اتوکد چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

نرم افزار اتوکد AutoCAD چیست ؟

در ابتدا به معرفی مختصری از نرم افزار اتوکد می پردازیم.

اتوکد برنامه ای است که برای ترسیم نقشه های فنی و صنعتی استفاده می شود. این برنامه توسط Autodesk آمریکا تولید شده است. کاربران اتوکد می توانند از محیط های دو بعدی و سه بعدی استفاده کنند.

نرم افزار اتوکد یکی از نرم افزارهای مهم و پرکاربرد برای طراحی های دو بعدی و سه بعدی و ترسیم فنی می باشد. در واقع کلمه CAD در نام این نرم افزار مخفف Computer Aided Design است. در واقع، CAD در منابع مختلف دیگر به عنوان مخفف پیش نویس به کمک رایانه معرفی شده است و به ترسیم فنی به کمک نرم افزار اشاره دارد. به زبان ساده، به جای اینکه یک شی را با خط کش یا با دست ترسیم کنید، با اتوکد آن را با کامپیوتر دقیق و سریع ترسیم می کنید.

قابلیت‌های نرم افزار اتوکد AutoCAD چیست؟

این نرم افزار دارای ویژگی های زیادی است که در این قسمت به آنها اشاره خواهیم کرد، از جمله قابلیت چند خطی بودن قسمت دستور متن و یا امکان بهره مندی از افزونه انحصاری DWG، قابلیت یادداشت بر روی نقشه ها و همچنین دارای کیفیت بالا در طراحی پردازش و پرینت و قابلیت بازیابی فایل های از دست رفته، قابلیت ترسیم دو بعدی و سه بعدی، جلوگیری از تغییرات ناخواسته، امکان ترسیم سه بعدی واقعی، ابزار رایگان طراحی و ترسیم سه بعدی و محیط های دوبعدی، قابلیت چرخش 360 نقشه بر حسب درجه، محیط کاربری را بسیار منعطف و استفاده از آن را در این نسخه برای انجام کارهای حرفه ای و دقیق بسیار آسان کرده است.

علاوه بر این دارای محیط برنامه نویسی پیشرفته برای کاربردهای خاص و قابلیت ترکیب قطعات مربوط به اکسل و اتوکد و مدیریت کامل لایه های نقشه و انتقال آسان تنظیمات بین کامپیوترهای مختلف است که به اشتراک گذاری طرح ها با حداقل حجم و حداکثر را آسان می کند. کیفیت بین کاربران گنجانده شده است.

همه این ویژگی های فوق العاده باعث می شود این نرم افزار انعطاف پذیری طرح ها را افزایش داده و پارامترها را بین آنها هماهنگ کند و همانطور که مشاهده می کنید سازگاری و هماهنگی بسیار خوبی با پردازنده های گرافیکی ایجاد می کند و در نهایت سرعت ساخت و اشیا را بهبود می بخشد. ببخش از دیگر امکانات این نرم افزار می توان به امکان افزودن تصاویر به محیط اتوکد به عنوان بخشی از نقشه اشاره کرد.

نیازی به گفتن نیست که محیط اتوکد به دو دسته AutoCAD Classic، 3D Modeling و Drafting و Annotation تقسیم می شود، بنابراین اکنون بهتر می دانید اتوکد چیست.

حداقل سیستم مورد نیاز اتوکد چیست؟

به منظور اجرای مناسب اتوکد و بهره‌مندی کامل از قابلیت‌های آن، کامپیوتر کاربر باید دارای مشخصات سخت افزاری سازگار با این نرم افزار باشد. مشخصات سخت افزاری حداقل سیستم مورد نیاز AutoCAD عبارت هستند از:

سیستم عامل : ویندوز (نسخه‌های پایین‌تر از 2015)، ویندوز 7 (نسخه‌های پایین‌تر از 2021)، ویندوز 8.1 (نسخه‌های پایین‌تر از 2022) و ویندوز 10

پردازنده : دو هسته‌ای با توان 1.6 گیگاهرتز (نسخه 2010) تا 2.5 گیگاهرتز (نسخه 2022)

رم : 2 گیگابایت (نسخه 2010) تا 8 گیگابایت (نسخه 2022)

حافظه : 1 گیگابایت (نسخه 2010) تا 10 گیگابایت (نسخه 2022)

پردازش گرافیکی : کارت گرافیک VGA با صفحه نمایش 768*1024 (نسخه 2010) تا کارت گرافیک 1 گیگابایتی با پهنای باند 29 گیگابایت بر ثانیه و سازگار با DirectX 11

البته هر چه سیستم عامل شما جدیدتر باشد، نسخه بالاتر می تواند با سرعت بهتری اجرا شود. توجه داشته باشید که نسخه های قدیمی با سیستم عامل های جدید سازگار نیستند. بنابراین قبل از شروع نصب، نسخه مناسب سیستم خود را انتخاب کنید.

اتوکد مخفف چیست ؟

آیا تا به حال شنیده اید که اتوکد مخفف چیست؟ خوب است بدانید که کلمه CAD در نام این نرم افزار مخفف Computer Aided Design است. در واقع، CAD در منابع مختلف دیگر به عنوان مخفف پیش نویس به کمک کامپیوتر و مخفف ترسیم فنی به کمک نرم افزار معرفی شده است. در واقع، ویژگی پیش نویس، مترادف با واژه ترسیم فنی، به کاربران اجازه می دهد تا با کمک نرم افزار نقشه های فنی ایجاد کنند.

در نهایت، نرم‌افزار اتوکد، به‌ویژه نسخه‌های جدیدتر، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از هر دو جلوه‌های طراحی و پیش‌نویس در ساختارهای پیچیده حرفه‌ای بهره کامل را ببرند.

تاریخچه اتوکد

تاریخچه اتوکد به سال 1982 برمی گردد، زمانی که شخصی به نام جان واکر و سایر شرکای او Auto-Desk را تأسیس کردند.

زمانی که آنها برای اولین بار برنامه CAD را در COMDEX در لاس وگاس معرفی کردند، نرم افزار اتوکد به تدریج به یکی از کاربردی ترین برنامه ها در زمینه طراحی تبدیل شد و هنوز هم پس از گذشت 35 سال و 31 نسخه اتوکد، همچنان ادامه دارد. یکی از قدرتمندترین برنامه های کامپیوتری برای طراحی.

نرم افزار اتوکد قدرت ترسیم هر نقشه ای را با کمک کامپیوتر فراهم می کند و این دلیل اصلی محبوبیت اتوکد در بین کاربران سراسر جهان است.

اتوکد در این مدت تغییرات زیادی نسبت به نسخه اول خود داشته است، در واقع برای رضایت کاربران توسعه و بهبود یافته و امکانات و قابلیت های جدیدی به آن اضافه شده است.

Autodesk در سال های اخیر با ایجاد اپلیکیشن های موبایلی مبتنی بر AutoCAD 360، Fusion 360 و A360 Viewer و همچنین ارائه نرم افزارهای تخصصی مانند AutoCAD Architecture، AutoCAD Electrical و AutoCAD پیشرفت چشمگیری در زمینه فایل های روی اینترنت داشته است.

بد نیست بدانید قبل از اتوکد، نقشه برداری و محاسبه با ابزارهایی مانند ماشین حساب و جداول ریاضی برای طراحان فرآیندی بسیار سخت، زمان بر و غیر دقیق بود و هفته ها به طول انجامید.

بازار کار اتوکد چیست؟

گستره قابلیت ها و کاربردهای نرم افزار اتوکد در بازار کار محدود به رشته خاصی از تخصص و معماری، مدل سازی نقشه نیست. مهندس عمران، الکترونیک، مکانیک جاده در زمینه های مختلف گسترده است. ساخت و ساز تولید برق در طراحی صنعتی و غیره استفاده می شود.

بررسی کاربرد اتوکد در برق، استفاده از اتوکد در معماری و سایر زمینه ها. از حوصله این مقاله خارج است. و در مقاله ای دیگر ما به طور خاص استفاده از اتوکد را در زمینه های دیگر بررسی خواهیم کرد.

مهندسان و طراحان تا پیش از این ابزارهای محدودی برای طراحی داشتند و فرصت بسیار محدودی برای توسعه ایده و خلاقیت در طراحی داشتند، اما اکنون با کمک نرم افزار اتوکد می توانند در محیط های دو بعدی و سه بعدی طراحی کنند. آنها را عاقلانه آماده کنید و ایده های خود را مستند کنید.

فرمت و پسوند فایل های اتوکد

بسیاری از علاقه مندان به نرم افزار اتوکد علاقه زیادی به استفاده از فایل ها و فرمت های زیادی در نرم افزار دارند. این یکی از دلایل تهیه آخرین نسخه برنامه اتوکد است. به طور کلی فرمت و پسوند فایل های اتوکد بیشتر با فرمت های DWG و DXF خروجی می شود. اما تفاوت این دو چیست؟ ادامه مقاله را بخوانید تا تفاوت بین فرمت های فایل اتوکد و پسوندها را بدانید.

کتاب اتوکد

در بسیاری از موارد، کاربران ترجیح می دهند آموزش اتوکد را از طریق منابع مکتوب مانند کتاب، بروشور یا حتی مطالب مجلات آموزشی شروع کنند.

منابع ادبی زیادی در این زمینه وجود دارد. برخی کتاب ها اصول عمومی اتوکد و برخی دیگر این نرم افزار را در زمینه های خاص آموزش می دهند.

این کتاب ها می توانند نیازهای اولیه برای شروع یادگیری و آشنایی با این نرم افزار را برطرف کنند.

اکثر کتاب های آموزشی دارای ترجمه مستقیم دستورالعمل های اتوکد و عدم وجود مثال های کاربردی هستند.

علاوه بر این، محدودیت حجم تصویر در کتاب و عدم اجرای برخی دستورالعمل ها، کاربر را مجبور به جستجو در اینترنت می کند.