امکان الزام داوطلبان کنکور به تحصیل در رشته علوم پایه وجود ندارد

دانستن نحوه اجرای طرح های حمایتی برای رشته ها مهم است

وی با بیان اینکه همه مشکلات حوزه آموزشی باید ریشه کن شود، تصریح کرد: اگر بنا به نیاز بازار کار، رها شدن دروس علوم پایه را بیان می کند، باید تاکید کرد که برخی از رشته های فنی و مهندسی نیز با توجه به نیاز بازار کار کنار گذاشته می شود. همان معیار و معیارهای مشابه شده است. سیاست های بازار کار باعث شده است که برخی از مشاغل با دستمزد خوب در نظر گرفته شوند. بروز چنین شرایطی باعث می شود که مشاغل با درآمد خوب به عنوان ارزشمند دیده شوند. گاهی اوقات کشور به شغلی نیاز دارد که به آن توجه کند و درآمد بالایی داشته باشد. این مشکل باید در اصل سیاست گذاری اصلاح شود و هر عنصر در جای مناسب قرار گیرد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نمی توانید داوطلبان کنکور را مجبور به تحصیل علوم پایه کنید. شاید فردی رغبت به تحصیل علوم پایه داشته باشد اما چون در محیط او علاقه ای به این رشته ها وجود ندارد برای تحصیل علوم پایه قدمی برنمی دارد.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402012009495/%D9%86%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%88%D8%B7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

دکتر بجیت درباره اعطای بسته های تشویقی به رشته های کم طرفدار گفت: گاهی از رشته های خاصی حمایت می کنند و گاهی از گروه های خاصی حمایت می کنند. بحث رتبه های برتر به شرط داشتن پشتوانه آموزشی نیست.

دکتر احد بجیت در گفت وگو با ایسنا وی ضمن بیان این مطلب گفت: رشته های علوم پایه بسیار مهم است اما به دلیل ظلمی که به این رشته ها شده آینده ای ندارد. اگر تناسبی بین اهمیت و توجه به رشته‌های علوم پایه وجود نداشته باشد، مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه نمی توان داوطلبان کنکور را مجبور به تحصیل در رشته علوم پایه کرد، خاطرنشان کرد: شاید فردی تمایل به تحصیل در علوم پایه داشته باشد، اما چون در محیط او علاقه ای به این رشته ها وجود ندارد، نمی تواند در رشته علوم پایه تحصیل کند. پیش رفتن. چندین سوال مرتبط با رشته های علوم پایه مانند “آیا در مورد علوم پایه درست عمل کرده ایم؟” ، «آیا برای این رشته ها ارزش قائل شده ایم؟»، «آیا این شرایط به گونه ای است که افراد با توجه به علاقه خود، رشته های علمی پایه را مطالعه کنند؟» ژست می گیرد. در این میان توسعه رشته های علوم پایه می تواند زمینه ساز توسعه رشته های علمی کاربردی باشد.

وی ادامه داد: مقرر شد برگزیدگان المپیادهای دانشجویی به شرط تحصیل در رشته های کمتر پرطرفدار، هیأت علمی شوند. البته این امکان نیز وجود دارد که دانشجوی منتخب المپیاد پس از ورود به دانشگاه برای تحصیل تلاشی نکند. رتبه های برتر از نظر استعداد خاصی هستند و اگر آموزش ببینند تاثیرگذار خواهند بود. مشکل کشور در حوزه علوم پایه با حمایت از قشر خاصی حل نمی شود حتی اگر ارتقای استعدادها بدون تاثیر نباشد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: رشته های خاص باید در محوریت سیاست ها قرار گیرد، با آینده نگری و دقت در برنامه های درسی می توان افراد را برای آینده تربیت کرد. اصل تصمیم برای پشتیبانی از دامنه های کمتر محبوب مهم است، اما نحوه و نحوه پیاده سازی آن نیز مهم است.