آموزش و پرورش باید از صحت سوابق تحصیلی اطمینان حاصل کند/ هدف از تغییر روش کنکور توجه به دروس تخصصی است.

وی ادامه داد: سوالات کنکور در این مدارس برای دانش آموزان تمرین و تمرین می شود. به جای اینکه در این مدارس به دانش آموزان یاد بدهند چگونه درس بخوانند، هنر تست زدن را به آنها یاد می دهند. معمولاً دانش آموزان برتر کنکور از این مدارس می آیند و تعداد دانش آموزان برتر از شهرهای دیگر کمتر است.

استاد دانشکده ریاضی و کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: کسانی که رشته ریاضی را انتخاب می کنند به این رشته علاقه دارند و کسانی که مجبور به انتخاب این رشته ها می شوند هرگز موفق نمی شوند. اگر دوبار برگزاری کنکور در رشته های علوم پایه روی او تاثیر گذاشته بود، انجمن ریاضی برای برگزاری دو بار در سال اقدامی نمی کرد.

رئیس سابق انجمن ریاضی خاطرنشان کرد: برخی از داوطلبان کنکور که در رشته های فنی مهندسی دانشگاه های متوسطه پذیرفته می شوند در درس ریاضی نمره صفر درصد کسب کردند. قبولی در رشته های مهندسی با نمره دروس عمومی اخذ شده، این روند تاثیر شدیدی بر رشته های دانشگاه خواهد داشت. بنابراین لازم بود نقش دروس عمومی در تعیین رشته کاهش یابد. با روش فعلی، رشته بر اساس دروس تخصصی تعیین می شود که باعث می شود دانشجویان به دروس تخصصی توجه بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402010702668/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4-%D8%A7%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%A8%D9%82-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%B6%D9%85%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%86%D8%AF-%D9%87%D8%AF%D9%81-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%B4%DB%8C%D9%88%D9%87

رئیس سابق انجمن ریاضی ادامه داد: بروز چنین مشکلاتی باعث می شود نتیجه سال ها تلاش دانش آموز در عرض چند ساعت از بین برود و داوطلب باید یک سال برای امتحان بعدی صبر کند. بروز چنین شرایطی مشکل ساز بود، بنابراین تعدد کنکور می تواند در رفع مشکلات ذکر شده موثر باشد.

این استاد دانشگاه گفت: افزایش تعداد کنکور باعث می شود دانش آموزان زمانی در کنکور شرکت کنند که از نظر روحی در وضعیت مطلوبی باشند. طرح افزایش تعداد دفعات برگزاری کنکور توسط انجمن ریاضی ارائه شد و ما این موضوع را مطرح کردیم که حداقل سالی دو بار کنکور برگزار شود.

دکتر واعظ پور با بیان اینکه نحوه برگزاری کنکور باید به نوعی اصلاح می شد، تصریح کرد: به عنوان عضوی از انجمن ریاضی ایران به همراه تعدادی از همکارانم درباره اصلاح کنکور تحقیق کردیم. برای چندین سال. ما به دنبال توجیه اصلاح کنکور بودیم. چرا که با کنکور تلاش چندین ساله دانش آموز تنها در چند ساعت سنجیده می شد که یکی از مشکلات شیوه قدیمی برگزاری کنکور بود. امتحان ورودی دانشگاه است و دانش آموزان ممکن است در روز امتحان با چالش هایی روبرو شوند.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر گفت: بررسی ها نشان می دهد بیش از 60 درصد داوطلبان هر کنکور داوطلبان آزمون های قبلی هستند که با نحوه برگزاری کنکور سالی یک بار، این داوطلبان یک سال را در انتظار آزمون بعدی می گذرانند. کنکور و در این مدت تحت تاثیر آن قرار می گیرند فاصله زمانی امتحان را کم کنید و من موافق این طرح هستم.

وی تاکید کرد: برگزاری دو بار کنکور در سال یکی از نقاط قوت تحول کنکور است و به عدالت آموزشی کمک می کند. برخی تصور می کنند که این آزمون سالی دو بار برای کلاس دوازدهم برگزار می شود، اما این افراد دوره خود را به پایان نرسانده اند و باید در آزمون تیرماه شرکت کنند. البته شرکت در دور اول منعی ندارد و می توانند به صورت آزمایشی در دور اول شرکت کنند.

وی در پاسخ به این سوال گفت: زمانی که کنکور سالی یک بار برگزار می شد، بسیاری از داوطلبان کنکور تمایلی به مطالعه یک سال دیگر نداشتند و شانس خود را دوباره امتحان می کردند.کنکور اما برخی دروس دانشگاهی مثلا پایه دروس رشته های علوم دروس آن را به عنوان رشته انتخاب نمی کنند. برگزاری دو بار کنکور در سال چه تأثیری بر این روند دارد؟» وی گفت: برخی از داوطلبان 4 سال در کنکور شرکت کرده اند و بعد به این نتیجه می رسند که آنها عدم توانایی قبولی در رشته پزشکی برگزاری دو بار کنکور در سال باعث می شود این دسته از متقاضیان پس از 2 سال تصمیم بگیرند که آیا می توانند در رشته پزشکی قبول شوند یا خیر. برگزاری دو بار در سال کنکور ضرری ندارد. نه به علوم پایه مثل ریاضیات.

دکتر سید منصور واعظ پور در گفت وگو با ایسنا. وی با بیان اینکه برگزاری و وجود کنکور به طور کلی عدالت آموزشی را زیر سوال می برد، ادامه داد: برخی مدارس غیرانتفاعی در مناطق خاصی از شهر تهران از معلمان درجه یک بهره می برند و موضوعاتی که در این مدارس به دانش آموزان ارائه می شود گاهاً بالاتر است. سطح ثانویه

وی با بیان اینکه تا زمانی که دانشگاه هایی مانند امیرکبیر، صنعتی شریف و تهران و رشته هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی وجود دارد، نمی توان کنکور را لغو کرد. وی افزود: برای ورود به این دانشگاه ها و تحصیل در این رشته ها رقابت زیادی وجود دارد. به نظر من برای ورود به دانشگاه باید یک آزمون جداگانه برگزار شود.

این استاد دانشگاه گفت: با این روش معلم فقط به دانش آموزان می گوید گزینه صحیح را انتخاب کنید، اما دلیل و صحت یک گزینه را توضیح نمی دهند. به طور کلی در آن سال ها تمرکز بر تست زنی و شیوه قدیمی برگزاری کنکور، آموزش و عدالت آموزشی را تحت الشعاع قرار داده بود.

وی با بیان اینکه انتقاداتی درباره تفکیک دروس عمومی و تخصصی وجود دارد، تصریح کرد: معتقدم مشکلی در نحوه برگزاری کنکور وجود ندارد. اگرچه توجه به دروس تخصصی در کنکور بسیار مهم است، اما این سوال که «آیا آموزش و پرورش می تواند همان امتحانات را سازماندهی کند و امنیت کنکور را ارتقا دهد؟» ژست می گیرد. چون معتقدم آموزش و پرورش باید از تقلب و نمره گذاری صحیح برگه های امتحانی جلوگیری کند.

وی ادامه داد: ما اعضای انجمن ریاضی چندین جلسه با مسئول سنجش آموزش صحبت کردیم، آنها قول دادند که صحت آزمون ها را تضمین کنند و تیمی را نیز برای این سوال تعیین کردند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه 2 دستگاه سنجش در برگزاری کنکور امسال نقش دارند، تصریح کرد: 60 درصد نمره آزمون در اختیار دانشجو است، سازمان سنجش آموزش کشور و 40 درصد در اختیار نهاد آموزشی است. با سوابق تحصیلی دانش آموز مرتبط است. سازمان سنجش برای برگزاری کنکور از سازه ها و دستگاه های زیادی استفاده می کند و هزینه خرید دستگاه های پاسخنامه نمره گذاری، هزینه طراحی سوالات و برگزاری ورودیه کنکور از محل حق شرکت در آزمون تامین می شود. سازمان سنجش می تواند بخشی از هزینه های ثبت نام دریافتی از داوطلبان آموزش و پرورش را برای تصحیح اوراق امتحانی اختصاص دهد. چرا که علیرغم اینکه 40 درصد نتایج کنکور را آموزش و پرورش مشخص می کند، بایت بابت هزینه های این کار پولی دریافت نمی کند.

رئیس سابق انجمن ریاضی و عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به شیوه جدید برگزاری کنکور و دو نوبت آن و حذف دروس تخصصی گفت: تفکیک دروس تخصصی و عمومی به منظور توجه به دروس تخصصی در دستور کار قرار گرفته است، زیرا روش قبلی کنکور باعث شده بود که دروس تخصصی مغفول بماند.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه با برگزاری کنکور، آموزش و پرورش تحت تأثیر کنکور قرار می گیرد و این یکی از مشکلات ورود به دانشگاه به شمار می رود، گفت: این موضوع به عنوان یکی از معضلات ورود به دانشگاه به عنوان یکی از معضلات ورودی به دانشگاه مطرح می شود. وی تصریح کرد: در این مورد به جای اینکه فرضیه در آموزش و پرورش در مورد یادگیری دانش آموز باشد، به هنر تست زنی می پردازد که در درس ریاضی بیشتر به چشم می خورد و نمود پیدا می کند. افزایش قدرت تجزیه و تحلیل، حل مسئله و تفکر منطقی یکی از اهداف تدریس ریاضی در مدارس است و در کنار این مشکلات، کاربردهای آینده ای نیز برای دانش آموزان دارد. تمرکز بر هنر تست زنی به جای توجه به این مولفه ها، اهدافی مانند افزایش قدرت تحلیل، حل مسئله و تفکر منطقی را از بین می برد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تاثیر سوابق تحصیلی در قبولی در کنکور توسط آموزش و پرورش و آموزش و پرورش اجرا می شود، تصریح کرد: این موضوع قابل بحث است. انجمن ریاضی پیشنهاد داده است که آزمون برای دروس عمومی و تخصصی به صورت جداگانه برگزار شود. داوطلب با کسب نمره در کنکور سراسری فقط به مدت 2 سال می تواند در کنکور دوره های تخصصی شرکت کند. اما دست اندرکاران برگزاری کنکور تصمیم گرفته اند که تاثیر دروس عمومی بر اساس سنجش دروس مدرسه باشد. من معتقدم این جایگاه در عدالت آموزشی تاثیری ندارد زیرا دانش آموزان می توانند دروس عمومی را بخوانند و نتایج بالایی کسب کنند.

دکتر واعظ پور درباره تاثیر عدالت آموزشی با شیوه جدید برگزاری کنکور گفت: بسیاری از مناطق حتی مرزی در کارنامه مطالعاتی خود مطالعه دروس خاصی مانند ریاضیات را نداشتند. داوطلبان ترجیح می دهند زمانی را که در دروس ریاضی و فیزیک می گذرانند صرف دروس عمومی آسان تر و با نمره بالاتر کنند: بنابراین، با گذشت سال ها، تمرکز بر دروس تخصصی و اصلی کاهش می یابد و تمرکز بر دروس عمومی افزایش می یابد. علاوه بر این، مشاوران به دانش آموزان توصیه کردند که برای افزایش درصد خود، روی دروس عمومی تمرکز کنند.