفت: لازم است تمامی امکانات کشور را برای تحقق این هدف بسیج کنیم چرا که اگر جوانان ما شغل مناسب و مرتبط با تخصص خود داشته باشند هم به موقع تشکیل خانواده می‌دهند و امید و نشاط در جامعه ارتقاء می یابد. از طرفی مهاجرت بخشی از نخبگان مان را نخواهیم داشت.

وی گفت: ما در دانشگاه صرفا وظیفه نداریم دانش نظری دانشجویان خود را افزایش دهیم چرا که دانشگاه نقش فرهنگ آفرینی، تربیتی و پرورشی دارد.بنابراین باید بحث استاد راهنما در مقطع کارشناسی را جدی بگیریم. متاسفانه به دلیل نقش فناوری های جدید عملاً این نقش به حاشیه رفته است. بنابراین درخواست من این است که حداقل برای هر ورودی و هر رشته های یک استاد راهنما در نظر بگیریم و امتیازاتی نیز برای آنها تعیین کنیم تا اساتید وقت کافی برای مشورت، راهنمای دادن و برقراری ارتباط با دانشجویان را در نظر بگیرند. اگر این ارتباط پدرانه و صمیمی بین دانشجو و استاد شکل بگیرد بسیاری از مشکلات دانشجویان حل خواهد شد.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه برنامه توسعه هفتم به زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد، گفت: دانشگاه باید از ظرفیت خود برای تصویب این برنامه استفاده کننده و جامعه دانشگاهی ابتدا باید ضمن ارزیابی ۶ برنامه قبلی توسعه و شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه ها، پیشنهادات خود در برنامه هفتم توسعه را به نمایندگان مجلس ارائه دهند.