از نافع نبودن محتوای کتب درسی تا بی ثباتی مدیریتی در آموزش و پرورش

– بی ثبات ترین وزارتخانه در دولت آموزش‌ و پرورش است و میانگین طول عمر وزارت زیر دو سال است. آقای صحرایی اگر توان ارتقای جایگاه آموزش و پرورش را در کابینه ندارید، قبول مسئولیت نکنید. حال و اوضاع آموزش و پرورش خوب نیست. مدارس سرانه مناسب دریافت نمی‌کنند، مدارس سرایدار ندارند، تراکم کلاسی بالای ۳۰ و ۴۰ نفر است و پیش بینی می‌شود امسال بیشتر بشود. ما ساختار مناسبی در آموزش و پرورش نداشته و اکنون هم نداریم. اجرای سندتحول بنیادین چه شد؟ بهانه های مختلفی مطرح شده، اما مگر می‌شود آموزش و پرورش را بدون سند اداره کرد؟

-با تنوع فراوان مدارس مواجهیم و آموزش و پرورش بنیان گذار تبعیض اجتماعی شده است. اگر توان ارزش گذاری درست همکاران را ندارید فقط به سنوات و مدرک تحصیلی بسنده کنید.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402021308173/%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%A7%D9%81%D8%B9-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%AA%D8%A8-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D8%A8%DB%8C-%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88

-سامانه های متعددی داریم، هربار یک سامانه را رونمایی می‌کنند که مدیران مدارس را کلافه کرده است. آیا پرداخت و تسویه مطالبات دیگر گفتن دارد که مرتب در رسانه ها از آن سخن می‌گویند؟.

نافع نبودن محتوای کتب درسی، انعکاس مطالبات حقوقی معلمان از طریق رسانه ملی، اهمیت به روز رسانی برنامه ها و سیاست های امور تربیتی و فعالیتهای پرورشی مدارس، تراکم جمعیت دانش آموزی در دوره ابتدایی، از جمله دغدغه ها، گلایه ها و دیدگاه‌های انتقادی معلمان شهرستان های تهران در آیین سپاس بود که با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش مطرح شد.

-رهبری روز گذشته مجدد بر اهمیت تربیت نیروی کار تأکید فرمودند. ضرورت این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست، اما هنرستان ها همچنان بدون تخصیص سرانه مناسب و نیروی ماهر کارآمد و بدون تجهیزات و امکانات کامل و به روز شده به فعالیت خود ادامه‌ می‌دهند.

به گزارش ایسنا، معلمان در آیین «سپاس معلم» که به مناسب هفته گرامیداشت مقام معلم در اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران برگزار شد به تبیین برخی مشکلات و چالش های موجود پرداختند که در ادامه به صورت اجمالی به برخی از آنها اشاره می‌شود:

 – چرا مکررا روی پرداخت مطالبات و واریز حقوق فرهنگیان از طریق رسانه ملی مانور داده می‌شود در حالی که درباره سایر دستگاه‌ها اینگونه نیست؟ دروس ما هم فاقد محتوای مفید حداقلی است و کتاب ها کسی را تربیت نمی‌کند که به درد جامعه بخورد.

– با کمبود نیروی مشاور مواجهیم و لازم است در راستای تأمین نیرو و تخصیص ساعات مناسب برای نیروی مشاور در مدارس اقدام شود. همچنین بیمه تکمیلی فرهنگیان نیازمند تقویت است.

– روابط معلم و شاگرد در دوره ابتدایی بسیار مهم است و رفتار معلم تا حدود زیادی در شکل‌گیری شخصیت دانش آموزان تأثیر دارد. رشد جمعیت تحصیلی بدون رشد امکانات باعث عدم تعادل شده و از یک‌سو افت تحصیلی و خستگی برای دانش آموز و از سوی دیگر بی انگیزگی برای معلم را در پی دارد. هرچه قدر سرمایه گذاری روی دوره ابتدایی بیشتر باشد بروز بزه و آسیب های اجتماعی در آینده کمتر خواهد شد. تراکم کلاسی و نوع طراحی و ساخت اتوبوسی کلاس های درس، باعث کاهش خلاقیت معلم شده و معلم نمی‌تواند مانور آموزش تیمی و دست ورزی بدهد. همچنین تألیف کتاب های درسی دوره ابتدایی جزیره‌ای هستند و انسجام و به هم پیوستگی ندارند.

– اهمیت امر پرورشی بر کسی پوشیده نیست. امور تربیتی یعنی خلاقیت و اثرگذاری، پیشرفت برای جهانی بهتر و دنیایی امن تر. آموزش بدون پرورش دنیایی بدون رنگ انسانیت است. نهاد امور تربیتی در دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش در جایگاه واقعی اش نیست. نیروهای امور تربیتی فرسوده شده اند و بسیاری از همکاران در آستانه بازنشستگی اند. خوب است که برنامه های ویژه و خاص برای پرورش مربی تربیتی داشته باشیم. بهتر نیست که انرژی موجود مربیان و دانش آموزان را صرف اجرای برنامه های خلاقانه و اثرگذارتر کرد؟ باید فکری به حال سازوکار اجرای برخی طرح های فرهنگی کرد.

– توسعه آموزش های فنی و حرفه ای ضرورت دارد که لازمه آن، انجام آمایش های سرزمینی و توجه به اقتضائات بومی و منطقه‌ای است.