اختصاص بیشترین مصوبات آموزش عالی به دانشگاه شهید چمران اهواز در سفر هیات دولت

 همکاری دانشگاه با دستگاه‌های اجرایی و صنایع استان

 رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: پیگیری‌هایی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام دانشگاه انجام شده است و بر اساس طرح مولدسازی دولت می‌توانیم املاک و ساختمان‌هایی را که در حال فرسوده شدن هستند و نمی‌توانیم از منافع آن بهره‌مند شویم را با هماهنگی‌های لازم تغییر کاربری داده و یا به مزایده و فروش برسانیم و مبالغ آن به درآمدهای اختصاصی دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه شود و اجازه مصرف آن از هیات امنای دانشگاه گرفته شود.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، تصریح کرد: همچنین در این سفر ۱۶ میلیارد تومان اعتبار خرید تجهیزات آزمایشگاهی برای دانشکده‌های مختلف این دانشگاه مصوب شد. همچنین اعتباری معادل ۳۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی به دیگر دانشگاه‌های استان اختصاص یافته است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به مشکلات مدیریتی این دانشگاه، گفت: از اواخر دی‌ماه سال ۱۴۰۰ مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز را در وضعیتی فترت و بحرانی در اختیار گرفتیم؛ در اولین اقدام بدنه مدیریتی دانشگاه ترمیم شد و در ماه‌های نخست بیش از ۱۴۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه حکم مدیریت دریافت کردند. این مساله موجب شد که سیستم مدیریتی دانشگاه فعال‌تر از گذشته شود.

آخوندعلی بیان کرد: همچنین در جریان سفر هیات دولت به استان خوزستان در نشست شورای آموزش عالی استان خوزستان با حضور دکتر علی خطیبی معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان شد که در سال ۱۴۰۲ به اعضای هیئت علمی جوان که در پنج سال گذشته جذب شده‌اند ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان پژوهانه اختصاص داده شود؛ همچنین به دانشمندان یک درصد در سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان و به دانشمندان دو درصد نیز ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان پژوهانه اختصاص می‌یابد.

دکتر علی‌محمدآخوندعلی اظهار کرد: مصوبه تکمیل ساختمان‌های نیمه‌تمام دانشگاه شامل ساختمان دانشکده‌های مهندسی آب و محیط زیست، علوم ورزشی و اقتصاد و علوم اجتماعی با اعتباری بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان از دستاوردهای سفر دوم هیات دولت برای این دانشگاه است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه کرد: در سال قبل به همه تقاضاهای کمک به ازدواج فرزندان کارکنان پاسخ داده شد و ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان اهدا شده است؛ امسال نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دستور رفع محدودیت در این زمینه را داده است و در دانشگاه شهید چمران اهواز نیز این روند ادامه خواهد یافت.

 انجام طرح مولدسازی در دانشگاه

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به همکاری این دانشگاه در اجرای طرح‌های انتقال آب‌های سطحی در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، دزفول، شادگان و… گفت: این دانشگاه علاوه بر همکاری در تایید و رفع نقص طرح انتقال آب‌های سطحی شهر اهواز برای عبور خطوط لوله‌ از اراضی این دانشگاه نیز همکاری کرده است که این طرح در قالب تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه شهرداری و اهواز منعقد شده است.

 حل مشکلات رفاهی در دستور کار است

آخوندعلی افزود: مشکلات اساسی دانشگاه شهید چمران اهواز در مرحله نخست رفع نقایص برای از سرگیری دوباره فعالیت‌های آموزشی بود؛ در ارزیابی مسائل مرتبط با اعتبارات سه دسته‌بندی انجام شد که دسته نخست به حل مشکل دیون و تعهدات باقی مانده از سال‌های پیش بازمی‌گشت که مبلغ این دیون بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان است که وضعیت دانشگاه را شکننده کرده بود و با اعتبارات دانشگاه و رایزنی با مسئولان وزارت علوم و… توانستیم بخشی از آن را تصفیه کنیم.

آخوندعلی بیان کرد: مدیریت و عناصر مدیریتی کلیدی دانشگاه با در نظر گرفتن شاخص‌های مهم از جمله ایمان، تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران، بسواد و.. انتخاب شده‌اند.

آخوندعلی خاطرنشان کرد: در سفر نخست هیات دولت به استان خوزستان به دلایلی هیچ گونه مصوبه‌ای برای دانشگاه شهید چمران اهواز تصویب نشد و اما با روی کار آمدن گروه مدیریتی جدید در این دانشگاه تلاش کردیم که بتوانیم تعاملات خوبی را با دولت و دستگاه‌های اجرایی داشته باشیم.

 به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: از ابتدای حضور در مسئولیت ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز موضوع بورسیه‌ی دانشجویان نخبه در صنایع کلان استان خوزستان طرح شد و در سفر دوم هیات دولت به استان نیز مسئولان ارشد کشور متوجه‌ی ارتباط دانشگاه با صنایع شدند و بر ضرورت اجرای این طرح تاکید شد.

 رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با نکوداشت سال‌روز شهادت استاد شهید مطهری و شادباش فرارسیدن روز معلم به اعضای هیات علمی، گفت: دانشگاه شهید چمران اهواز بیش از ۶۰۰ عضو هیات علمی دارد که در برپایی کلاس‌های درس به صورت مجازی و در دوران همه‌گیری بیماری کرونا، بازگشایی دوباره‌ی دانشگاه، فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، ایجاد پارک علم و فناوری دانشگاه، ارتباط با جامعه و صنعت و… همکاری شایانی را داشته‌اند که این مساله جای تقدیر فراوان دارد.

 رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به برنامه‌های حوزه بهسازی و بازسازی دانشگاه گفت: تلاش کردیم با همکاری مجموعه دانشگاه پروژه‌های این حوزه را به سرانجام برسانیم و هم‌زمان با از سرگیری دوباره‌ی فعالیت دانشگاه‌ها رفاهیات دانشجویان را به خوبی تامین کنیم تا بتوانیم به دیگر اهداف دانشگاه از جمله ارتقای علم به فناوری برسیم.

وی با گرامی‌داشت روز جهانی کارگر گفت: این روز را نیز به همه کارگران زحمت‌کش دانشگاه شهید چمران اهواز تبریک می‌گوییم؛ خوشبختانه بدین مناسبت در دانشکده‌های مختلف از تلاش‌های این عزیزان تقدیر می‌شود.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، تاکید کرد: برای توسعه هرچه بیشتر این دانشگاه کارهای بسیاری پیش رو داریم و اقدامات موثری نیز آغاز شده است که امیدواریم بتوانیم با انجام و پیشبرد این فعالیت‌ها به زودی گزارش آن‌ را به جامعه دانشگاهی شهید چمران اهواز انعکاس دهیم.

وی گفت: اضافه شدن ۷۵ میلیارد تومان به اعتبارات پایه در سال ۱۴۰۲ از دیگر اقدامات انجام شده است که این مبلغ  ۵۲ درصد اعتبارات سال ۱۴۰۲ را نسبت به اعتبارات سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است و لایحه بودجه دانشگاه بر این اساس ترمیم و ابلاغ شده است و ماهانه به دانشگاه تخصیص داده می‌شود.

آخوندعلی افزود: دیدگاه مسئولان دانشگاه این است که کارگروه آموزش عالی تحت نظارت دانشگاه مادر و با حضور استاندار خوزستان تشکیل شود تا بتوان از ظرفیت نخبگان استان در پیشبرد برنامه‌ها و توسعه‌ی استفاده کرد.

آخوندعلی افزود: به مناسبت روز معلم و پاس‌داشت تلاش‌های انجام شده با نظر هیات رئیسه دانشگاه شهید چمران اهواز هدایایی به اعضای هیات علمی این دانشگاه اهدا می‌شود تا قدردان زحمات استادان این دانشگاه باشیم.

 وی افزود: همچنین از محل اعتبارت صندوق ارزی بیش از ۴۵ میلیارد تومان به این دانشگاه اختصاص داده می‌شود که صرف بازسازی آزمایشگاه‌های دانشگاه شهید چمران اهواز می‌شود.

دو عضو هیات علمی دانشگاه در جمع برترین‌های آموزشی کشور

ایسنا/خوزستان رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در دومین سفر هیات دولت به استان خوزستان اعتبارات خوبی به حوزه آموزش عالی استان اختصاص یافته است و بیشترین مصوبات برای دانشگاه شهید چمران اهواز تصویب شد.

آخوندعلی درباره اجرای طرح آب‌رسانی غدیر نیز گفت: این دانشگاه در اجرای این طرح عظیم نیز همکاری داشته است و دیدگاه‌های متخصصان حوزه منابع آب دانشگاه شهید چمران اهواز در انجام این طرح تاثیر بسزایی داشته است، اما مغفول مانده است.

وی تصریح کرد: دانشگاه شهید چمران اهواز در اجرای بیش از ۱۰ پروژه‌ی تاثیرگذار دیگر با صنایع کلان استان همکاری داشته است که از جمله آن می‌توان به ارزیابی و نظارت بر اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و همکاری با جهاد نصر اشاره کرد.

وی افزود: انتقال خط لوله آب‌های سطحی غرب اهواز به رودخانه کارون از جمله پروژه‌هایی بود که در آن دانشگاه شهید چمران اهواز با شهرداری اهواز همکاری کرد؛ تا پیش از اجرای این طرح بارش‌های حدود ۱۰ میلی‌متری نیز موجب آب‌گرفتی معابر معابر شهری می‌شد که بر این اساس وزارت کشور حمایت مالی از اجرای این پروژه را منوط به تایید تخصصی پروژه از سوی دانشگاه شهید چمران اهواز و رفع نقایص کرده بود.

 آخوندعلی گفت: براین اساس می‌توان بخش از مشکلات دانشگاه را با افزوده شدن این اعتبارت حل کرد و در تلاش هستیم این طرح را نیز عملیاتی کنیم.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402021408658/%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%B5%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%DA%86%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B2

آخوندعلی عنوان کرد: سال ۱۳۸۳ بر اساس آیین‌نامه‌ای پارک علم و فناوری از دانشگاه شهید چمران اهواز جدا شد و پردیس علم و فناوری می‌تواند حلقه گمشده ارتباط میان دانشگاه و صنعت باشد.

 بحران مالی دانشگاه می‌توانست شکننده باشد

آخوندعلی گفت: پردخت حق مرزی کارکنان نیز سال ۱۴۰۰ و در نشست هیات امنای دانشگاه شهید چمران اهواز طرح و مصوب شد اما بر اساس قانون بودجه‌ سال ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ این قانون باید از سوی سازمان برنامه و بودجه به صورت کتبی ابلاغ شود. دانشگاه نیز به دنبال انجام این کار است تا حق مرزی در احکام کارکنان صادر شود.

آخوندعلی با اشاره به تصویب اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی از محل اعتبارات وزارت نفت به دانشگاه شهید چمران اهواز خبر داد و گفت: این اعتبار با پیگیری‌های استاندار خوزستان و پس از تایید در شورای توسعه استان تصویب شد که جزو مقدمات سفر هیات دولت به استان خوزستان و برای رفع مشکلات خوابگاه‌ها است.

آخوندعلی با تبریک انتخاب دکتر ارشدی و دکتر غفوری دو تن از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در جمع استادان برگزیده کشور، افزود: روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه در آیینی با حضور دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از این استادان تقدیر شد.

وی افزود: خوشبختانه همه اعضای هیات علمی و کارشناسان دانشگاه همه ویژگی‌های شرح داده شده را دارند؛ مدیریت مجموعه نیز شاخص‌هایی برای انتخاب مدیر دارد و اگر فردی مغفول مانده است تلاش خواهیم کرد از تجربیات و دانش آنان بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به استفاده‌ی بهینه از اراضی دانشگاه افزود: دریافت مجوز پردیس علم و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز از اقدامات موثر انجام شده در این دانشگاه است که در ضلع شمالی دانشگاه در مجاورت پل پنجم احداث خواهد شد. با اتمام طرح فراخوان آن برای همکاری همه افراد دارای ایده و فناور منتشر خواهد شد تا از این محیط برای ارتباط هرچه بیشتر با جامعه و صنعت استفاده شود.