افزایش سهم مناطق محروم از بهترین دانشگاه های کشور / ساخت 8 مدرسه در روز

افزایش سهم مناطق محروم از بهترین دانشگاه های کشور / ساخت 8 مدرسه در روز

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افزایش سهم مناطق محروم در بهترین دانشگاه های کشور پس از تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، گفت: سهم مناطق محروم در بهترین دانشگاه های کشور افزایش چشمگیری داشته است. 11 استانداری داریم که سهم کرسی های بالای کشور بیش از 50 تا 150 درصد بوده است، اما امروز مناطق محروم توانسته اند حق خود را پس بگیرند.

به گزارش ایسنا. در دیدار وزیر آموزش و پرورش با تشکل های دانش آموزی، نمایندگان تشکل ها مشکلات دانش آموزان را در زمینه آسیب های اجتماعی، کنکور، امتحانات نهایی، کتب درسی، بی سوادی معلمان، آمار غلط و … بیان کردند. صحرا پس از شنیدن این سخنان گفت: نکات خوبی در جلسه مطرح شد. اگر وزیر آموزش و پرورش وزیر خوبی است باید گزارش ماهانه به دانش آموزان و معلمان بدهد که چه اقداماتی انجام داده و چه مشکلاتی دارد.

صحرایی پیام این جلسه را اهمیت دادن به مدرسه دانست و افزود: هر چه برای آینده کشور پیش می آید باید بذر آن در مدرسه کاشته شود. ما باید به مدرسه برگردیم. این سخنان رهبر معظم انقلاب است.

وی با بیان اینکه همه شما تایید می کنید که امروز بهتر از دیروز هستیم، گفت: باید برای بهتر شدن و داشتن فردایی بهتر تلاش کنیم. ما منابع خود را در مناطق محروم می گذاریم. روزگاری از هر دو نفر در این کشور یک نفر بی سواد بود، اما امروز 97 درصد مردم خواندن و نوشتن بلدند.

صحرایی با بیان اینکه مدرسه ای را در پشگرد جنوب هرمزگان یکی از محروم ترین مناطق کشور افتتاح کردیم، گفت: مدرسه ای را در آنجا افتتاح کردیم که در هیچ منطقه مشخصی از کشور وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود 700 مدرسه سمباد در مناطق مختلف کشور، به دولت تذکر داد برای دانش آموزان پایه اول تا چهارم شهریه مدارس سمباد پرداخت شود. بیش از 55 درصد مدارس سمباد متعلق به کلاس های X و IX جامعه است.

صحرایی در خصوص امتحانات نهایی دانش آموزان افزود: 50 درصد امتحانات با هدف یکسان سازی محتوای کتاب درسی امتحانات و برنامه امتحانات انجام شده است. طراحی امتحانات نهایی به طور همزمان نیاز به تلاش زیادی دارد. با این حال، همه مطالعات نشان می دهد که شکل جدید تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور به نفع همه دانش آموزان و دستیابی به عدالت آموزشی است.

ساخت 8 مدرسه روزانه

وزیر آموزش و پرورش همچنین خاطرنشان کرد: در مدت 30 ماه 6900 مدرسه ساخته، تکمیل و تجهیز شد، یعنی روزانه 8 مدرسه در حال ساخت است. تمرکز ما روی مدارس روستاهای مرکزی است و اولویت ما مدارس شبانه روزی است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین از صدور مجوز تاسیس دانشگاه فرهنگیان جیرفت خبر داد و بیان کرد: کار برای تاسیس آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: آیین نامه هدایت تحصیلی و هدایت تحصیلی را تصویب کردیم. ما 32 مرکز مشاوره داشتیم که اکنون این تعداد به 728 مرکز افزایش یافته است و سال آینده 1000 مشاور استخدام خواهیم کرد که همه اینها ظرف 30 ماه است.

صحرایی با بیان اینکه مجوز مهدکودک ها تنظیم و آیین نامه آموزشی کودکان تدوین شده است، تاکید کرد: باید با سرمایه گذاری روی کودکان صفر تا ۶ سال بذر توسعه در کشور کاشته شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه 155 میلیون جلد کتاب چاپ می شود که 153 میلیون جلد آن بین دانش آموزان توزیع می شود، افزود: معلم خوب حق ملت است و تمام تلاش این دولت این است که معلمان خوب برای کودکان پیدا کند. امسال 50 هزار معلم معادل 7 وزارتخانه جذب شده اند و سال آینده 72 هزار نفر را استخدام خواهیم کرد. این دو دانشگاه امسال 30 هزار فارغ التحصیل داشته اند و بسیاری از این معلمان به مناطق محروم می روند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 39.8 درصد دانش آموزان مقطع متوسطه به هنرستان ها رفتند، خاطرنشان کرد: سرانه ما محدود است و مدارس شهید و سمباد سرانه پرداخت نمی کنند. همچنین یک پروژه ملی برای افزایش مهارت های دانش آموزان وجود دارد، بنابراین دانش آموزان باید هر سال تحصیلی یک مهارت را بیاموزند.

وی افزود: از دیگر طرح های ملی می توان به تربیت معلم و نیروی انسانی، اوقات فراغت، رفع بی سوادی و تجهیزات آموزشی اشاره کرد. امسال 100 هزار کلاس درس در طرح شهید رجایی با کمک دانش آموزان نوسازی شد.

وی درباره انتخابات نیز گفت: دانش آموزان باید خودشان رای دهند و از اولیای خود بخواهند که رای دهند زیرا آینده کشور با هر رای ساخته می شود.
همه کسانی که به آینده اهمیت می دهند باید در انتخابات شرکت کنند زیرا هر تغییری از اینجا می آید. آموزش و پرورش غیرحزبی تلاش کرده است تا آگاهی مردم را نسبت به اهمیت هر رأی بالا ببرد. هر چقدر هم که بخواهیم آینده آبادتر باشد و بستر آموزشی بهتر و جامع برای فرزندانمان ایجاد کنیم، باید در انتخابات شرکت کنیم. رای دادن امنیت داخلی و خارجی ما را تضمین می کند. در هیچ کجای دنیا در مورد هیچ موضوع مهمی اتفاقی نمی افتد مگر اینکه ایران دیده شود.

ضرورت بررسی وضعیت تحصیلی دانش آموزان مناطق محروم

به گزارش ایسنا. در دیدار وزیر آموزش و پرورش با نمایندگان تشکل های دانش آموزی که با حضور نمایندگان تشکل های بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی، سازمان دانش آموزی و جمعیت هلال احمر برگزار شد، از هر یک دو نفر این سازمان ها مطالبات مختلف دانش آموزان را با وزیر آموزش و پرورش در میان گذاشتند.

ایشان ضمن قدردانی از ثبت سوابق تحصیلی و توجه به مراسم اعتکاف معنوی بر انتصاب مشاوران ذیصلاح در مدارس، تعیین تکلیف طرح حمایت از کودکان در فضای مجازی، امتحانات پایان ترم، جذب معلمان شایسته، اهمیت تمرکز بر کتاب های درسی و غیره

از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه می توان به ارتقای فعالیت های آموزشی و فرهنگی، توانمندسازی دانش آموزان، سند کانون دانشجویی، کنکور سراسری و اعزام نمایندگان وزیر به مناطق محروم برای بررسی وضعیت تحصیلی دانش آموزان اشاره کرد.

وی در این دیدار از تصمیم رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش برای جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان تشکر کرد.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1402120906162/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B3%D9%87%D9%85-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82-%D9%85%D8%AD%D8%B1%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%87