امریکا: بدون کمک چین نمی‌توان انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش داد

بایدن سهمیه ماژول های خورشیدی را که می توان بدون عوارض گمرکی وارد کرد، دو برابر کرد و کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند ویتنام و مالزی را از تعرفه های خورشیدی به مدت دو سال معاف کرد.  

از دیگر سو، به دنبال افزایش نگرانی‌ها در مورد پدیده گرم شدن زمین، مقابله با آلودگی هوا و جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای، بسیاری از کشورهای آسیا-اقیانوسیه عزم خود را برای استفاده و تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده اند که در این میان چین، ژاپن، کره جنوبی و هند پیشتازند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84879549/%D8%A7%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%DA%A9%D9%85%DA%A9-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D9%86%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%DA%AF%D8%A7%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D9%84%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، تعرفه های تنبیهی دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین بر تجهیزات انرژی چین را اندکی کاهش داده است.

چین در سال‌های اخیر تلاش کرده تا از میزان مصرف زغال سنگ بکاهد و همزمان صنایع را تشویق به افزایش میزان بهره‌وری در استفاده از نصب فناوری‌های پاک کرده است.

بر اساس جدیدترین گزارشهای خبری، چین موفق شده است تدابیری را برای کاهش آلودگی هوا در این کشور اتخاذ کند و میزان آلاینده‌ها و ذرات ریز معلق را در سال ۲۰۲۱ میلادی کاهش دهد و بدین ترتیب به عنوان الگویی برای دیگر کشورها در جهت حفظ محیط زیست و کاهش آلایندگی معرفی شود.

این دستاوردهای چشمگیر چین یک پایه و بنیاد محکم و قوی برای جهانی شدن همکاری های حوزه انرژی های کم کربنی فراهم کرده و باعث کاهش هزینه انرژی های تجدیدپذیر در سراسر جهان شده و در عین حال روند انتقال انرژی جهانی به سمت انرژی های سازگار با محیط زیست را سرعت بخشیده است.

همچنین چین ۴۰ درصد از تاسیسات خورشیدی تمام شده جهان را به خود اختصاص داده است و بازار داخلی گسترده ای را برای تامین کنندگان نیروگاههای خورشیدی فراهم می کند …

چین همکاری های بین المللی حوزه انرژی خود را در بسیاری از نقاط جهان ارتقاء داده و همواره از قواعد و اصول سود دو جانبه و منافع برد-برد حمایت کرده است؛ شرکت های چینی پروژه هایی با استانداردهای فوق العاده را در حوزه انرژی اجرایی می کنند که نیازهای ضروری کشورهای شریک چین را تامین می کنند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از این هفته نامه آمریکایی، برنامه چین برای گسترش فناوری دوستدار محیط زیست به دو دهه قبل بازمی‌گردد.

براساس این گزارش شرکت های مختلف چینی بیش از ۷۰ درصد از پنل های فتوولتاییک خورشیدی را تولید می‌کنند. این در حالیست که سهم آمریکا در این زمینه فقط ۳ درصد است.

در حال حاضر ۳۰ میلیارد دلار اعتبار مالیاتی به تولید اجزای انرژی تجدیدپذیر در ایالات متحده اختصاص داده می شود. این در حالیست که چین بیش از دو دهه است اقداماتی را برای افزایش استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر اتخاذ می‌کند.

چین امروزه نه تنها بزرگ ترین بازار انرژی های تجدیدپذیر جهان محسوب می شود، بلکه بزرگ ترین تولیدکننده تجهیزات انرژی پاک نیز به حساب می‌آید.

بر اساس این گزارش، اگرچه آمریکا متعهد شده است مبلغی به ارزش ۳۶۹ میلیارد دلار برای کاهش گازهای گلخانه ای اختصاص دهد، این تلاش ها بدون کمک چین به نتیجه نخواهد رسید.