افزایش ظرفیت نباید به رشته های پزشکی و دندانپزشکی محدود شود/ دستمزد دستیاران افزایش می یابد

دبیر شورای آموزش پزشکی و ویژه با بیان اینکه تاکنون منابع مالی برای افزایش ظرفیت در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: دانشجویان پزشکی در دو سال اول تحصیل دوره هایی را می گذرانند و وارد بیمارستان می شوند. از سال سوم در صورت عدم وجود تخت آموزشی برای دانش آموزان، 50 نفر روی تخت بیمار حاضر می شوند.

افزایش 20 درصدی ظرفیت حوزه های تخصصی و فوق تخصصی

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402011405380/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82

دکتر باقری فرد با بیان اینکه افزایش ظرفیت آزمون دستیاری تخصصی نیز صورت گرفته است، تصریح کرد: افزایش ظرفیت آزمون دستیاری تخصصی بر اساس نیاز کشور بوده و برای حوزه های پرتقاضا از جمله در نظر گرفته نشده است. پوست، جراحی پلاستیک و زیبایی. تقاضا باید در جهت نیازهای کشور باشد.

وی درباره افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی گفت: همچنین مقرر شد ظرفیت رشته دندانپزشکی 150 نفر باشد اما افزایش ظرفیت دانشگاه ها برای این رشته 350 نفر بوده است.

دکتر باقری فرد درباره وضعیت بیمارستان های دانشگاهی گفت: 600 بیمارستان دولتی و 300 بیمارستان دانشگاهی داریم. دستیاران متخصص در بیمارستان دانشگاهی کار می کنند که همه این افراد زیر نظر اساتید متخصص و متخصص هستند و دستیاران به تنهایی تصمیم نمی گیرند.

دکتر باقری فرد در پاسخ به این سوال که «چرا تعداد پزشکان متخصص در کشور کم است؟ وی گفت: کمبود پزشک متخصص را در کشور تشخیص می دهیم. تعداد پزشکان متخصص در مقایسه با پزشکان عمومی کم است. تا به حال شرایط برای دستیاران متخصص سخت بوده است. حقوق 20 سال دستیاران متخصص حدود 2 میلیون تومان بود. یعنی قبل از شروع دولت سیزدهم دستیاران متخصص 2 میلیون حقوق می گرفتند. چه کسی می تواند با حقوق 2 میلیون تومانی 4 سال زندگی خود را اداره کند؟

وی ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظر دارد تا سال 2028 تعداد پزشکان به ازای هر 10 هزار نفر را به بیش از 20 نفر برساند.

به گزارش ایسنا، دکتر ابوالفضل باقری فرد در گفت و گوی ویژه شب یکشنبه 23 فروردین در خصوص عدم تخصیص منابع بودجه ای برای افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی گفت: وزارت بهداشت در خصوص افزایش ظرفیت ها به درستی به وظیفه خود عمل کرده است. رشته پزشکی مقرر شد در سال اول افزایش ظرفیت رشته های پزشکی، ظرفیت رشته های پزشکی در دانشگاه ها 1600 نفر افزایش یابد، اما 2000 نفر افزایش داشتیم.

محل مورد نظر خط کشی شده است

ما 300 بیمارستان آموزشی داریم

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: مشکلات دانشجویان پزشکی بیش از سایر دانشجویان است. بر این اساس باید تخصیص منابع برای افزایش ظرفیت رشته پزشکی صورت گیرد.

آموزش پزشکی عمومی توسط فدراسیون جهانی آموزش پزشکی تایید شده است

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیر شورای عالی آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه افزایش ظرفیت رشته های تحصیلی باید متعادل باشد، گفت: افزایش ظرفیت نباید به صورت متوازن باشد. محدود به رشته های پزشکی و دندانپزشکی است. کشور به کارمندان صحی، پرستاران، ماماها و فیزیوتراپیست ها نیاز دارد. سایر زمینه ها را نباید نادیده گرفت و نباید همه امکانات را به حوزه پزشکی محدود کرد.

افزایش سرانه پزشکان عمومی و متخصص تا سال 1408

دکتر باقری‌فرد تصریح کرد: کشورهای شرق آسیا مانند ازبکستان و قزاقستان دارای سرانه جمعیت بسیار بالایی هستند اما از وضعیت بهداشتی مناسبی برخوردار نیستند. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، اگر کشوری به ازای هر 10 نفر جمعیت، بیش از 10 پزشک عمومی و متخصص داشته باشد، وضعیت خوبی دارد. اگر تعداد کل پزشکان عمومی و متخصص به ازای هر نفر بین 20 تا 25 نفر باشد، می توان گفت که وضعیت مطلوب است.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه بر اساس استانداردهای سازمان جهانی بهداشت، پزشک عمومی و متخصص به ازای هر نفر در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: وی تصریح کرد: آخرین آمار سرانه پزشکان عمومی و متخصص در ایران برای سال 2018، 15.8 پزشک به ازای هر 10 نفر است. سرانه پزشکان عمومی و متخصص به ازای هر 10000 نفر در سال 2020 برای عراق، پاکستان و ترکیه به ترتیب 9.6، 11 و 19.3 است.

وی ادامه داد: شرایط طوری نباشد که یک نفر ردای سفید بپوشد، تازه تحصیلش را تمام کند و نتواند مشکلات مردم را حل کند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دو موضوع «کمیت» و «کیفیت» در آموزش توجه دارد. آموزش پزشکی عمومی ایران مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی است.

دبیر شورای آموزش پزشکی و ویژه ادامه داد: حقوق دستیاران متخصص 2 میلیون تومان افزایش یافته و به رقم قابل قبول 8 میلیون تومان رسیده است. امسال حقوق دستیاران افزایش می یابد. تغییرات کوچکی برای دوره های تخصصی جادوگر ایجاد شده است. به عنوان مثال، برای اولین بار در تاریخ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ به جای 3400 نفر در سال 1401 حدود 4000 نفر پذیرش کردیم. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر پذیرش دستیاران بومی تاکید دارد، سعی می کنیم افراد بومی را جذب کنیم که بعد از تمام تحصیلات خود مجبور نباشند به شهر دیگری بروند. . وزارت بهداشت از دستیاران می خواهد که در شهر خود بمانند و به تعهد خود احترام بگذارند. این سوال می تواند مشکل کمبود پزشک متخصص به ویژه کمبود پزشک متخصص در شهرهای محروم را حل کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره افزایش دوره های تخصصی و تخصصی در سال 1401 گفت: ظرفیت دوره های تخصصی و تخصصی در سال 1401 20 درصد افزایش یافت که نتایج افزایش ظرفیت رشته های تخصصی و تخصصی باعث افزایش ظرفیت رشته های تخصصی و تخصصی خواهد شد. در 4 سال آینده قابل مشاهده باشد زیرا این افراد در 4 سال آینده وارد بازار کار خواهند شد.

معاون آموزشی با بیان اینکه آموزش پزشکان به ویژه تربیت پزشک متخصص باید از کیفیت لازم برخوردار باشد، گفت: در صورتی که دانشگاه آزاد شرایط کافی برای تربیت پزشک متخصص را داشته باشد، مراتب را به وزارتخانه اعلام خواهد کرد. بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. کارشناسان و ارزیابان وزارت بهداشت شرایط دانشگاه آزاد را بررسی می کنند. دانشگاه آزاد در صورت داشتن شرایط لازم یعنی بیماران، تجهیزات لازم و اساتید کافی می تواند دوره تخصصی داشته باشد. شرایط تدریس باید به گونه ای باشد که فرد بعد از گذراندن یک دوره 3 یا 4 ساله بتواند مشکلات مردم را حل کند.